wat zou je doen als... je niet meer kunt rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zou jij doen als je paard nooit meer bereden mag worden?

Ik zou hem/haar absoluut zelf houden en de liefde geven die hij verdient
74 (63%)
Ik zou op zoek gaan naar een goed tehuis voor hem/haar (dus verkopen) bijvoorbeeld als gezelschapspaard
29 (25%)
Ik zou hem/haar in laten slapen of naar de slacht brengen
2 (1%)
Ik zou hem/haar naar een rusthuis brengen, maar wil wel zelf de eigenaar blijven.
11 (9%)

Totaal aantal stemmen: 116


soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

wat zou je doen als... je niet meer kunt rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 21:08

Wat zou jij doen, als je eigen paard door bijvoorbeeld een blessure nooit meer mag werken en bereden worden? laten we zeggen dat het paard niet extreem veel pijn heeft, dus in laten slapen is niet noodzakelijk.

Ik vind dit wel een interessante vraag eigenlijk. Het houd me nogal bezig omdat het vorige paard van mijn moeder nooit meer bereden mag worden. wij hadden het geluk dat mijn oom en tante op zoek waren naar een gezelschapspaard en daar staat hij nu lekker van zijn pensioen te genieten.. terwijl hij nog steeds "een beetje van ons" is.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:11

In eerste instantie proberen hem als gezelschaps paard ergens een plekje geven. Niet verkopen, maar gewoon daar een thuis geven. Als dat niet lukt, tja dan zou ik nog eens heel diep nadenken of ik hem zelf kan houden. Zo niet zit er weinig anders op dan in laten slapen of de slager...
Maar gelukkig hoef ik deze keuze niet te maken.

Vosse
Berichten: 1547
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:19

ik zou ook een plekje bij bv kennis, dorpsgenoot als gezelschapspony, maar als ik in staat was financieel en als het land enz van mij was, zouik hem toch wel houden of het paard moet zoveel pijn krijgen dat ik hem in zou laten slapen.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:21

Gewoon, houden. Mijn paarden zijn veel meer dan alleen maar dieren om op te rijden, het zijn een soort vrienden van me, en zonder erop te rijden is het ook fijn om ze om me heen te hebben Lachen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:22

uiteraard zou ik Banjer houden en voor haar blijven zorgen, mits ze nog wel lekker op de wei kan uiteraard... Lachen

Voor de rest ga ik helemaal met Promptertje mee... Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:23

ik sluit me volledig aan bij Promptertje

Ik rijd al niet meer zoveel door allerlei problemen met hoefijzers en andere medische narigheden, maar we vermaken ons prima samen en Morrie is pas 4 jaar oud!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:27

ik sluit me ook volledig aan bij promptertje

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:30

ik zou mijn paard ook houden zolang ik het allemaal kan blijven onderhouden een paard geeft je veel liefde niet alleen met rijden je kan ook veel plezier hebben met je paard zonder rijden denk is aan alle liefde die zo'n dier je geeft ik zou mijn paard nooit weg kunnen doen als ik niet meer zou kunnen rijden

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:32

in eerste instantie natuurlijk proberen te houden, maar om het stallingsgeld wat ik nu betaal nog betalen voor een paard waar je niets aan hebt vind ik toch wel een erg moeilijke keus.
zou hem in ieder geval niet wegdoen maar denk ik toch naar een rusthuis brengen..
zou hem het liefs als gezelschapspaard voor m'n nieuwe paard houden Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:34

In principe kunnen wij ze wel houden, we hebben er de ruimte voor en kunnen ze redelijk goedkoop houden. Uiteraard moet het wel duidelijk zijn dat ze er gelukkig bij blijven.
Ik kan me voorstellen dat als je 1 paard hebt en er niet een tweede bij kunt nemen financieel dat je hem dan weg doet.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:37

ik zal hem houden,
mijn haf is 3,maar mocht hij niet mmer bereden worden wil ik hem houden en zal ik hem lekker op de wei gooien

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:39

het ligt eraan wat voor plek ik had. weiland ja/nee. eigen stal ja/nee . genoeg geld ja/nee .
in principe vind ik rijden niet zo heel belangrijk maar als je een baan hebt tot 5 uur. je paard staat op een dure pensionstal dan ben ik bang dat ik hem niet zou houden. ik neem dan wel de tijd om een goed huis te kunnen zoeken

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:43

EstherSi schreef:
in eerste instantie natuurlijk proberen te houden, maar om het stallingsgeld wat ik nu betaal nog betalen voor een paard waar je niets aan hebt vind ik toch wel een erg moeilijke keus.


Het is maar wat je 'niets aan hebben' noemt.

Voor mij was het in elk geval geen moeilijke keus maar de enige voor de hand liggende optie (nr. 1 dus Knipoog ). Mijn paard kan vanwege een onbekende blessure niet meer echt bereden worden. Maar ze vindt het nog steeds erg leuk om aandacht te krijgen en dingen te ondernemen!
En dat ik nu geen geld en tijd heb voor een ander paard waar ik wel wat mee kan? Jammer maar ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik haar daarvoor zou afdanken. Een paard is voor mij meer dan een rijdier

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:46

Ik heb gekozen voor optie 1.
Ik zou het paard altijd proberen te houden, ik vind namelijk dat je zo'n paard niet af mag danken als hij niet meer voor je kan werken.
Mocht je hem door een situatie, bijv te weinig geld, niet kunnen houden, dan zou ik een goed tehuis proberen te zoeken, waar hij als gezelschapspaard kan staan.
Maar ik zou hem never nooit af laten maken zo lang het niet nodig is!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:47

Daarbij denk ik dat het aanbod van gezelschapspaarden vele malen groter is dan de vraag, dus dat klinkt wel leuk maar je moet nog maar afwachten of dat lukt.
Als je een dier aanschaft is dat niet voor even maar voor het leven.....

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:49

Ik weet neit zo goed wat ik zou doen, niet af laten maken, dat nooit,
maar kijken of die op een stal kan staan waar die t land op kan!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:52

Ik zou kijken of hij misschien als gezelschapspaard door het leven kan gaan.... ik hoef dan niet persee eigenaar te blijven.
Wat dat betreft denk ik daar altijd best luchtig over... ik heb een paard om te rijden, gaat dan niet dan moet hij weg.
Ik zou hem dus zeker niet houden om mee te tutten en wandelen enzo, daar vind ik paarden gewoon te duur voor.
(misschien / waarschijnlijk dat ik daar anders overdenk als ik ze bij mijn huis zou hebben en er dus de ruimte voor te hebben hem zelf te houden zonder extra extreme kosten zoals op een manege)

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:58

Mits ik de ruimte heb om het dier lekekr in het land te kunnen laten lopen het hele jaar door, zou ik het zeker houden Maar als ik niet een plek kan vinden waar hij in ieder geval overdag buiten kan lopen, zal ik voor een ander baasje gaan zoeken, als gezeldschap paardje...

Genderose had ik met liefde ook gekocht, ookal wist ik dat ik er nooit meer op zou kunnen hobbelen... Helaas was er geen geld en ruimte Verdrietig

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:02

ik vind dat er 1 optie mist: zo mogelijk zelf houden en anders een goed tehuis vinden

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:02

Als mijn merrie niet meer bereden mag worden en geen pijn heeft daaraan, houd ik haar absoluut. Rijden is niet mijn eerste prioriteit, ze heeft superpapier, dus misschien gewoon de fokkerij in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:03

Ik heb voor het tweede gekozen. Ik bedoel, het si gewoon niet realistisch je paard te houden, want ook al beweren de meeste dat ze dat wel doen, op zo'n moment is dast anders. Ik heb mijn vorige pard dus dat probleem gehda en ze heeft nu een super tehuis bij een melkerij met een kudde paarden op het land. Wat is er dan beter? Ik denk dat we de juiste keuze voor haar hebben gemaakt en ik kan zelf weer aan de slag met mijn nieuwe paard.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:06

Gewoon houden! Mijn paarden gaan nooit weg! Ook al kan ik nooit meer rijden! Ik vind rijden harstikke leuk, ik doe het graag maar dat is voor mij echt niet het belangrijkste! Is voor iedereen anders maar ik zie mijn paard niet anders dan een ander huisdier..

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:38

ik zou hem lekker in een rusthuis zetten
kan ie lekker de hele dag buiten lopen met zn vriendjes.
natuurlijk zou ik er wel elke dag heen gaan.
maar als er verder toch niks meer mee gedaan kan worden zou ik hem lekker zn rust geven, en niet zo egoistisch zijn om hem toch op stal te laten staan.

(niet dat ik er dan niet meer naar om zou kijken, maar een rusthuis lijkt me fijner voor mn paard.
ik zou wel elke dag langsgaan en hem dan lekker poetsen en lekker met hem wandelen ofzo Haha! )

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:00

Gam blijft bij mij !!! Ik heb voor hem gekozen met alle zorg van dien dus... het klinkt bijna een huwelijk hihi Haha! En ik hou zielsveel van mijn paardje, die gaat never weg!

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:05

Ik zou hem zelf bijhouden en op zoek gaan naar een tweede paardje waar ik wel mee kan rijden. Dan kan hij dienen als gezelschapspaard ...
Dit in de vooronderstelling dat ik plaats, tijd en geld zal hebben voor twee paarden Tong uitsteken.
Indien dit niet het geval is, blijft ie ook - dan maar geen tweede paard. Ik weet uit ervaring dat je ook plezier kan beleven aan een paard waar je niet meer mee kan rijden/werken...