Hulp gezocht: hoe haal ik mijn paard uit de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Hulp gezocht: hoe haal ik mijn paard uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 18:28

GEK word ik van mijn paard. Ik krijg hem niet te pakken in de wei. Ik heb al zoveel geprobeerd:
1. Achter hem aanlopen, een soort van opjagen of 'stalken'. Deze methode lukte 1 keer, nu niet meer.
2. Hem los longeren in de wei. Hij reageert super op de stemhulpen, dat lukte dus ook 1 keer, nu niet meer.
3. In de wei gaan zitten en kijken wat hij doet. Hij eet door, maar houd mij goed in de gaten. Het zal niet bij hem opkomen om bij me te gaan staan.
4. Brokjes. Rammelen en rammelen. Hij kijkt me aan maar komt niet. Loop ik naar hem roe, loopt hij weg.
5. Wat je je verder nog kan bedenken. Ik ben echt wanhopig nu, en moet eerlijk zeggen dat ik er ook ontzettend boos over kan worden. Als ik m dan eenmaal heb krijgt ie een beloning en mag ie naar de stal alwaar hij voer krijgt. Dus daar kan het niet aan liggen.
Nu staat ie dus ook in de wei, terwijl ik het vanaf 3 uur ofzo heb geprobeerd. Woedend ben ik nu. In de wei krijgt hij geen eten, hij barst maar. Pas als hij naar binnen gaat krijgt hij eten.
Heeft iemandn een hoe ik dot ga aanpakken? Of hoe ik m uberhaupt te pakken krijg? Als ik les heb, staat hij gewoon de hele dag binnen, anders kan ik mijn les afzeggen.
Ik weet het echt niet meer. Ik heb m al 6 jaar.


Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 18:36

Oja, insluiten is ook geen optie, want dan springt ie over het hek. Heb ik ook al een keer geprobeerd. Maar bedankt voor de tip.
Ik word echt GEK van mijn paard. Ik denk dat als ik de wei kleiner maak hij helemaal in paniek raakt.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 19:09

Weet niemand iets? Ik heb echt hulp nodig want ik word er gek van!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 19:44

MoonChloe schreef:
Kan je paard als de weihek open is van de erf gaan. zo niet, dan heb ik wel een tip, stal van de paard open. De weiopening open, hem uit drijven, dan loopt hij meestal wel naar stal * bijv worteltje of appeltje erin * dan leert hij automatisch als je de paard ophaalt dat hij naar je moet gaan.. * maar de beloning als voedsel wel afbouwen tot een klopje ofzo!

Dat heb ik inderdaad een keer gedaan. Onze tuin grenst aan de wei, dus hij moet dan eerst door de tuin en dan naar de stal. Toen was dus daarna de hele tuin gemollesteerd en krijg ik een beetje ( Boos! ) ruzie met mijn moeder.
Het wegjagen is dus iets dat ik vandaag ongeveer een halve dag heb gedaan, en mijn paard valt onder de catagorie: dat werkt niet.
Zucht..... bedankt voor de reacties, maar helaas was het niet wat ik zocht..... verdere reacties zijn erg welkom. Dancer staat nog steeds in de wei.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 20:46

karina1977 schreef:
ff een vraagje doet ie dit al 6 jaar of is het iets van de laatste tijd .
ben je van stal verandert of heeft ie niet zon vriendelijke buurman of is er een andere reden waarom ie het evt niet prettig zou vinden op stal


Dit doet ie al 6 jaar inderdaad. Hij was eerst van een manege, daar deed ie het ook. Daar lieten ze de paarden altijd los vanuit de wei naar stal lopen, maar als ze Dancer wilde pakken, lukte dat niet. Ik heb nu echt zoiets van: ik ben het spuugzat. Wat een geduld heb ik he, 6 jaar Knipoog
Ik ben niet van stal veranderd, alles is nog hetzelfde als altijd. Hij staat in zijn uppie op de wei, ik heb niet meer geld voor nog een paard. Op stal heeft ie niks te klagen aangezien hij een stal van 12 m2 heeft en een gezellig geit erbij. Er ligt altijd genoeg stro in dus daar heeft ie meer te eten dan op de wei.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 20:49

karuna"]
We zijn toen heel conseqent aan het werk gegaan met grondoefeningen.
[/quote]
Kun je dit misschien toelichten? Wat voor oefeningen zijn dit dan?

[quote="karuna"]
Ook zijn we een paar keer per dag er gewoon heen gegaan met wat lekkers zodat ze doorhad dat als we kwamen ze niet altijd aan het werk hoefde.
[/quote]
En hoe heb je dit dan gegeven? naar m toe gegooid? Want ik kan m ook niks uit mijn hand laten eten, dan loopt ie ook weg!

[quote="karuna schreef:
En anders laat je hem in een kleiner gemaakt stukje wei gewoon staan. Geef hem vers drinkwater en na een dag of zo laat hij zich dan heus wel pakken als ie honger krijgt en het gras op is.

Dat is wat ik dus nu doe. Hij wil gewoon echt niet naar binnen. Hij wil wel graag eten want hij staat steeds bij de poort, maar als je dan naar hem toeloopt, gaat ie toch weer weg. Dus wel willen eten maar niet gepakt willen worden. Water heeft ie nu genoeg, dus ikdenk dat ik hem inderdaad maar gewoon laat staan zonder eten, dan komt ie vanzelf wel een keer. Maar ja, dat is natuurlijk niet de manier, want dan gaat het morgen weer net zo.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 20:59

Esme_27 schreef:
Maar mijn vorige paard deed dit ook, en die kwam ook niet. Sommige paarden zijn onmogelijk..


Tell me about it Boos! Boos! Hoe heb je dat met je vorige paard dan opgelost?


Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 10:39

Groesbeek ligt 10 km onder Nijmegen.
Aan de hand gedraagt Dancer zich voorbeeldig. Hij zet geen stap verkeerd, maar loopt vaak een enkele pas achter me, dus loopt ie een beetje achter me aan. Ik ben nu aan het oefenen dat ie naast me loopt. Ik neem dan een lange zweep mee en geef daar soms een tikje mee tegen zijn achterbeen. Vaak reageert hij dan schrikachtig, alsof ik hem een mega oplawaai heb gegeven. Maar hij rukt zich niet los ofzo, hij loopt braaf mee.
Onder het zadel is het zeer wisselend. Toen ik hem kreeg was hij alleen crosscountry beleerd, waardoor hij in de bak niks kon. Dat is nu 6 jaar geleden. Ik heb niet veel begeleiding gehad (simpel, ik on het niet betalen). Hij is in de bak nu rustig, maar loopt niet ontspannen (voor de duidelijkheid, ik rij western). Het duurt vaak een uur voordat hij een keer loslaat. Daar heb ik nu een trainer voor aangesproken, maar helaas woont hij helemaal in Tilburg waardoor dat ook een duur grapje word en ik heb niet de beschikking over een bak. Het laat zich makkelijk zadelen en als hij op stal staat is hij de rust zelve. Ik heb niet de indruk dat hij bang voor me is, eerder een loopje met me neemt in de wei.
Insluiten ga ik absoluut niet doen, omdat ik dan weet dat hij erg paniekerig wordt en dwars door de afrastering heen zal lopen. Dan ben ik nog verder van huis, dus dat is geen optie. Als jij zegt dat je een paard binnen een kwartier te pakken hebt wil ik graag weten hoe je dat dan doet. Ik krijg m na enkele uren nog niet, hij is het dan nog niet beu en ik wel. Zeer frustrerend. Verder is het wel zinvol te vermelde dat Dancer zeer eenkennig is, en dat ik degene ben die hem altijd eten geeft, Als het echt niet anders kan doet mijn vader dat, maar bijna altijd ik.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 10:41

patos schreef:
Ik kwam de wei in, en als ze begon weg te lopen, ging ik haar opjutten. Ondertussen niet de kans geven om te stoppen en gras te eten, ze moest blijven lopen. De eerste rondjes wei showde ze nog vrolijk, maar na een half uur stond het zweet op dr hals, op een gegeven moment gaf ze het dan toch op en liet zich pakken.

Ik zei al, dit heb ik dus ook al meerder malen geprobeerd. Jij hebt geluk dat die van jou zich op een gegeven moment overgeeft, die van mij doet dat dus niet. Die loopt denk ik verder totdat hij erbij neervalt. Ik vind het fijn dat je een tip geeft, maar helaas heb ik hier dus niks aan. Hij STOPT gewoon niet. Doe ik dan iets fout?

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 12:09

Wat is clickertraining?? Ik als paard uit de wei haal leek......weet dat niet.....

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 12:12

Josien, ik zal dat eens proberen. Maar hoelang mag dit maximaal duren? Op een gegeven moment zal Dancer dan toch weer een loopje met me gaan nemen denk ik.
In een boog erom heen lopen deed ik inderdaad ook. Hij hield me heel goed in de gaten en ging zelf ook lopen als ik er te dicht bij in de buurt kwam. Dus wat ik dan moet doen is de boog steeds weer groter maken, totdat we weer op het punt zijn beland waar we begonnen. Na een uur ben ik het zelf wel beu, dan is mijn geduld op. Ik snap dat je dan net zolang moet doorgaan totdat je hem hebt. Wat als dit een hele dag duurt? Is dat dan erg ofzo?

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 12:23

hahaa, terwijl Dancer me in mijn gezicht uitlacht en ik steeds bozer wordt. Daar zal het dan ook wel aan kunnen liggen, dat hij mijn ergernis en frustratie voelt. Dat mote zeker ook niet, dan straal ik zo hard uit dat ik het zat ben dat hij nog harder lacht.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 17:35

Kinderen kinderen, niet zo kibbelen. Ik ben hartstikke blij met al het commentaar en de tips die ik krijg. Dus niet zo mokken op elkaar, iedereen heeft zijn eigen maniertjes en methodes, en de een is misschien beter dan de andere, maar wie zijn wij om daar over te oordelen.
Ik heb nog wel een vraag over het grondwerk. Ik hoor veel mensen zeggen: ga grondwerk met hem doen! Prima, maar wat is dat, wat is er de bedoeling van en wat moet ik uberhaupt dan doen?

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 19:24

Ik zal haar eens een pb sturen. Thanx!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 09:40

Nee Dancer staat in zijn uppie. Wat Antheman daar zei klimkt me wel zo ontzettend bekend in de oren, dat ik morgen (vandaag rijden dus binnen) dat meteen ga proberen. Ik ga wel een paar uur in de wei zitten lezen, eens kijken wat er dan gebeurt. Thanx!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 13:43

Ik heb genoeg 2e personen in mijn buurt, ik kan het allicht eens proberen! Ik ben alleen wel bang dat ie over het hek springt omdat het best een paniekzaaier is. Maar goed, alles is het proberen waard uiteraard!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-04 15:13

Dat is heel fijn! Ik hoop dat het met mij en Dancer ook ooit zover komt. Tot die tijd ga ik nu iig flink oefenen!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-04 14:01

Okee, megaprobleem nu. Gisteren met een join up van 2,5 uur geprobeerd, resultaat: Dancer deed uiteindelijk 5 stappen naar de join-upper toe. Nu staat ie dus al 2 dagen inde wei en komt gewoon helemaal niet meer. In de wei krijgt ie geen eten. Als ik met brokken aan kom zetten hinnikt hij heel erg hard, en loopt dan weg. Ik weet niet wat er in het hoofd van dat paard omgaat. Hij moet ondertussen toch wel een barstende honger hebben. Wat nu?

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 21:55

Ik heb de join-up zelf niet gedaan maar iemand die er vestand van had en zelf veel aan Parelli deed. Ik heb zelf nog nooit een join-up gedaan en ben dan ook bang dat ik meer fout doe dan goed.
Mijn trainer heeft er zaterdag ook nog eens naar gekeken (ik heb de les af moeten zeggen omdat Dancer de wei dus niet uit wou) en kwam tot de conclusie dat dit geen paard was waarbij je een join-up moet doen. Dat moet alleen bij paarden die geen angst hebben. Ik geef hem hierin helemaal zijn gelijk, want Dancer schijnt toch wel ergens bang voor te zijn. Wat dat dan is, weet ik niet. Niemand weet het, want ik heb er al veel mensen naar gevraagd. Dus ik los het niet alleen op, wees niet bang. Het is vaak zo met Dancer dat als je hem de hele dag met rust laat, je hem 's avonds kunt pakken. Maar als je pogingen gaat doen, gewoon overdag, laat hij zich 's avonds ook niet meer pakken. Uiteindelijk is hij nu zaterdagavond mee naar binnen gekomen, waarschijnlijk omdat hij erge honger had. Ik heb hem dan ook meteen lekker eten gegeven, als beloning.
Josien, je woont trouwens nog best ver weg heb ik gezien, 1,5 uur rijden. Dus daar moet ik nog eventjes over nadenken als j ehet niet erg vindt, maar erg lief van je dat je het aanbiedt!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 10:35

Dat is waar, er moet zeker wat aan gedaan worden. Ik krijg van alle kanten hulp nu, ik sta er gelukkig niet alleen voor. Ik vind het erg aardig van je dat je me wilt helpen! Momenteel heb ik hulp genoeg! Ik ben benieuwd wat we nu gaan doen.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 11:39

Ik zal eens een update geven over hoe het gaat met uit de wei plukken.
Het gaat super, echt super OK dan! OK dan! OK dan!
Ik kan hem de laatste maand gewoon pakken als ik dat wil. Niet als ik midden op de dag naar hem toe race om hem te pakken, maar als ik bij het hek ga staan en ik roep: Daaaaaancer, dan komt ie op zijn gemakkie naar me toe lopen en kan ik hem pakken.
Ik heb de raad van velen opgevolgd. Naar de wei lopen, hooi op de grond gooien, er even bij blijven staan en dan weglopen. Na een tijdje was ik zover dat ik hem een brokje kon geven. Dat deed ik, draaide me om en liep weer weg. Dat zo een tijdje gedaan. Of hem lekker kriebelen en aaien en dan weer weg. Soms pakte ik hem, soms niet. En nu gaat het dus OK dan! Ik kan hem nog niet midden op de dag uit het weiland plukken, maar dit zo in een paar maanden tijd (na 6 jaar klooien) vind ik al een geweldige overwinning!
Wat jullie?

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 11:47

Zo he, jij bent snel Haha! Wat leuk dat je het toch nog gelezen hebt, ondanks dat ik je hulp in de wind heb geslagen (of hoe zeg je dat). Ik ben echt superblij dat het nu goed gaat. Ik heb zelf stiekem wel een heel klein ideetje waar het eventueel aan gelegen kan hebben.
Voordat ik western ging rijden was ik dressuurruiter met een veelzeidigheidzadel. Dancer kreeg witte plekken op zijn schoft, wist ik veel wat dat was. Nu weet ik het dus. Ik kocht een westernzadel, stoer man! Totdat Sablou (die op het westernforum te vinden is) mijn zadel kwam bekijken en mij bij wijze van, flink op mijn kop gaf. De fork lag gewoon op zijn schoft. Auw! Paste dus ook niet, 3 jaar mee gereden. Gelukkig deed hij mij inzien dat ik echt een ander zadel moest kopen, dus heeft hij een hele mooi op maat gemaakt.
Dus misschien dacht Dancer als ik m wilde pakken: auw, komt ze weer aan met dat stomme zadel.
Nu past het dus wel en drukt het niet meer op zijn schoft. Het rijden is ook een stuk beter gegaan. Dus daar zou het best wel eens aan kunnen liggen!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 13:07

Jup, ik heb denk ik ook heel erg geluk gehad met m. Ik vind het ook echt heel erg dat ik zolang op een zadel gereden heb dat niet past. Sinds ik dat weet, kijk ik ook bij elk paard van vriendinnen ofzo, of hun zadel wel past. Ik heb er nu niet meteen keiveel verstand van, maar ik schaam me er wel voor dat ik zo onwetend ben geweest door met een niet-passend zadel te rijden. Ik ben dan ook heel blij dat ik het nu wel weet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, miamivice, Veldbloem, VogeltjeM en 94 bezoekers