welof niet bij voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

welof niet bij voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 18:25

hallo,

Er staan hier paarden sind kort dag en nacht op het land maar wat ik me nu af vraag moet er nog wel bij gevoerd worden?
het land:
* er hebben in de winter ook paarden op gelopen
* staad redelijk gras het is zeg maar een z'n bedje waar normaal koeien op staan.
*Er staan twee paarden op

wat voer ik bij:
* Een schep met bix
* schep met muzelie

(ik vind het veel maar mijn nicht beweert dat ze anders te kort komen aan eiwiten)

kunnen ze zonder bix en muzelie of is het beter steets bij te voeren?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:42

Par staat nu ook weer in de wei en kreeg ook altijd biks en meusli.
Nu krijgt ze helemaal niets meer Haha!

Gras zat en ze doet het er ook goed op, is zelfs nog energieker dan tijdens de winterperiode.
Wel vind ik een liksteen ideaal voor de extra vitaminen en mineralen.

Het ligt denk ook aan de behoefte en het werk wat je paard doet.
Par is bv een haflinger die behoorlijk werklustig is en zo'n 5 keer in de week minimaal een half uur gereden wordt, ze heeft zo'n twee rustdagen, en het rijden wordt weleens afgewisseld met longeren en andere leuke dingen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.....met wat jij bijvoert zou Par compleet ontploffen *kwa energie*

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 18:58

nano schreef:
wat voer ik bij:
* Een schep met bix
* schep met muzelie

(ik vind het veel maar mijn nicht beweert dat ze anders te kort komen aan eiwiten)

kunnen ze zonder bix en muzelie of is het beter steets bij te voeren?


Tekort komen aan eiwitten zullen ze niet zo snel, zeker niet met vet voorjaarsgras. Je zit sneller aan teveel dan aan te weining.
Je zal sneller een vitaminen/mineralen tekort hebben, maar dat is met een handje voer en een vitaminen/mineralen mengsel zo opgelost. Je kan deze mengsels tegenwoordig ook als brokjes krijgen.
Over het algemeen komt krachtvoer tekort aan energie en heeft het een overschot aan eiwitten. (het is nl gemakkelijker om vitaminen en mineralen aan voer toe te voegen dan het is om er eiwitten uit te halen)Tenminste als je meer wil doen dan drie keer per week een uurtje stappen. En dus meer moet gaan bijvoeren dan zeg een halve schep na iedere rit.

Kijk voor een overzicht van wat een paard nodig heeft anders hier:
http://www.dierenartsenoisterwijk.nl/in ... npaard.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 19:05

Als je paardjes er goed uit zien gewoon zo blijven voeren


Alleen zou ik dit:
nano schreef:
* schep met muzelie

vervangen door een schep muesli


nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 20:37

Jippie"]
Als je paardjes er goed uit zien gewoon zo blijven voeren


Alleen zou ik dit:
[quote="nano schreef:
* schep met muzelie

vervangen door een schep muesli


[/quote]
hahaha dat bedoelde ik ook

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:28

Ik denk dat je het wel langzaam kan afbouwen hoor. Door het gras worden ze al gauw wat dikker, dan hoeven ze niet meer zoveel krachtvoer, behalve als ze het echt nodig hebben voor de prestaties.

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 02:46

hihi,
Vertel de mensen erbij dat jou pony nieuw is, net op de wei is gegaan, en gewent is aan 2 kilo bix en kuil per dag.
Ik heb gezegt:
"Ik zou als ik jou was nu nog een kilo voer bijvoeren, 1x per dag, asl extra's omdat ons gras niet vol van eiwitten is, omdat er geen mest gestrooit is, ÈN er koeien op hebben gelopen, dus het meeste gras is er wel af, ik zei overigens niet een kilo bix en een kilo muesli, ik voer zelf een kilo bix en zei tegen jou dat je best een extraatje kunt geven na het rijden, dus een btje muesli, vinden ze altijd lekker" Dat was mijn advies, zei niet dat je het moest doen, wel moet ik zeggen dat ze een behoorlijke buik heeft voor een pony die nog niet op het land heeft gestaan dit jaar, dus de mensen hebben haar vrij veel gevoerd in de winter :|
Liefs je nichtje!

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 12:09

jeb dat klopt

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:14

Citaat:
Je kan deze mengsels tegenwoordig ook als brokjes krijgen.


daar zoek me dus al weken te pletter naar, weet iemand een merknaam/soortnaam?
Het is bij mij in de buurt nergens te koop Scheve mond

vorig jaar heb ik in het weideseizoen (24/7 op een wei waar de koeien al hebben gegraasd) müsli en brok bijgevoerd en kreeg Morrie eiwitbulten, nu ben ik de müsli aan het afbouwen,maar wil wel vitamines en mineralen blijven voeren.

Een mineralenblok op de wei is geen optie, ze staan er met eenstuk of 12 paarden

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:20

Dennis krijgt er helemaal niets meer bij, soms enkel een handje als beloning.

Met dit voorjaars gras heb je zeker geen last van een tekort aan eiwitten.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:23

Niets bijvoeren tenzij het paard achteruit gaat! Aan goed gras moeten ze genoeg hebben!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:31

helemaal niet voeren is moeilijk, want hij moet biotine poeder en poeder voor z'n gewrichten en dat likt ie echt niet zomaar op

hoe geven jullie zoiets als je niets bijvoert?

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 16:35

Toen mijn paardje vitame poeder moest hebben, raadde de dierenarts mij aan om dit door de appelmoes te roeren en dat via een spuit in zijn bek te doen (net zoals een wormenkuur)

En die van mij staat ook dag en nacht buiten, maar hij krijgt er niks meer bij. Alleen na het rijden een paar sneetjes brood. Maar als je nou merkt dat hij er niet genoeg aan heeft, dan ga je gewoon weer wat bijvoeren.