Schimmels minder populair bij andere paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Schimmels minder populair bij andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 17:17

Ik hoorde pasgeleden iets maar ik weet niet of het ook echt waar is? Ze vertelde me dat schimmels vaker gepest worden door andere paarden of minder geaccepteerd worden. Heeft iemand hier vaker van gehoord of is dit onzin?

Het zou te maken hebben met schutkleur. (Schimmels vallen in het wild erg op)

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:21

Zelf heb ik sindskort een schimmel.

Mijn Murphy had tijdens het rijden altijd een enorme hekel aan schimmel. Hij trapte ze zo, zonder pardon.
Sinds hij zelf ook bij een schimmel op stal staat is het eigenlijk geen probleem, hij is grootste vriendjes met haar.

Op wedstrijden heb ik soms wel het idee dat ze sneller een klap te pakken hebben van een andere paard, maar ik denk niet dat ze nou echt meer 'gepest' worden door andere paarden.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:22

Ik heb geen idee of dat waar is. Mijn bijrijpony is iig wel de baas in de wei, hij pest alle anderen. Bij Schumacher is het dus niet zo. Het kan wel zijn dat het vaker bij schimmels voor komt dan bij anderen.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:22

Ik hoorde ook dat schimmels zich expres vies maken zodat ze minder opvallen en een betere schutkleur hebben... Zou kunnen opzich!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:23

Ik heb trouwens wel een schimmel gehad en die stond altijd wel een beetje achteraf, en alleen, maar die was wel heel lief en ze had volgens mij ook geen vijanden ...

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:31

ja heb ik ook gehoord.
schimmels vallen vaak buiten de groep, omdat ze dus wit zijn.
nou klopt het wel dat paarden grote witte dingen heel eng vinden, want dat zien ze niet, ze zien geen diepte dus dat ziet er eng uit.

misschien dat schimmels daarom minder popi zijn,

maar ik heb het iig ook vaak gehoord

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:41

_Romana_ schreef:
Ik hoorde ook dat schimmels zich expres vies maken zodat ze minder opvallen en een betere schutkleur hebben... Zou kunnen opzich!

Ik ben dan benieuwd hoe ze dat onderzocht hebben. Op een zwart paard zie je namelijk mindersnel de vlekken.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 17:48

Als een wildkleurige kudde over een stuk land zou lopen, valleen ze van ver af niet echt op.

Loopt er een wit paard tussen, dan valt de kudde wel op.

Opzich zou het een reden kunnen zijn, maar dan nog vind ik het een beetje vreemd.

Hier is laatst ook een topic over geweest.
Wij hadden een paard op de manege wat het ook niet op witte paarden had.

Misschien ooit een gevecht of zo met een wit paard gehad en dat ze daar bang van worden...?

Je ziet het ook vaak met honden.
Zijn ze als pup ooit gebeten door een grote zwarte bijvoorbeeld, blijven ze daar bang voor.

Bang gedrag kan dan weer omschakelen naar agressie om het betreffende dier weg te jagen of op afstand te houden.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:02

maar dan zijn het dus niet alleen schimmels maar ook gewoon witte paarden (bont, met veel wit)

Niarda is bont en is idd wel een beetje een 1-ling....
en op onze manege hebben ze nog een aantal witte pony's en nu ik er zo over na-denk, de een wordt ge-pest...de ander is een echte 1-ling en de 3 tja...is ook meestal een beetje alleen......maar ze zoeken wel elkaar op.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:07

Schimmels staan wel heel vaak onderaan de rangorde. Of je moet een kudde hebben met allemaal schimmels.

Het zit zeer zeker een kern van waarheid in dat schimmels ervoor zorgen dat een kudde in het donker extra opvalt. Anders hadden er in de kuddes wilde paarden ook schimmels gezeten. Het schimmelgen komt bij de Warmbloeden hoofdzakelijk door inbrengen van Arabisch Bloed. In de woestijn was de schimmelkleur van voordeel...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:22

Ik heb zelf ooit gelezen dat schimmels verstoten worden van een kudde omdat ze te opvallend zijn. Dat is ook de reden dat schimmels nooit wit geboren worden, maar pas op latere leeftijd echt wit worden.

Ik wil best geloven dat er nog wat instict achter is gebleven bij de paarden waardoor ze schimmels soms niet accepteren. Mijn paard heeft het ook niet op schimmels, maar ja op welke paarden wel als ze niet hengstig is Schijnheilig

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:28

Mijn schimmel is juist heel populair bij de andere paarden.
Ze kan het met bijna elk paard goed vinden.

Onder het zadel loopt ze zelf te katten naar andere paarden.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:40

Nico staat samen met Lucky altijd bij elkaar in de wei, zijn beide schimmels en onderaan de rangorde Haha!
Er is 1 vosje waar ze wel goed mee kunnen opschieten, bij de rest worden ze meestal weggepest. Het komt wel een enkele keer voor dat Nic samen met een bijv. bruin paard staat, maar zodra die ook maar zn hoofd boos optilt rent Nic hard weg Tong uitsteken

Luck is zelfs een keer met een stuk of 4 bruine paarden in een hoek gedreven, uiteindelijk was hij maar over het hek heengesprongen.... Gelukkig dat ik er bij was.

Er is nog 1 grote andere schimmel op stal, die staat ook altijd apart (met een bruine merrie, maar die is wel lief) omdat 'ie anders in elkaar gemept wordt.

Dus ik denk dat er zeker wel een kern van waarheid in zit Haha!

asbe

Berichten: 119
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Kiel-Windeweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:15

Geen idee! Die van mij is de dominantste en zet je haar tussen vreemde paarden dan is het ook zo geregeld, ze heeft ze binnen no-time achter/onder zich in rangorde en wordt daarna door allemaal aanbeden als de kuddeleidster. Dus voor die van mij gaat het zeker niet op!

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:21

Ahh, ik vind het best zielig Scheve mond Knipoog
Is dit dan alleen bij witte paarden/schimmels of ook met lichte paarden, bijv. haflingers of fjorden?

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:40

Joplin reageert tijdens het rijden vrij vervelend op andere paarden, maar met schimmels is het veel erger dan bij andere kleuren.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 19:44

Steffi schreef:
Nico staat samen met Lucky altijd bij elkaar in de wei, zijn beide schimmels en onderaan de rangorde Haha!
Er is 1 vosje waar ze wel goed mee kunnen opschieten, bij de rest worden ze meestal weggepest. Het komt wel een enkele keer voor dat Nic samen met een bijv. bruin paard staat, maar zodra die ook maar zn hoofd boos optilt rent Nic hard weg Tong uitsteken

Luck is zelfs een keer met een stuk of 4 bruine paarden in een hoek gedreven, uiteindelijk was hij maar over het hek heengesprongen.... Gelukkig dat ik er bij was.

Er is nog 1 grote andere schimmel op stal, die staat ook altijd apart (met een bruine merrie, maar die is wel lief) omdat 'ie anders in elkaar gemept wordt.

Dus ik denk dat er zeker wel een kern van waarheid in zit Haha!


he joh, dat wou ik net gaan plaatsen Tong uitsteken

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:09

_Nadine_ schreef:
Ahh, ik vind het best zielig Scheve mond Knipoog
Is dit dan alleen bij witte paarden/schimmels of ook met lichte paarden, bijv. haflingers of fjorden?


Fjorden hebben door die wildkleur toch juist een schutkleur?
En haflingers zijn toch niet echt licht vind ik.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:25

mijn twee witte geitjes worden uitgestoten, de rest niet. ongeacht grootte, sterkte, blabla. kan zeer goed zijn.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:35

Er is inderdaad een theorie dat schimmels in het wild een gevaar voor de kudde zouden kunnen betekenen (beter opgemerkt worden door "aanvallers") en dat ze daardoor vaak "uitgestoten" worden en zichzelf vies maken om hun opvallende kleur te verbergen.

Ik kan alleen maar zeggen dat mijn schimmel de absolute baas is in de wei (D-pony, de rest van de "kudde" zijn twee shetjes en twee Engelse Volbloeden, waarvan eentje best wel dominant!) en dat die theorie alvast voor haar niet opgaat.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:36

wat grappig,
had er eigenlijk nog nooit van gehoord,
het klinkt eigenlijk ook best wel een beetje logisch Lachen

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:48

Nou ik heb zelf een grote schimmel maar heb er nooit niets van gemerkt dat hij verstoten werd door andere paarden, hij is eigenlijk altijd wel dikke maatjes met andere paarden.
Wel merk ik het als ik een vreemde bak binnenkom waar verder alle paarden elkaar kennen... dan zie je toch vaak alle paarden echt zo kijken van, heee da's een vreemde Haha!

Wat me ook opvalt is dat bonte paarden vaak meer opvallen, ik kan me herinneren dat wij vroeger op de manege ons eerste bonte paard kregen... bijna alle manege paarden waren nieuwsgierig naar hem en soms zelfs mega agressief.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:57

Paarden zoeken elkaar op kleur uit.
Als er 1 schimmel tussen loopt, zal hij niet altijd geaccepteerd worden.
Lopen er 2 schimmels in de wei, bij een aantal ander gekleurden, zoeken die elkaar op.
Ook ruiken schimmels anders!

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:14

Het verhaal dat een schimmel expres zou rollen om een 'schutkleur' te krijgen heb ik inderdaad ook gehoord. Onze hoefsmid vertelde dat dit zo was.

Of een schimmel vaak onderaan in de rangorde staat weet ik niet... Ik heb een schimmel. Hij is vreselijk dominant en is dus ook de baas over de andere pony's in de wei. Maar dit heeft denk ik meer te maken met het feit dat hij een aantal jaar ouder is dan de andere pony's, en dat hij gewoon ontzettend dominant is.

Wat hier boven een aantal keer beschreven wordt; dat een paard een hekel heeft aan schimmels. Dit kan denk ik ook te maken hebben met een slechte ervaring met een schimmel. Ik ken een pony die een keer door een fjord is getrapt, en sindsdien moet hij van fjorden niks meer weten.


Ik denk dat er zeker een kern van waarheid in het verhaal kan zitten. Een schimmel valt natuurlijk erg op tussen de andere paarden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:35

Misschien is het wel zo dat sommige schimmels erg dominant zijn omdat ze vroeger in de kudde altijd pispaaltje zijn geweest? Misschien hebben ze wel meer van zich af moeten bijten?
En het licht natuurlijk ook aan de leeftijd waarom een paard wit wordt. En of ze lang in de kudde lopen of niet.