Wat zijn je rechten als koper??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:21

runningkawa schreef:
Maar mijn vraag is dan
Waarom zou fokker hem terug moeten nemen?
Hij heeft toch ook geen rontgen-oogjes, dus kan die artrose toch ook niet zien?
zeker als het paard niet veel gereden is, hoeft een paaard ook helemaal niet kreupel te lopen, dus kan de fokker ook echt van niets geweten hebben.

Blijf die nieuwe regel dom vinden.
je moet als koper maar opletten en je paard helemaal laten keuren.
dan kom je ook niet voor verrasingen te staan.


Het gaat er toch bij deze regelgeving ook niet om of de verkoper iets weet ? Het gaat er gewoon om dat hij een produkt verkoopt voor een bepaald gebruiksdoel en als blijkt dat het daar niet aan voldoet moet hij het terugnemen.

Anders zou het wel heel makkelijk zijn. Dan doet een verkoper gewoon zijn ogen dicht en weet ie daadwerkelijk nergens wat van.
Dus dat is niet de kern. Het gaat erom of het paard kan doen waar ie voor verkocht is. En die verkoper zou dus eigenlijk niet voor verassingen moeten komen te staan en het paard gewoon doorlichten.

Logisch toch ?
Als je een t.v. koopt verwacht je ook dat álle kanalen werken en doet het dat niet breng je hem terug. Ook al heb je in de zaak niet álle knopjes uitgeprobeerd.
Dus kan de zaak beter proberen goed materiaal te verkopen en dit dus wel uitgeprobeerd te hebben. Komt ie ook niet voor verassingen te staan.



Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:32

Dat maakt het lastiger, minder zwart/wit dat het om een paard gaat en niet een auto maar vor de wet is het principe gelijk.

Een koper heeft meer rechten dan je denkt.
En vooral dan de verkopers willen laten merken.
Als je je paard bij een professionele stal of verkoper hebt gekocht sta je behoorlijk sterk.

Net zoiets is het omruilrecht waar veel verkopers mee schermen.
Best leuk als je paard niet bevalt maar als een paard niet goed is is het gewoon geld terug en geen ander paard terug.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:46

runningkawa schreef:
maar vind je dat dan niet belachelijk?
In 2 maanden tijd kan je een paard flink naar de kl*te geholpen hebben door je eigen onkunde.
waar dan de verkoper de dupe van word, dat kan/mag toch niet?


Ja dat ben ik met je eens. Dat is het verschil in auto's en paarden.
Maar zware artrose als in dit geval lijkt me sterk dat dat door onkunde van de nieuwe eigenaar kan ontstaan.
En op zich vind ik het wel goed dat de verkoper nu meer gedwongen wordt het paard zelf eerst eens goed te 'onderzoeken'. Die plicht ligt nu gewoon meer bij de verkoper en dat vind ik persoonlijk ook waar ie thuis hoort.

En omdat het nu eenmaal zo is dat kopers veel rechten hebben ben ik van mening dat je daar gebruik van moet maken. Elk regeltje in het voordeel van professionele verkopers wordt heus ook optimaal benut.
En ik merk gewoon dat er angstvallig overheen gesproken wordt door verkopers. (logisch)

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:15

De verkoper kan natuurlijk ook het paard laten keuren als het verkocht wordt of er andere afspraken over maken.
Het hoeft heus niet van te voren.

Maar foto's zijn ook niet heilig. Neem nou dit geval. Ik denk dat het op de foto's misschien niet eens zichtbaar zou zijn geweest. Artrose in de schouders zie je vast alleen maar als je er naar zoekt en dus expliciet in het goede gebied een foto gaat maken.
Dan gaat het erom voor wie dat risico is....en tegenwoordig met de nieuwe wetgeving is dat over het algemeen de professionele verkoper.
En die kern blijft voor mij logisch.
Hij heeft toch een paard verkocht bijv. als rijpaard en dan blijkt dat het paard daar niet aan voldoet moet hij het terug nemen.

Het is natuurlijk gewoon maar net van welke kant je het bekijkt. Haha!
Ik als consument ben blij met de betere rechten maar omdat het bij paarden om levende dingen gaat is het nooit helemaal zwart/wit en ik kan me voorstellen dat het voor verkopers erg vervelend kan zijn.
Maar dat is dan wat mij (als particuliere consument) betreft het risico van het vak voor de verkopers.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:41

Ja je voorbeelden zijn duidelijk maar wel erg extreem.
Maar er zijn even zoveel voorbeelden van het tegengestelde.
Dat een paard toch medicijnen in z'n donder blijkt te hebben gehad om iets níet naar voren te laten komen. Of een poos heeft stilgestaan waardoor hij eerst weer even goed kan lopen maar meer en langduriger werk niet aankan.

Maar dan heb je het m.i. over uitwassen. En die blijven het altijd moeilijk maken.

Maar ik ben wel blij met dit principe en kan er wel achter staan.
Maar ik snap ook wel wat je bedoelt. Zo heeft iedereen ook z'n ervaringen die meespelen in hoe hij/zij hierover denkt.

En nu hou ik er ook over op Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 30 bezoekers