hoelang moeten veulens bij de moeder blijven??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

hoelang moeten veulens bij de moeder blijven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 17:02

nou ja zie titel

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 17:20

je bedoelt tot ze afgespeend mogen worden?? wij doen altijd ± 6 maanden.... geloof ik.... haha ben niet goed in getallen enzo.. Haha!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 17:29

Hoi, na 100 dagen mogen ze er bij weg geloof ik..
wij laten hengstjes er altijd 4 maanden bij lopen en dan weg,
omdat het voor de merrie heel vervelend kan zijn met zo'n hengstveulen, die al behoorlijk irritant word op die leeftijd en ook nog wel eens de staart op wil eten..
Merrie veulentjes laten wij wat langer lopen, omdat ze daar veel minder last van hebben.. Ik denk dat 6 maand wel mooi is voor een veulen.. Maar als de merrie een beetje onder het veulen lijdt doen wij hem er zo snel mogelijk bij weg!

Succes!

Kus,
Frederike

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 18:20

Wij laten ze altijd 6 maanden lopen, maar na 5 maanden mogen ze geloof ik al weg.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:07

met 4 maanden mogen ze weg, maar het is beter om ze ongeveer 6 maanden te houden(wat de meeste mensen doen),dan kunnen ze nog langer melk drinken en worden dus sterker.

groetjes laura

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:57

ik zou op zich zeggen tussen de 4 en 6 maanden is een goede leeftijd,maar welke leeftijd nou goed is is voor elk veulen weer anders. de een is een echt moeders kindje en de ander loop gewoon waar hij zelf wilt en niet waar moeder ook is.Ook is de toestand van de merrie ook erg belangrijk. ziet de merrie er ook nog wel gezond uit na het zogen van een veulen. Het moet niet zo zijn dat je de ribben duidelijk kunt zien,omdat het veulen zoveel drinkt. Dan moet je het veulen weg halen of het veulen apart wat extra voer geven zodat het minder vaak naar moeder gaat voor de melk.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:08

Tussen de 4 een 6 maanden kunnen ze er wel af. Wij beginnen er al vroeg mee om het veulen bij te voeren, al na 2 weken en dat gaat zo door totdat ze er af kunnen. Als ze dan gespeend moeten worden dan kunnen ze alles al eten en zo voorkom je terugslag. Merrieveulens laten wij langer bij de merrie lopen, geeft nooit problemen.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:23

Mijn buurman liet eens zijn Fjordenveulen anderhalf jaar bij de moeder drinken! Op het laatst werd het natuurlijk wel minder, maar het was wel vervelend met rijden enzo, want haar moederinstincten kwamen snel weer boven als we drie passen van het pad weg waren. Vraag me af om het wel echt goed was. Moeder was wel hele tijd mager enzo.