Hoeveel Hooi Mag een Paard hebben per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JuBa

Berichten: 65
Geregistreerd: 20-04-04

Hoeveel Hooi Mag een Paard hebben per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 08:49

Een paard wat 2x per week een buitenrit maakt van 2 uur
en daarnaast nog 2 uur per week in de bak rijdt/lessen,

hoeveel hooi mag je dan geven?

hij krijgt nu 2 of 3 'plakken' hooi ??? daarnaast krijgt hij 1 kilo brokken ochtends en avonds ook 1 kilo. OK dan!

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:05

Zoveel als hij wil.
En daarna kun je kijken wat hij nog meer aan bix/brokken of vitamine/mineralen nodig heeft.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:08

Een paard mag in principe zoveel hooi als ie op kan. Als het paard te dik wordt is het verstandiger om eerst brok te minderen. Hooi is van wezelijk belang bij de spijsvertering.
Let wel: we spreken hier over hooi en niet over enige vorm van ingekuild of ingepakt grasprodukt.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:17

ikke schreef:
Een paard mag in principe zoveel hooi als ie op kan. Als het paard te dik wordt is het verstandiger om eerst brok te minderen. Hooi is van wezelijk belang bij de spijsvertering.
Let wel: we spreken hier over hooi en niet over enige vorm van ingekuild of ingepakt grasprodukt.

denk niet dat dat altijd opgaat.
van hooi kunnen ze flink aanzetten, en ik zou er niet voor kiezen om brok te minderen bij een te snel groeiend paard, brok zet niet zo aan als hooi.
mijn paarden krijgen gras overdag, en geen hooi meer.
maar ik hou ze graag slank.
er staat er bij ons één die toch nog hooi krijg, en die heeft dus ook allemaal vetbulten onder zijn buik.
ik denk dus dat als een paard zoveel hooi krijgt als hij op kan veel te veel krijgt.
maar moet daarbij melden dat ikzelf een ijslander heb, en die hou je nou eenmaal schraal, ik denk wel dat dat voor alle paarden zo is, maar dat is mijn mening.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:53

Ervan uitgaande dat dit paard gewoon een volwassen paard is en niet een pony of een jong ding dat nog moet uitgroeien *LOL* zou ik zeggen een plak of 4 hooi per dag als er geen gras is. Brok of muesli kun je handjes gewijs voeren, er hoeft in lang niet elk paard een grote hoeveelheid brok, integendeel zelfs. Als je bang bent voor te weinig mineralen kun je zelfs overwegen om IJslanderkoeken van b.v. Pavo te voeren, zit alles in behalve de energie.
Gras, zeker in deze tijd, zet wel aan. Als het paard neiging heeft tot dikworden op het gras zul je daar mogelijk wat in moeten minderen. Het kan schelen om het paard eerst een plak hooi te geven voor hij het land op gaat, zodat hij niet aan het schrokken gaat Vingers aflikken

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:56

Nou de brokken kunnen er wel af. Ik zou zeggen zet hem in een weiland met goed gras. De brokken afbouwen want twee kilo is echt niet nodig! En wat hooi betreft: zoveel ze zelf op kunnen.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:58

luxx schreef:
er staat er bij ons één die toch nog hooi krijg, en die heeft dus ook allemaal vetbulten onder zijn buik.
maar moet daarbij melden dat ikzelf een ijslander heb, en die hou je nou eenmaal schraal, ik denk wel dat dat voor alle paarden zo is, maar dat is mijn mening.

Voer jij wel droog hooi, dan? Als een paard vetbulten krijgt van hooi is het hooi kennelijk te rijk. Meestal zie je dat bij dat voordroogspul, die ingepakte baaltjes. Daar hoef ik mijn paard ook geen portie van te voeren of ik krijg problemen Vork Schrale paarden kunnen nou eenmaal niet tegen dat rijke spul.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 14:43

Een paard van ongeveer 600 kg heeft genoeg aan 12 kg goed hooi. Hiernaast hoef je dan niet bij te voeren.
Ik kies zelf voor meer krachtvoer en minder hooi, aangezien mijn paard nogal snel een gras/hooibuik creëert.