Hoe afstand inschatten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Hoe afstand inschatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 08:42

Hoe kan ik leren de afstand tot de hindernis inschatten?
Dit lukt me namelijk echt niet, waardoor Kalipso heel vaak niet echt helemaal lekker uitkomt.
Hoe ver van tevoren moet hij ongeveer afzetten, zodat hij het beste uitkomt? En hoe *zien* jullie de afstand?

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:26

Volgens mij is dat iets wat je met behulp van een goede instructeur veel moet oefenen, met afstanden die gewoon kloppen voor jouw paardje. Dat je gaat leren hoeveel ruimte galopsprongen innemen, bijvoorbeeld door over balken te galoperen.
Hoe ik het 'zie' weet ik niet, ik kan het ook nog niet heel erg goed, maar het gaat op gevoel, veel oefenen.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:30

Oefenen oefenen oefenen (had ik al oefenen gezegd?).
Met een goed (basis)tempo springen, en met hulp van een instructeur die bijvoorbeeld eerst een tijdje voor je meetelt, leren 'zien'..
Dus dan de galopsprongen voor de hindernis meetellen 1-2-3 - spring-.
Misschien is nog het makkelijkste om dit eerst te doen tussen een dubbel. Daar staat de afstand vaak (in de les) al goed en kun je gewoon meetellen..

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:33

Ik had eerst het zelfde probleem als jou, ik zag gewoon absoluut geen afstand tussen de hindernissen! Na heel veel oefenen begin ik het nu een beetje te zien!
Maar net als wat MacavityL zegt gewoon alleen maar oefenen en veel hulp vragen aan je instructeur! Als je veel oefend ga je steeds meer de afstand tussen de hindernissen zien!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 09:47

leg maar eens 2 balken op de grond op een redelijk willekeurige afstand, een metertje of 15 bij elkaar vandaan. En galoppeer daar overheen. Tel de passen en ga oefenen met een galopsprong meer en minder tussen de balken. Zo leer je afstanden regelen en zien en dan kun je er later sprongetjes van maken!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:04

Je moet het vooral leren door het heel veel te doen. En aangezien ik het veel te weinig doe is het ook meestal een verrassing of we goed uitkomen.
De oefening van Amadeo is ook heel geschikt.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:04

Ik sprong met mijn haf gewoon altijd maar wat raak. Die sprong altijd we kwamen eigenlijk nooit fout uit. Hij nam gewoon de leiding Haha!
Mabel, zo groen als iets de eerste keer springen...
We beginnen elke springles met balkjes draven, en zo opbouwen. Vraag je instructeur gewoon of hi je wilt helpen oefenen. Mee tellen, balken goed leggen

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 17:58

Heel erg bedankt voor de tips!!!
Ik begin wel met die 2 balken op de grond. En hardop tellen, das natuurlijk het leukste Haha!