trailer achter auto??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

trailer achter auto??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 16:57

hey
wie van jullie trekken er een trailer met een opel astra sedan 1600 cc??
ik wil namelijk weten of dit gaat
het gaat om een 1 paards trailer met een pony van +- 500 kg denk ik
alvast bedankt
groetjes monica

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 17:22

Dat staat op je kentekenbewijs hoeveel je auto mag trekken aan geremd voertuig. Als je een E-rijbewijs hebt dan mag je trekken zoveel als je auto mag volgens het kentekenbewijs. Heb je alleen B dan mag het laadvermogen van de trailer plus het gewicht van de trailer tezamen niet meer wegen dan het eigengewicht van je auto, daarnaast mag het niet meer zijn dan je auto volgens kenteken mag trekken. Een auto met een 1.6 litermotor lijkt mij te licht, maar ik kan vanuit hier niet lezen wat in je kentekenpapieren staat.

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:09

wij hebben een opel astra sedan 1.7 turbo diesel en die mag 1050 kg trekken ,diesels zijn altijd sterker dan benzine auto's ,het ligt er ook aan wat je trailer weegt maar ik zou het idd maar even goed na kijken op je kenteken bewijs .

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 21:59

Bij www.autoweek.nl kun je onder carbase occasion het type auto opzoeken en wat hij geremd mag trekken. Waarschijnlijk maar iets van 1000kg, en de lichtste anderhalfpaardstrailers zitten rond de 575 kg. Een paard van 500kg kun je dus in elk geval niet trekken. Een lichtere pony dus wel mits je BE-rijbewijs hebt. Ik weet niet hoe zwaar een 1paards trailer is...
Wij hebben een Seat Cordoba 1.9 TDI, mag 1000 trekken en weegt zelf 1147 kg. Wij hebben een anderhalfpaards trailer getrokken (575kg met mijn grote D-pony (1.48) die geschat gewicht heeft van zo'n 375-400 kg. Hij trok hem makkelijk, maar om het zeker te weten zouden we hem op de weegbrug moeten zetten! Misschien ook voor jou handig, dan weet je wat je pony echt weegt!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:50

Ik denk dat Joyce redelijk in de buurt van de waarheid zit. Ik heb wel eens 2000kg Ifor plus Fjord getrokken met een Kadett 1.7D en daar doodleuk 110km/h mee gereden. Het feit dat dit gaat wil niet zeggen dat dit toen ook een veilige actie is geweest Schijnheilig
Ik ben geen voorstander van paardentrailers achter kleine middenklassers. Ze komen tekort op het moment dat het echt spannend wordt. Het kan allemaal TE net, er is te weinig marge, in mijn ogen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:57

Weegt hij 500 kg? Is wel veel hoor!! Zo veel woog Robin ook, ietsje minder zelfs.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 10:56

Wij hebben(hadden is toevallig gisteren verkocht) een astra station maar die kunnen t wel trekken maar je hele auto trekt er krom van! Mijn vader zit in de auto's enzo en die zegt dat je t absoluut niet moet doen!

moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-02 11:52

oke thnx
nou nath ik weet niet hoeveel ie weegt, was maar een ruwe gok
het is een iig een gewone d pony van 1,44
maare we wagen het er gewoon op wagen we zitten ook nog met drie/ vier personen in de auto dat em toch weer wat zwaarder Pling
groetjes monica

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 12:09

Tja, als jij een boete van een paar honderd gulden overweegt plus verlies van je rijbewijs moet je het zeker doen. Eerst goed controleren, zeker de papieren. Als ik het zo hoor, dan moet je minimaal een E-rijbewijs hebben en normaal gesproken moet een auto minimaal 1200 kg kunn trekken volgens het kenteken papier. Dat er nog meer mensen in de auto zitten werkt zelfs in je nadeel omdat de auto daarin al trekkracht verliest en deze mensen NIET meetellen in het rekensommetje of je wel of niet een trailer mag trekken.
Het is jou verantwoordelijkheid, maar heb je een ongeval, ongeacht de gevolgen, en je papieren zijn niet in orde, dan keert de verzekering NIETS uit en krijg je als beloning ook nog hoge boetes!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:09

Eleonoor, als het nou een paar honderd gulden was, dan kun je nog wel wat riskeren. Mijn neef heeft het nooit willen vertellen, maar hij is er voor veel meer dan ƒ1000,00 ingegaan toen oom agent hem met een 2000kg aanhanger met een berg hout erop achter een Opel Kadett station aanhield.
Je rijbewijs verlies je er overigens niet door, maar de verzekering kan zeer moeilijk doen bij brokken, en niet uitbetalen is zeker een van de risico's.
Je auto trekt er overigens niet krom van, het kost je hooguit koppelingsplaten, remblokken en af en toe een opgeblazen koppakking. En maar klagen dat autorijden zo duur is.

Wanneer beseft NL eens dat paarden achter middenklasse auto's gewoon niet kan. Ver @!#%%!@, koop een fatsoenlijke bestelbus of terreinauto, die mogen het gewoon trekken en zit je niet met al dit soort vragen. Bovendien zijn bestelbussen goedkoper te rijden dan welke personenauto dan ook, ze rijden lekkerder en zijn veiliger Maar ja, het komt niet over bij de buren, je kunt er niet mee opscheppen bij je familie en je bent niet als eerste weg bij het stoplicht. So what!

Niet persoonlijk opvatten graag, maar ik moest dit even kwijt.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:39

hallo allemaal,

Ik mag met mijn omega 2.5td 1750 kg trekken, dus niet mogelijk klopt niet denk ik.
Bij overgewicht is de bekeuring nog je minste zorg.
Wees er van overtuigd dat bij ongevallen de verzekering absoluut niet uitbetaald, de financieele gevolgen zijn dan echt niet te overzien.
Niet doen dus!

groetjes
Ton

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-02 21:48

nog iets: vrijwel iedereen heeft het hier over bekeuringen, maar bekijk het eens zo.
Die regels zijn niet voor niets opgesteld. Het is echt niet zo dat men graag mensen bekeurd, maar in dit geval is het gewoon echt niet veilig om met te lichte auto een trailer te trekken. Als er iets gebeurd, is niet de boete het probleem, maar met een beetje pech is de schade (aan het paard) veel groter, dan als men even een goede auto had geleed of gekocht.
het is gewoon veiliger om je aan de regels te houden, en voor je paard doe je dat toch wel!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:35

Even nog over die middenklasse auto's: in verband met onze lichte auto hebben we gezocht naar trailers met laag totaalgewicht, en we zijn een anderhalfpaards tegengekomen van Weijers, die heeft totaalgewicht van 1100kg, dus gewicht + laadvermogen.

Wij hebben dus nu een Seat Cordoba, maar met een Toledo (die een geremd gewicht van 1200kg mag trekken) zou ik dus wel met een trailer en pony mogen rijden! De auto's kunnen het echt makkelijk aan. Hij trekt als een lier die TDI van ons, met zware boedelwagen, vol geladen ook 120, maar heb inderdaad gehoord dat een levende belasting (gestamp en gespring) niet zo goed is voor je auto!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:50

120 rijden met een volle aanhanger is geen punt, mijn Disco V8 haalt probleemloos z'n top, ook met twee ton aan de haak, geen probleem. Maarre, hoe breng jij dat handeltje weer veilig en snel tot stilstand? Hier helpen ABS, ABD en alle andere frutsels niet meer, hier komt het aan op rijkust, om te voorkomen dat de boel gaat scharen.
Ik wens iedereen veel succes met paarden achter de auto en hoop dat jullie nooit in de situatie verzeild raken dat het er echt opaan komt. En kom niet achteraf aanzetten met zaken als: Had je dat niet eerder kunnen zeggen. Het is gezegt bij deze.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 22:59

Wij hebben een toyota carina e 2.0 turbo diesel, hij kan 1350 kg trekken maar mag volgens de eu norm maar 1200. Voor onze blomert 1,5 trailer is een kwpn merrie met veulen al te zwaar! Mijn pa heeft ook de neiging om hard te rijden maar het is zeker onverantwoord!!
Let ook op dat je de oplooprem goed bevestigd en neem het papier waarop staat hoeveel het voertuig mag trekken ook mee. We zijn een keer gecontroleerd, we hadden alles in orde, maar je bent al minstens 250 kwijt bij het ontbreken van een papiertje... gr gabrycha Knipoog

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 23:19

Ik moet Ikke hierin volledig gelijk geven. Trekken is niet het probleem maar remmen wel. Als je auto niet zwaar genoeg is en je moet remmen dan duwt het gewicht van de trailer je gewoon vooruit en wordt je remweg stukken langer.

Als je volgens je papieren het handeltje niet mag trekken ben je volledig onverzekerd bezig. Je paard wordt niet verzekerd al is tie nog zo goed verzekerd, maar als je iemand anders raakt kun je de rest van je leven blijven betalen. Volledig onverantwoord vind ik het.

Ik heb begin vorig jaar mijn luxe kleine Clio ingerolen voor een 6 jaar oudere hotseknots van een Toyota landcruiser en heb mijn E-rijbewijs gehaald, maar voel me de koning te rijk dat ik me zelfstandig en volledig volgens de regels kan redden. En daar heb ik dat extra gebuts over de verkeersdrempeltjes wel voor over.

Met alleen een B-rijbewijs kijkt de politie naar het gewicht van de trailer plus wat er maximaal volgens de papieren aan gewicht op mag staan (dus niet het gewicht van het paard dat er daadwerkelijk in staat). Als dit totale gewicht lager is dan wat de auto mag trekken, en als bovendien het gewicht van de totale combinatie onder de 3500 kg blijft, dan mag je met alleen B rondrijden.

Bij rijbewijs BE kijkt de politie naar het gewicht van de trailer plus wat er werkelijk aan gewicht in staat (zolang dit niet het maximum van wat er op papier op mag staan overschrijdt). Dit totaal (trailer +inhoud) moet kleiner zijn dan het trekvermogen van de auto. Gewicht van de totale combinatie mag boven de 3500 kg uit.

Verder moet je trekhaak gekeurd zijn en het trekvermogen moet op het kentekenbewijs van je auto vermeld staan.

Voor kleine vrachtauto's met B rijbewijs geld dat het gewicht van het lege voertuig + wat er volgens de papieren aan kg lading in mag kleiner moet zijn dan 3500 kg.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Heeft mij ook heel wat ritjes naar de politie RDW en dergelijke gekost voordta ik het helder had.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 23:32

K@rin schreef:
Ik moet Ikke hierin volledig gelijk geven. Trekken is niet het probleem maar remmen wel. Als je auto niet zwaar genoeg is en je moet remmen dan duwt het gewicht van de trailer je gewoon vooruit en wordt je remweg stukken langer.

Ik heb begin vorig jaar mijn luxe kleine Clio ingerolen voor een 6 jaar oudere hotseknots van een Toyota landcruiser en heb mijn E-rijbewijs gehaald, maar voel me de koning te rijk dat ik me zelfstandig en volledig volgens de regels kan redden. En daar heb ik dat extra gebuts over de verkeersdrempeltjes wel voor over.

Voor kleine vrachtauto's met B rijbewijs geld dat het gewicht van het lege voertuig + wat er volgens de papieren aan kg lading in mag kleiner moet zijn dan 3500 kg.



Vrachtauto's voor B-rijbewijs bestaan niet *LOL* *LOL* dat zijn bestelauto's. Met een B-rijbewijs mag je elke auto rijden met een totaalgewicht <3500kg *LOL*

Karin, hoewel ik persoonlijk iets tegen Japaners heb <- is het wel zeer verstandig wat je hebt gedaan. En zo oncomfortabel zijn die Toyota's toch niet? Feit blijft dat het de enige goede oplossing is. Voor mensen die meer dan twee personen willen vervoeren naast het paard, neem een bestelbus met een dubbele cabine, een zgn aannemerscombinatie. Mag ook door particulieren worden gereden, in tegenstelling tot wat hier eens is beweerd.

moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 23:38

ons pap heeft nagevraagd wat onze auto mag trekken, en volgens die man mocht onze auto +- 900 kg trekken
maar in de papieren van onze auto staat nix over hoeveel hij mag trekken, en weet je hoe dat komt onze auto was origineel niet met trekhaak die heeft ons pap erin laten maken
ik weet niet hoeveel een 1 paards trailer weegt??
maar als ie te zwaar is denk ik dat het toch verstandiger is als we van iemand een auto lenen die wel veel mag trekken
iig allemaal bedankt voor jullie reactie
groetjes monica

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 01:47

Het remprobleem wordt aanzienlijk verminderd door een lange dissel, we hebben met verschillende trailermerken gereden en onze traiker heeft een lange dissel waardoor drempels nemen ook wordt vergemakkelijkt net zoals het naar achteren rijden.
Mijn pa heeft een groot rijbewijs maar of hij nu een vrachauto gaat besturen lijkt me niet zo verstandig en wat beterft die toyota, onze vorige was een superauto 442.000km mee gereden maar die we nu hebben absolute ramp! gr gabrycha Knipoog

moontje

Berichten: 331
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 18:38

ik heb aan de eigenaar gevraagd hoeveel de trailer weegt, en die weegt 800 kg, maar hij is wel geremd, hij rijdt zelf ook in een 1600cc en zegt dat het wel gewoon kan, doordat ie geremd is kan +- 1350 kg trekken
dus we proberen het gewoon
groetjes monica

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 18:57

Ten eerste weet je dus niet wat je auto mag trekken,
Ten tweede is je trekhaak dus niet gekeurd anders stond het op je kentekenbewijs
Ten derde mijn clio was 1900 cc en dat zegt dus niks

Mag ik voorzichtig opmerken dat je in mijn ogen om problemen vraagt

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 20:00

Moontje, als je even bij de RDW aangaat, dan kun je de trekhaak laten registreren. Gewoon kenteken inleveren, weekje geduld, papieren thuis, met trekhaakregistratie. Dan weet je in ieder geval wat eraan mag hangen. Even met een geladen trailer naar de weegbrug, af laten slaan, heb je een weegbrief, dus een bewijs dat het wel of niet kan. Waarschijnlijk zul je tot de ontdekking komen dat het niet kan of heel erg op het randje.
De politie heeft het voor de gein ook eens gedaan en kwam tot de ontdekking dat ze zelf in overtreding waren, met 2400kg totaalgewicht, waar de trailer maar 2000kg mocht wegen.
Weegbrug nodig? Hier in Heeze weet ik er een, bovendien heb ik ervaring met het wegen van trailers.
Succes.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 17:17

hai,

ik weet dat het om mijn pony gaat die jullie moeten gaan vervoeren.

maar ik wil wel dat alles eerst gecontroleerd is hoor want ik ga dus echt niet het risico nemen dat jullie straks met hem langs de kant van de weg staan met een stukke auto en een 3 jarige groen paard langs de snelweg...

dus eerst dat rond voor dat jullie deze kant op komen anders mag hij niet met jullie mee!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 23:20

Khoop voor je moon dat je van iemand anders een autootje mag lenen want als je droom nou voor de 10000ste keer in duigen valt ben ik ook drietig Verdrietig