zwemmen met je pony....maar waar en hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

zwemmen met je pony....maar waar en hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 10:39

ik wil graag gaan zwemmen met mijn pony
alleen op wat voor plekje moet ik dat doen en moet ik zonder zadel rijden?mag het ook vies water zijn? of moet het echt heel schoon zijn
moet ik nog spullen meenemen?

ik heb geen idee hoe dat allemaal zit
ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:56

Heb er zelf niet heel veel ervaring mee, maar je moet oppassen met de ondergrond! Die moet hard genoeg zijn zodat de pony er weer uit kan komen!

Is btw meer iets voor VMR.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:57

Ik verhuis dit topid naar VMR.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:21

wij deden het vorig jaar in onze rijbroek en shirtje met bikini eronder (omdat ik me niet in bikini durfde te vertonen)
schoenen en sokken ergens langs de kant dumpen.
als je echt diep wilt, zou ik zonder zadel gaan, omdat het voor het leer niet echt goed is al dat (vieze) water.
ik ging ook met halster ipv hoofdstel, maar als je niet gewend bent om zo te rijden zou ik dat niet doen! wel na afloop thuis goed je hoofdstel schoonmaken! als je niet zo'n idioot heb die z'n kop onder water steekt blijft het ook aardig droog.
wij deden het bij een strandje waar het langzamerhand afliep. eerst erop blijven zitten en als ze echt gingen zwemmen (voel je gelijk als ze dat gaan doen), er naast gaan zwemmen, maar pas op voor de rondtrappelende benen! je kan het beste horizontaal op het water blijven, dan krijg je geen paarden benen tegen je aan.
als je zo'n gek hebt als de mijne heb je kans dat hij gaat steigeren in diep water. hij liet z'n achterbenen naar de bodem zakken en sprong dan omhoog en kwam met z'n voorbenen boven het water uit, best gevaarlijk dus eigenlijk!
wat leuk is om aan de manen/hals vast te pakken en je eigen zo mee te laten nemen. Lachen

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:58

ik heb vorig jaar en hetjaar ervoor veel paarden in het water leren gaan, en natuurlijk met me eiegen paardje. ik deed eerst zelf kijken of de bodem het an kan. en niet ineens heel diep werd. en daarna ging ik met paard. wij deden wel met zadel heen en een oud hoofdstel. bij de plas deden we het zadel af klommen er weer op door elkaar een voetje te geven. als je met zijn tweeen bent doe eerst de een een ander een voetje geven. en dan de gene die op het paard zit vanaf zijn paard de ander. is even oefenen maar gaat prima. en dan lekker in het water. en dan als je klaar bent en je paard weer droog zadel erop en naar huis. je kan idd een zwemkleding aan doen. en het water hoeft niet super schoon te zijn. het moet zo schoon zijn als war je als je zelf zwemt ook in zou gaan.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 13:58

Alikesflame schreef:
. wij deden wel met zadel heen en een oud hoofdstel. bij de plas deden we het zadel af klommen er weer op door elkaar een voetje te geven.


ja dit bedoelde ik ook.
ik ging trouwens vaak al vanaf huis zonder zadel, maar als je dat normaal niet doet gewoon lekker met zadel en bij het water het zadel af.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:08

enne... je moet er ook aan denken dat je je paard of pony goed onder controle hebt.
Want ik ben namelijk ook een keer wezen zwemmen samen met een ander meisje en haar paard, en die was in het water totaal de controle over hem kwijt. (op het droge gaat dat ook al niet zo best met haar en dat paardje Knipoog )

En geloof me het is niet leuk als je knollie opeens een kant uit gaat zwemmen waar je helemaal niet heen wil.
(bv heel diep of slechte bodem aan een andere kant van het meertje)

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 16:29

Met Kane zwem ik ook . Geweldig om te doen. Ik sta vlak bij een recreatie gebied met veel strandjes met een goede ondergrond. Zadel laat ik altijd thuis en ik doe het oudste hoofdstel om wat er in mijn kast hangt Haha!. Kane vind het heerlijk dus het mag wel weer lekker weer gaan worden in nederland!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:15

Je kan het wel doen, maar dan moet je er zeker van zijn dat er geen gaten en scherpe dingen op de bodem te vinden zijn.
En het lijkt hartstikke leuk, maar ik zou wel heel goed oppassen. er zijn al teveel paarden verloren gegaan door gemakzuchtigheid van de ruiters. Die dachten dat de bodem wel goed genoeg was....

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:33

Dan moet je naar Havelte gaan bij de Genieput, daar zijn wij van de week ook al 2 keer heen geweest. Als je niet in de diepe stukken gaat kun je wel met zadel rijden, maar als je wel iets dieper gaat zodat je zadel het water raakt zou ik wel zonder zadel gaan. Ik vind het in ieder geval zonde van m'n zadel....

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 20:29

Sjonniej schreef:
Je kan het wel doen, maar dan moet je er zeker van zijn dat er geen gaten en scherpe dingen op de bodem te vinden zijn.
En het lijkt hartstikke leuk, maar ik zou wel heel goed oppassen. er zijn al teveel paarden verloren gegaan door gemakzuchtigheid van de ruiters. Die dachten dat de bodem wel goed genoeg was....


Helemaal mee eens!

Maar iets wat ook nog net zo belangrijk is....
Ga NOOIT van je pony af als je in water bent waar het paard niet kan staan (ga sowieso nooit zwemmen waar je paard neit kan staan)
Dat paard slaat dan met zijn benen, en als je eraf gaat, heb je zo een hoef in je buik/gezicht oid.
en daar zijn ook al heel wat ongelukken mee gebeurt.... (www.nu.nl)

Dus, het kan best, maar blijf altijd helder denken en denk om je veiligheid

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:01

Lees mijn topic eens op VvdD Schijnheilig
Ik ben er 2 keer afgestuiterd in het water.... Knipoog
Wel een hele leuke vijver, is niet dieper dan 80 cm Lachen

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:25

Summertje schreef:
Lees mijn topic eens op VvdD Schijnheilig
Ik ben er 2 keer afgestuiterd in het water.... Knipoog
Wel een hele leuke vijver, is niet dieper dan 80 cm Lachen


hehehe heb het net gelezen Tong uitsteken

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 08:20

Summertje schreef:
Dan moet je naar Havelte gaan bij de Genieput, daar zijn wij van de week ook al 2 keer heen geweest. Als je niet in de diepe stukken gaat kun je wel met zadel rijden, maar als je wel iets dieper gaat zodat je zadel het water raakt zou ik wel zonder zadel gaan. Ik vind het in ieder geval zonde van m'n zadel....


tja maar hoe kom ik daar zonder trailer? Verward Tong uitsteken

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:37

ik ga meestal naar het oosterpark maar ga niet zwemmen,Tobi is al klein en aangezien de veiligheid neem ik het zekere voor het onzekere en draaft hij alleen aan de kant van het water,en soms doe ik hem aan de longeerlijn en mag hij ff in het water Knipoog

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:38

Hou er rekening mee dat niet alle paarden willen zwemmen, dan moet je ze ook niet dwingen!!!
Ga nooit alleen zwemmen! Bij diep water kan je er niet op blijven zitten, als een pard gaat zwemmen moet jer dus naast en zorg dat je naast zijn/haar schouder blijft want een paard heeft krachtige benen!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:48

als je er geen ervaring mee heb,neem dan iemand mee die dat ook wel heeft.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:29

deed het ook altijd in de surfvijver in het oosterpark, lekker prettig strandje, stevige ondergrond, gelijdelijk aflopend. Ja je moet wel oppassen, want idd niet ieder paard vind zwemmen leuk. Probeer het eerst eens met een longeerlijn, kijken of hij zelf wel wil zwemmen, en dan kan je er altijd nog op kruipen.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:45

Issy schreef:
Hou er rekening mee dat niet alle paarden willen zwemmen, dan moet je ze ook niet dwingen!!!
Ga nooit alleen zwemmen! Bij diep water kan je er niet op blijven zitten, als een pard gaat zwemmen moet jer dus naast en zorg dat je naast zijn/haar schouder blijft want een paard heeft krachtige benen!


Goh, mijn paard had er helemaal geen probleem mee als ik erop bleef zitten, ook in diep water. Sommige paarden moeten leren dat water niet bijt *LOL* maar met alle paarden waamee ik het uiteindelijk heb gedaan ging het goed. Bij sommige wat meer geduld dan bij anderen.
Nog een tip: doe een halstertouw o.i.d. om de nek, dan heb je iets om je vast te houden, zonder direct aan de mond te zitten. Natte paarden zijn namelijk spiegelglad *LOL*

Andere vraag: waar in de directe omgeving van Bennekom zijn mogelijkheden om met paard te zwemmen, iemand een idee?
Ik doe het liever niet in de Rijn, vindt ik niet zo fris.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:23

Issy schreef:
Hou er rekening mee dat niet alle paarden willen zwemmen, dan moet je ze ook niet dwingen!!!
Ga nooit alleen zwemmen! Bij diep water kan je er niet op blijven zitten, als een pard gaat zwemmen moet jer dus naast en zorg dat je naast zijn/haar schouder blijft want een paard heeft krachtige benen!


OK dan!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:36

Ilkkah schreef:
Ga NOOIT van je pony af als je in water bent waar het paard niet kan staan


dus jij wou er dan op blijven zitten? dat zou ik echt niet doen!

je schrijft eronder dat je beter niet met paarden in water kan gaan waar ze niet kunnen staan. oké waar ze nog kunnen staan kan je erop blijven zitten, maar als kunnen ze niet meer staan, en je blijft er op zitten heeft je pony/paard het echt zwaar!! en zwemmen is zowiezo al zwaar voor hun.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:43

Zorg zowiezo als je je paard wil laten zwemmen, dat je nooit in het diepe gaat. Maar zoek een stukje waar je paard tot op z'n borst nog kan staan, zeg maar halverwege zijn lichaam. Als je je paard dan sneller laat stappen, vinden ze het vaak gemakkelijker om te gaan zwemmen, maar dan hebben ze ook de keuze om weer bodem onder de voeten te krijgen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:50

Ik zwom heel vaak vlak bij het weiland bij een klein strandje. Dennis vond het altijd geweldig.

Ik hield altijd mijn schoenen aan!!!! En ging er zonder zadel op. Als ik wist dat er mensen konden zijn gebruikte ik altijd m'n endurance hoofdstel(=nylon), als ik zeker wist dat er niemand was ging ik met een halstertje.

Ik deed het vooral op warme dagen ipv rijden. Ik ben echt een mooi weer ruiter en vind het best snel te warm om echt serieus te gaan rijden. Zo bleef Dennis mooi in conditie zonder dat we ons in het zweet joegen.

Het gebeurde wel eens dat we 5x per week zwommen!!! Dat krijg je niet voor elkaar als je paard het niet leuk vind Lachen.

Waar Dennis nog kon lopen zat ik er meestal nog op, waar het dieper werd ging ik er naast staan of zwemmen.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:48

Wij 'zwemmen' altijd met de paarden op 'het hondenstrandje' op Lauwersoog. Daar is goed aangegeven tot waar het water doorwaadbaar is (met paaltjes is afgebakend waarachter je niet meer kunt staan), dus de paarden kunnen er lekker doorwaden. Ze staan aan het begin van het water ongeveer tot hun knieeen in het heldere water en als ze dat OK vinden kunnen we iets verder gaan. De bodem is daar van lekker zand, dus niet gevaarlijk (erg prettig om te weten sinds ik een paard heb zien verdrinken). Zelf ging ik alleen ook helemaal het water in als het zo loeiwarm was dat ik snel kon opdrogen EN als er weinig mensen in de buurt waren. Anders vind ik de risicofactor namelijk te groot, met kleine kinderen, honden en paarden in het water.

Bij een leren hoofdstel: altijd even supergoed invetten van te voren en na die tijd weer goed behandelen en.... Lekker spetteren maar!