Hoe maken jullie suede chaps schoon?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JuBa

Berichten: 65
Geregistreerd: 20-04-04

Hoe maken jullie suede chaps schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 17:03

Hallo paardenvrienden OK dan!

hoe maken jullie zwarte suede chaps schoon??????????????????? Verward

ik heb net nieuwe, misschien 4x aan gehad en ze zien er al erg oud uit. Scheve mond

[edit ellende: teveel aan '?' en hoofdletters uit titel]

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:08

Euh... Niet? Maar dat wilde je vast niet horen Haha!

Er bestaan speciale borsteltjes waarmee je suede weer kunt "opruwen", maar dat de binnenkant op den duur glad wordt voorkom je niet hoor. Verder bestaan er ook spuitbussen, waarmee je schoenen waterafstotend kunt maken, die kun je ook op je chaps gebruiken en je hebt ze ook met kleurstof, dan worden ze weer mooi zwart.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:41

mn mini chaps heb ik nog nooit schoongemaakt, mn lange chaps gooi ik heel af en toe in de wasmachiene.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:36

in de wasmachine doen

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:28

Ik maak ze niet schoon... Ik heb ze nu 4 jaar ofzo, en ze zijn nog steeds goed hoor!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:33

Ik heb mijn chaps volgens mij al 6 jaar, en ik heb ze echt nog nooit schoongemaakt.
Je kan idd met een speciaal borsteltje de suede opruwen en de ergste vlekken en vuil verwijderen(hebben de bij iedere schoenenzaak), maar je chaps worden toch steeds weer smerig, en op een gegeven moment blijft het vuil erin zitten, dus of het ecth nut heeft?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:35

Ik maak ze ook nooit schoon, wat maakt het uit dat ze er niet als nieuw uitzien, ze worden toch gebruikt?
In de wasmachine gooien durf ik niet Nagelbijten / Gniffelen als ik al zie wat er met mijn rijbroek en sokken gebeurd als die chaps nat worden door bijv. door een plas rijden ofzo..
Of ja ik heb ze wel een keer in een emmer water gestopt om ze schoon te maken, toen was EN het water pikzwart EN de handoeken waar ik ze op had gelegt.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:54

Hmm ja, ik zit met hetzelfde probleem: ik draag ze ook in de winter in het weiland waar het hier en daar wel eens blubsie ios... Dan zien ze er al snel niet meer uit...
Ik heb ooit eens gehoord dat er zadelzeep in sprayvorm is?! Maar daar weet ik het fijne ook niet van.
Hey! Ik ga strax gewone zadelzeep proberen en daarna de boel weer opruwen!
Ik laat nog weten wat het resultaat is!! En anders haal ik wel nieuwe hoor (kapitalist die ik ben Knipoog )

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:01

Met water zou ik het niet doen.. daarmee heb ik mijn chaps behoorlijk verpest! Je kunt ze insprayen met suedespray...

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:18

Met een vochtige zachte borstel haal ik al het stof eruit en daarna wanneer het droog is verzorg ik het met speciaal spul voor leer. Daar wordt het weer mooi zwart van en het is vettig en dat is natuurlijk altijd goed voor leerachtige dingen.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:27

Opborstelen met een suede borsteltje en bij de schoenmaker kun je een speciaal flesje krijgen met spul wat het suede reinigt en weer mooi op kleur maakt.

Daarna even insprayen met een all protector (maakt hem vuil en waterafstotend)

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:31

ik heb chaps van kiefer en die kunnen gewoon in de wasmachine.. staat op het etiket..

alexxxandra
Berichten: 186
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:41

als je ze echt mooi wilt houden, kan je bij de schoenmaker of bij een schoenenwinkel een shampoo voor leer kopen, een zwarte suèdedepper en een suèdeborsteltje. eerst met het suèdeborsteltje de ergste troep eraf halen, met de shampoo maak je ze schoon (verdunnen met water, de verhouding is 1 dopje shampoo op 2 dopjes water). daarna laten drogen. eventueel nog een keer opruwen met t borsteltje. daarna indeppen met de suèdedepper (het gaat schuimen, maar t trekt er vanzelf in Haha! ). en dan als laatste nog even opruwen, en misschien nog met waterafstotende spray erover. ik weet het, dit is heel erg uitgebreid maar vooral met die depper hou je ze zwart (die depper trekt echt in het leer, en de spray legt over het suède een klein laagje, die trekt er dus niet in)
in de wasmachine zou ik niet doen, daar drogen ze van uit als het leer is

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:46

Ik loop kilometers met mijn chappies aan, door modder, door plassen, door alles. Dan zijn ze altijd helemaal vies, maar als het opdroogt valt het -op onverklaarbare wijze- altijd heel erg mee. Haha!

Maar ze mogen eigenlijk wel in de wasmachine. Dat is geen probleem Lachen

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 00:27

Gewoon in de wasmachine gooien! Lachen Komen ze er splinternieuw uit!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 07:42

Ik maak ze nooit schoon.. Maar volgens mij kunnen ze in de wasmachine..

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 07:59

Ik maak ze eigenlijk nooit schoon (rij er zelden mee), maar als ik het doe, dan maak ik ze schoon met water en zadelzeep. Vervolgens laten drogen, wat olie of vet erop en zo blijven ze soepel, wel lang laten intrekken (enige dagen, anders laat het af). Dat ze glad worden kun je niet voorkomen. Met olie en/of vet voorkom je dat ze van het zweet hard worden. Maar volgens mij gaan ze ook niet eerder stuk als je ze helemaal niet schoonmaakt.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:34

Ik heb ze ook nog nooit echt schoongemaakt. Hooguit een keertje afborstelen en inspuiten met anti regen spray. Ik heb ze nu al zo'n 12 jaar en ze zijn nog heel erg mooi. Alleen de binnenkant is glad leer geworden, maar dat voorkom je toch niet.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 15:32

toevallig gisteren mn chaps schoongemaakt (nu al helemaal weer vies)

ik heb ze ff afgespoeld,(dat hoeft niet perse, maar zat allemaal zand op) ik weet niet of dat met elke soort chaps kan, ,bij mij gaf het wel ietsie af, verder ook niet. daarna alleen uhm... hoe heet dat spul, ff kijken.....

shoe shampoo
voor suede en linnen

van de roni lux


worden ze wel weer heel mooi zwart door(je hebt zwarten, neem ik aan?)?
hoef je dr alleen maar even op te spuiten en in te laten trekken (=schuim)

..?
naja
k hoop dat je hier wat aan hebt

dundayescape

Berichten: 98
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:08

ik had gehoord (dat je ze absoluut niet moet wassen) maar volgens mij kan je een blokje bij da pardewinkel kopen dat daar speciaal voor is!!