leren laarzen versus gaithers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

leren laarzen versus gaithers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 22:13

hoihoi!
Ik wil voor mn verjaardag leren laarzen of gaithers met jodhpurs vragen. Voor concours. Ik weet dat er nogal waat vaag gedoe is over of je wel of niet met die krengen mag rijden, maar ik neem het risico wel en gooi mn rubberlaarsjes wel achter in de jeep.
Ik wil eigenlijk gaithers omdat ik een moeilijke maat heb, ik heb hele smalle kuiten. met laarzen val ik waarschijnlijk in maatwerk, en dat wordt dan wel een hele kostbare zaak.
Wie weet waar gaithers/leren laarzen het goedkoopst zijn? En wie heeft wel eens meegemaakt dat er iemand aangesproken werd omdat ie met gaithers reed?
by the way: gaithers zijn een soort gladleren chaps, die je draagt n combinatie met jodhpurlaarsjes...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 22:35

Een paar jaar geleden heb ik ook een paar Gaithers gehad om thuis mee te rijden.
Ik heb ze bij de plaatselijke ruitersportzaak gekocht, ze waren geloof ik rond de 200 gulden.
Ze waren van Kieffer, daar waren toendertijd verschillende modellen en kleuren van.
Ik had die met superbreed elastiek, ze zaten echt geweldig.
Het rijdt ook heel fijn met jodphurs eronder, eigenlijk vond ik ze fijner dan met rijlaarzen.
Ik had naar mijn idee meer gevoel, met laarzen heb ik vaak het idee dat ik in een positie gedwongen wordt en m'n voet moeilijk kan bewegen zonder dat ook m'n been mee beweegt.
Na een paar jaar intensief gebruik zijn ze helaas versleten.
Wedstrijden reed ik trouwens met gewone rijlaarzen, ik weet ook niet of je met gaithers nu wel of niet wedstrijden mag rijden, en of er ook nog verschil is tussen dressuur en springen.
Bij Divoza hadden ze trouwens toen ook een vrij uitgebreide collectie, misschien dat je daar eens kunt vragen ?
Succes !!!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:08

Bij Divoza komen er gaiters van Petrie aan. Deze gaan ongeveer 200 gulden kosten (= € 90,76 Haha! ). Ze zien er erg netjes uit, met rits en stukje elastiek aan de achterkant, in verschillende hoogtes en kuitmaten op voorraad en meer maten zijn te bestellen. Verder zijn die gaiters van 100 gulden er nog, maar die gaan er uit met als voornaamste reden dat de pasvorm niet helemaal 100% is.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 19:17

ow... balen... die wilde ik juist. tenmnste niet zo duur Clown

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:19

wat zijn gaiters???????

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:55

fabienne schreef:
wat zijn gaiters???????


by the way: gaithers zijn een soort gladleren chaps, die je draagt n combinatie met jodhpurlaarsjes...

Lezen!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

laarzen nog steeds verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 20:09

In ieder geval zijn laarzen nog steeds verplicht bij de wedstrijden!
Zie het ABSW wedstrijdreglement art 120 (dressuur) en art 258 (springen). In beide artikelen wordt aangegeven dat je dient te verschijnen in een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen!
Chaps of gaithers in welke vorm dan ook zijn nog steeds niet toegestaan!
Je kunt dit navragen bij het secretariaat van je vereniging, die hebben als het goed is een reglement. Je kan het ook zelf bestellen bij de KNHS, via je secretariaat.

Dit onderwerp is al uitgekauwd op "Vraag Maar Raak" onder topic "chaps of laarzen op wedstrijd" .
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=
Laatst bijgewerkt door fabienne op 05-01-02 20:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 20:10

hee lieke.... ik heb ook een achterlijk dunne kuit, en ik heb nu petrie''s en die passen me erg goed.... maatje 35 van kuit (dun he)
van cavallo hebben ze ook laarzen die kosten 400 gulden...en die zijn er ook in extra smalle maten met een smalle leest enzo.

ga anders ff naar klumper en laat je maten meten en vraag of je daarmee in een standaard maat past.

kussies liselot

ps, van rectiline is het dunste maatje 33 (kuit) bij de voetmaat 39 (die had ik eerst namelijk.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 19:15

Ik wil geen petries, en liever ook geen cavallo's. Ik spring vooral, en petries zijn me dan veel te stug. cavallo's schijnen ook stug te zijn. Die rectilignes leken me dus wel fijn, maar da's me waarschijnlijk toch te wijd dacht ik eerst.
Toch maar een x naar klumper. Ik heb kuitmaat 33-34.