hoe kan ik me het beste voorbereiden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

hoe kan ik me het beste voorbereiden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 17:07

hoi hoe kan ik mij (en mijn pony Tong uitsteken) het beste voorbereiden op een 2 daagse wedstrijd op het land??

het is mijn eerste wedstrijd met startkaart, en ik doe het pur voor de ervaring, maar ik wil natuurlijk wel dat het goed gaat!!

mijn pony heeft geen ijzers ofzo, dus kalkoenen zijn niet nodig. Verder heeft hij nog nooit (met mij) een wedstrijd gereden op het land, en dus in een ring die uit is gezet met alleen de letters/bordjes.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:20

De voorbereiding is voor elk paard anders...
Sommige moeten een uur worden losgereden en sommige juist weer 10 minuten...
Ik had vandaag ook mijn eerste wedstrijd, met losrijden liep ze super en zodra ik de ring in kwam viel ze helemaal uit elkaar enz.
Dus het is echt een kwestie van uitvinden hoe je paard het beste loopt, elk paard is anders...

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:25

Ik sluit me aan bij Miesie.
Je kan er sowieso niet zoveel van zeggen, omdat je niet weet hoe hij op een wedstrijd reageert.
Misschien vindt hij het wel heel eng, al die andere paarden en geluiden om hem heen.
Maar misschien vindt hij dat ook juist leuk en gaat hij enorm zijn best doen om anderen te imponeren.
Rij hem gewoon lekker los, zoals je normaal ook doet.
Niet nog eens de proef gaan oefenen voordat je de ring in moet, gewoon zorgen dat hij soepel en ontspannen is en dan lekker je proefje gaan rijden.
Heel veel succes!:)

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:36

ga eerst in de bak leren met je pony op de binnenhoefslag te rijden,hiermee leer je jezelf en de pony niet te hangen aan de hoefslag/schot.het is moeilijker dan je denkt vooral de galop..

ga daarna de broekpolder in en ga daar op een vlak mooi veld eens rustig dressuren,begin met veel stap.

het is moeilijk voor jou en de pony om zonder schot of hekjes een nette dressuurproef neer te zetten en wees met alles tevreden de eerste keer.

succes

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:24

hey
ga in andere omgevingen rijden, bij andere mensen in de bak. dan leert je pony aan vreemde omgevingen wennen, en jij natuurlijk ook!
en leer hem in de trailer enzo te gaan en dat sort dingen!!
groetrjes cindy

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:39

Als je gewend bent om in een bak te rijden dan zou je kunnen beginnen met oefenen op (gras)land.
Dat rijdt toch stukken anders dan in een zandbak met omheining.
Je zult waarschijnlijk al snel merken dat het in het begin nog behoorlijk lastig is om netjes tussen de bordjes te blijven Knipoog
Ook de grip is heel anders op het land, zeker als je zonder kalkoenen rijdt.
Zodra je netjes rond kunt sturen op het land dan kun je je proeven gaan oefenen.

Als je de mogelijkheid hebt om eens in een andere omgeving met onbekende paarden ervaring op te doen, dan zou ik dat ook zeker doen.

Alvast heel veel succes !

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 21:16

okee, dankjullie wel, maar het probleem is, mijn pony is echt bijna onhandelbaar in de broekpolder of op ander grasveldjes in de buurt.

hij is namelijk amper verkeersmak, omdat hij arabier is schrikt hij van de gekste dingen.

verder wil ik, als hij al weer een tijd op het land staat, wel gaan rijden in de broekpolder, maar dan is er nog steeds een probleem, doordat mijn pony van veel dingen schrikt(bij het buitenrijden) wind hij zich op en is hij super gespannen en lukt neits me meer...

met de 2 daagse wedstrijd mag je zowiezo altijd inrijden op een apart stuk land, dat zal ik zeker doen, en hem niet laten grazen Tong uitsteken enne verder probeer ik gewoon zo veel mogelijk naar buiten te gaan, dan kijk ik wel goe het gaat, en anders probeer ik gewoon zo veel mogelijk op de binnenhoefslag te rijden zoals Casanova zei, zodat je niet afhankelijk ben van de hoefslag/ wand

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:20

Assiej schreef:
hij is namelijk amper verkeersmak, omdat hij arabier is schrikt hij van de gekste dingen.




Het ligt er niet aan dat het een arabier is! Hij is gewoon nooit verkeersmak gemaakt blijkbaar... Daar heeft het ras niets mee te maken, zelfs een tinker hoeft niet verkeersmak te zijn..
Je moet gewoon meer met hem naar buiten gaan en hem verkeersmak maken!

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 22:11

dat bedoel ik niet, arabieren staan er bekend om dat ze schrikachtig zijn, dat bedoel ik er mee Haha!

maar ik ben hem al aan het laten wennen aan het verkeer, het gaat al een stuk beter, maar het is gewoon zo, zodra hij iets ziet wat hij eng vind maakt hij zich groot en dus sterk) en springt hij er het liefst van door en heb ik niet veel meer te zeggen.