Freestyle?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Freestyle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 11:33

Wie van jullie doet hieraan?
Ik heb namelijk een boek gekocht van Emiel Voest, Freestyle deel 1.
Ik wil dit gaan doen met Chester.
Hebben jullie hier ervaring mee?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 11:47

Ik ben niet echt intensief bezing met freestyle maar af en toe rij ik mijn paard zonder zadel en zonder hoofdstel met een touwtje om de nek in een lege bak. Gaat erg fijn.
Verder heb ik geen ervaringen, maar het lijkt mij ook leuk om echt mee aan het werk te gaan.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 11:56

Nou rijden gaat voorlopig niet, want hij is pas anderhalf.
Maar oefeningen enz. lijkt me erg leuk, want hij is ontzettend leergierig, en nergens bang van.
Het is echt een stoere, maar brave hengst.
Lijkt me dus extra leuk om een goede band met hem te krijgen, en hem super te laten gehoorzamen.
Lijkt me ook heel goed voor zijn opvoeding.

Echt dat paard is zo ongelooflijk slim! Sinds een paar dagen moet ik bijvoorbeeld zijn hoeven weken in de soda, in een emmer, nou ja zeg maar gerust teil (vanwege die grote hoeven). Ik zag het niet zitten, omdat hij nog zo dartel is.
Toch proberen, en hup hij zette zo uit zichzelf zijn voet in de teil!!
Mijn mond viel open van verbazing! Alsof hij snapte dat dat goed voor m was. *LOL*

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 12:35

Ikke!
Ik heb beide boeken en video's en heb een cursus gedaan. Ik werk mijn pony los op die manier, rij met barebackpad en hoofdstel zonder bit (soms) en heb haar voor ik begon met inrijden op zijn manier aan alles laten wennen en heb met haar veel grondoefeningen gedaan.
Ik ben erg positief over deze manier van omgaan/werken.
Je kunt er weinig kwaad mee doen en je leert veel van je paard/pony op die manier.
Het leuke van freestyle is dat je het verder bij elke vorm van rijden kunt toepassen (western, dresuuur, springen, mennen) en dat je het al kunt gebruiken bij jonge paardjes.
Viv

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 13:19

Ik heb er het een en ander over gelezen, en met mijn verzorgpaard wat geoefend. Nu met Sheril wil ik er wel echt mee aan het werk. Niet perse volgens een bepaalde methode, maar een mengelmoesje van de punten die mij het beste liggen.

Als ik zou was zou ik ook deel II kopen, die gaat specifiek over jonge paarden. En pas op dat je hem niet overbelast, lichamelijk (teveel gronswerk op volte) of geestelijk (het is nog maar een kleuter).

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 13:37

Ik ben er best actief mee bezig. Ben nu al 3x op cursus geweest en werk Bolivia erg vaak los volgens de manier van Voest. Ik gebruik het nog niet bij het rijden.

Het is echt hartstikke leuk! Als je het geld er voor over hebt is het leuk om op cursus te gaan. Het is best moeilijk om het uit het boek te leren. Zeker omdat de punten waar jij specifiek met Chester tegen aan zal lopen er natuurlijk nét niet in staan.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 13:42

ik ken het wel, heb het geleerd op een ponykamp en heb er veel over gelezen, gezien.
De Join-ups vind ik ontzettend leuk om te doen, het is echte en leuke bezigheid, maar verder houd ik me er niet veel mee bezig

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 16:23

Het lijkt mij ook erg leuk.
Maar het is ook zeker niet de bedoeling Chester te longeren hoor, laat staan rijden.
Het gaat me puur om de oefeningen, om hem goed leren te gehoorzamen.
Inderdaad een idee om het tweede deel ook aan te schaffen.

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:29

Ik vind het erg leuk, het is weer eens wat anders dan rijden, en het bevestigt de relatie die je met je paard hebt. Ik doe het graag en mijn paard vindt het ook leuk. Ik doe het niet volgens 1 stijl, meer een mixje van wat in mijn straatje past. Heeft nog het meeste weg van Roberts en Parelli.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 21:44

Ik doe sinds kort een cursus en ik vind het echt super. Je leert anders met je paard om te gaan en een beetje te begrijpen hoe een paard in elkaar zit (of hoe je dat ook moet zeggen) Ik vind het in ieder geval een goed methode.