Paard loopt wijdbeens en zakt door achterhand!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Paard loopt wijdbeens en zakt door achterhand!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 22:04

Ik heb een verzorgpaardje (arabier) waar ik overigens niet zelf op rijd.
Altijd als ze loopt (onder het zadel, maar ook op de weide aan de hand of waar dan ook) loopt ze wijdbeens, als je de voorbenen hebt, dan staan de achterbenen NAAST de voorbenen qua breedte als je deze naast elkaar zou zetten. In princiepe zouden ze precies achter elkaar moeten staan, maar bij Nandina staan ze een hoefbreedte meer opzij (en dat is voor beide benen) en ze heeft af en toe wel eens tijdens het rijden (een hele enkele keer hoor) dat ze ineens door dr achterhand heen zakt, maar herstelt gelijk weer. Ze heeft dan niet op een steentje ofzo gestaan.

Hebben jullie enig idee wat dit is? Dat wijdbeense, ze loopt al zo vanaf dat de eigenaresse dr heeft (is vanaf haar eerste, ze is nu 4, bijna 5)
Ze heeft nergens last van, maar we willen wel graag weten wat dit is.. Komt iemand dit bekend voor?
Ik ben benieuwd, groetjes Tessa

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:14

Hmm ik heb er verder geen verstand van maar het schijnt wel typerend te zijn voor arabiertjes dat "wijd gaan"

Of het kwaad kan geen idee? Die van mij heeft het ook wel maar ik geloof niet dat hij er last van heeft of zo.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:05

Er lopen lopen wel meer paarden bodemwijd achter, maar als ze vaker door haar achterhand gaat zakken, laat dan wel een dierenarts komen. Als ze ouder was geweest en vaker doorzakte had ik aan kruislamheid in de beginvorm gedacht...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:15

En hoe beweegt het paard zijn achterbenen verder? normaal, of tilt/trekt hij extreem in het spronggewricht? het zou kunnen duiden op een ataxie.
Hoe zit het met de staarttonus?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 17:37

nee, dr loop is goed, maar ze loopt gewoon wijdbeens (alsof ze voortdurend moet plassen ofzo) en wat is staarttonus? vat um niet :S

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:24

arabieren gaan wel vaker wijd van achter. Net als dravers! Bij dravers noemen ze het breken (vraag me niet waarom) en het is erg handig als ze dat doen, want dan komen ze monder snel tegen hun eigen benen aan. Bij arabieren gaat dit natuurlijk niet op neem ik aan

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:28

mijn haflinger heeft het in de bakl de laatste tijd ook, dat ze na de 1e galop even door de achterhand zakt maar daarna meteen versteld, net alsof ze achter struikelt.
volgens mn instructrice kon het komen door slappe kniebanden, dat kwam oa bij friezen veel voor....

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 19:36

slappe kniebanden? heeft ze je toevallig ook gezegd of je er wat aan kan doen, en zo ja, wat?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:39

in het ergste geval snijden ze ze wel eens door, zei mn instructrice. mn paard moet binnenkort geënt worden en dan zal ik het ff vragen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:41

ik heb hier vorige week meer info over gevraagd op bokt maar daar heeft niemand op gereageerd helaas. maar ben nu blij om te zien dat ik niet het enige paard heeft wat dit doet Lachen

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 00:36

jah ik ben ook wel blij te horen dat nandina niet het enige paard is :S maar doorsnijden terwijl ze mogelijk te lang zijn?

Nouja, zou je me op de hoogte willen brengen als je meer weet? Haha!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 07:15

ja doe ik Lachen

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 22:09

thanx!