Weide-veilig halster knutselen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Weide-veilig halster knutselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 18:35

Omdat ik niet wil dat mijn paardje zichzelf ophangt aan het enige hek in de wei, wil ik graag (met een handige vader Knipoog) een veilig halster knutselen, kortom eentje die dan kapot gaat.

Zelf zaten we te denken aan elastieken of klitteband verbindigen.

Ow en als jullie je nog afvragen waarom ik er zo perse een halster om wil hebben: Ik wil graag een vliegennetje voor haar ogen kunnen hangen. Nu doe ik telkens haar halster af in de wei en heeft ze dus alleen tijdens het poetsen zo'n netje om. Ik merk aan haar dat ze het erg fijn vind, want ze heeft in plaats van een zwerm (!!!) vliegen opeens hooguit 3 vliegen op haar hoofd.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze zichzelf kan opknopen, dus zolang er nog geen goed plan is, staat ze gewoon met de vliegen zwerm om haar hoofd.

Dus, heeft iemand ideeën om een halster te knutselen wat wèl een beettje paard bestendig is, maar ook makkelijk stuk kan in geval van nood?

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:18

Afbeelding
paard zonder last van vliegen!!! En ook geen halster nodig!
Bij divoza, kost 10 euro Knipoog

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:46

Je kunt ook een SuperMask bestellen bij de Paardendrogist.

Maar als je gaat knutselen. Zorg dat er geen klipjes aanziten, die kunnen losschieten. Zorg dat het halster goed aansluit, zonder strak te zitten. En ja, voor de rest zal ik niet precies weten.

8Eveline

Berichten: 3211
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 19:52

tja het halster moet nartuurlijk niet bij de eerste beste aanraking uitelkara vallen, anders heb je er nog niks aan. Zijn halsters neit getest op zulke dingen?

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 20:56

Sting schreef:
Afbeelding
paard zonder last van vliegen!!! En ook geen halster nodig!
Bij divoza, kost 10 euro Knipoog


Dat ziet er toch wel praktisch uit. Maar glijd dat dan wel makkelijk af?

Want het gaat mij er niet om dat ze een halster ommoet ofzo, maar meer dat ze zichzelf niet kan opknopen. Iemand ervaring met zo'n ding?

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:58

dit is echt een betrouwbaar ding. Ik denk dat je af en toe wel zult gaan kijken naar d'r op het land. Dan kun je zien of die nog goed zit.

je kunt ook een vliegenmasker kopen. Te koop op www.depaardendrogist.nl! Kunnen ze niet aan blijven hangen

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 21:11

Ja, ik ga wel elke dag kijken. Het geeft dus niet als ze het een keer kwijt is, liever dat ze het kwijt is dan dat ze zich opknoopt.

En tsja, zo'n vliegenmasker lijkt me persoonlijk niet zo fijn. Ik merk van zo'n vliegennetje gewoon goed resultaat, dus die zou ik graag op zien te doen op een veilige manier.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:34

Heb je niet gewoon een oud halster dat van zichzelf al wat gammel is?
Of vervang de sluiting door een stukje touw dat breekt bij grote krachten.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 21:38

Nee, ik heb geen gammele halsters (ow wat ben ik toch zuinig op mn spullen Knipoog).

Inderdaad lijkt t me een goed idee om een paar slappe verbindingen te maken aan een halster.
En wat zal dan beter zijn: elastiek, strotouwtjes of klitteband of nog wat anders...?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:39

Ik ga met margreet mee.. en die speciale vliegennetje lijkt me ook wel erg praktisch!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:45

Tja, als je ze maar lang genoeg gebruikt worden ze vanzelf gammel hoor Haha! (Nescio wil er ook wel eentje een maandje voor je "uitwonen" hoor Knipoog )

Klitteband is niet handig als het vuil wordt, dan plakt het niet meer, ook kans dat dat los gaat bij schuren ofzo. Elastiek ben ik ook niet zo weg. Ik zou gewoon een strotouwtje pakken, eventueel de helft ervan. Het moet ook weer niet zo slap zijn dat je paard gelijk los loopt als hij aan de hand een keer wegspringt.