Pony, heel veel haar en klitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Pony, heel veel haar en klitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 20:58

Mijn kleine shet-achtige pony begint nu ontzettend uit zijn haar te komen. Ik kan hem bijna kaal plukken. Haha!

Maar wat nu gebeurd is dat het haar ontzettend veel klitten vormt. Hij is één bult, gestippeld haar met klitten.
Ik ben vanavond aan het knippen geslagen, dus hij ziet er nu niet meer uit Haha!

Hij is nog maar een jaar, dus ik doe verder niks met hem, ik poets hem dus niet dagelijks ofzo. Ik probeer hem nu een beetje van zijn haar af te helpen, door flink te rossen en de klitten eruit te knippen, hij heeft echt super jeuk.

Maar mijn vraag is, hoe is dat met andere ponies/paarden met veel haar? Hebben jullie ook zo'n last van klitten? Hij zit er echt onder, vooral op zijn hals, borst, ellebogen, flanken en buikje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:06

Wij hebben de shet van mn vriendin uit wanhoop toch maar geschoren en die gaat volgend jaar odner dek. Zucht, kan niet anders, want hij liet niks los en als het twintig graden is was het echt zielig en kreeg ie enorme jeuk. Maar lijnzaad olie voeren werkt ook erg goed bij de meeste paarden.

_Angelique_

Berichten: 2361
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:10

Ik heb dus 3 shetlanders en die zitten nu enorm in de rui en het houd niet op !! Boos!
Bij de 2 oudere shetjes zitten kleine klitjes onder de buik maar die kan ik er zo aftrekken dus daar valt het wel mee..
Maar bij me shet van 2 jaar daar krijg ik ze er niet af (maar toen ze jaarling was had ze hele grote klitten die ik er toen had afgeknipt)
Ze zitten dus alleen onder de buik van haar maar ook een beetje tussen haar voorbeentjes maar het valt nu nog mee..(vanmiddag zag ik ze voor het eerst)
Maar verder poets ik ze iedere dag super goed.. (en pluk ze een beetje Tong uitsteken) Maar bij de jongste heb ik er het meeste last van alleen onder haar buikje..
Maar vorig jaar had zij ze ook veel..

Maar dat is allee als ze beginnen met ruien in de zomer zijn ze lkkr glad Tong uitsteken Haha!

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:20

Vorig jaar had mijn shet achtige dat ook zo erg. Volgens mij heeft het ook wel te maken met die donsige "veulenvacht". Mijn pony is nu bijna 2 jaar en het verharen gaat dit jaar veel soepeler; helemaal geen last van klitten. Ik ros hem ca. 2x per week met zo'n platte ijzeren borstel (vindt ie heerlijk Vingers aflikken ) en hij krijgt sinds begin maart een scheutje zonnebloemolie door het voer. Hij is nog niet helemaal glad, maar voor een shet is hij al een aardig eind op weg !!!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:39

wauw iemand die hetzelfde heeft !!
mijn 3 jarige shet heeft een enorm dik pak haar,
heeft ontzettende jeuk,en krabt zichzelf bijna kaal,
ze laat wel haren los,maar het gaat niet super snel.
al die klitten zijn al vilt geworden,
en dit is erg pijnlijk als ik dat eruit trek,
knippen gaat nog wel,maar het is zoveel dat ik niet meer weet wat ik eraan moet doen..

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:06

m'n shetlandmerrie had het vorig jaar zo erg dat het haar helemaal ging vervilten.. ik heb haar toen geschoren.. dit jaar heeft ze met een dun dekentje gestaan en ondanks dat ze nu nog vrij dik haar heeft komt het goed los!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:33

dus scheren zou een goede oplossing kunnen zijn??
wanneer zou dat kunnen?
zonder meteen een deken te moeten opgooien,
wil mijn shet geen deken opdoen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:54

Zie ook dit topic: [VMR] Shet met vilt in het haar..Scheren??
Je kan je pony ook deels scheren, dus alleen de beweegbare delen, dan scheer je alleen de borst, flanken en buik zodat je pony als het ware een deken van zijn/haar eigen vacht op heeft, niet te koud en het probleem van de klitten op rot plekken is ook meteen voorbij, pony kan meteen veel beter bewegen en zal zich een stuk prettiger voelen.