een weide met kruiden ed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

een weide met kruiden ed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 00:25

ik heb op het moment nette strakke weitjes, met gewoon alleen gras..... en paardebloemen Knipoog

ik weet dat er weidemengsels te koop zijn die meer variatie aan de wei geven door kruiden ed. soort van natuurlijke weide dus.
dat lijkt me een stuk lekkerder knabbelen voor de paarden en misschien ook eiwit armer???

maar ziet dat er nog een beetje netjes uit, of wordt het dan een soort wilde gewassen bende?
als ik dit zou uitproberen en het zou toch niet bevallen, kan ik dan weer terug of groeit het kruid me straks om de oren en is (verdelgingsmiddel)spuiten dan de enige optie? Scheve mond
is het ook geschikt om te laten groeien en het te hooien?

wie heeft hier ervaring mee?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:38

Als je mooi gras hebt staan zou ik daar weinig aan veranderen! Wij zijn ook ooit overgegaan op kruidengras. Nu is daar niet zoveel mis mee, maar in de loop der jaren komt er steeds meer rotzooi zoals zuring en brandnetels boven de grond.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:09

t lijkt mij wel lekker voor je beest vers van de pers. ik weet nou ff niet of weegbree, varkensgras, witte/rode klaver tot de categorie kruiden behoren maar dat groeit ook al jaren op ons land. verder nooit last van zuring ofzo gehad...

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:16

Wat Bravura zegt. Is het een pas ingezaaide wei dan heb je een veelheid aan kruiden e.d. maar in de loop der tijd zullen de sterkste 'kruiden' overblijven en onkruiden worden Haha!.

Overigens heeft eea ook te maken met de grondsamenstelling (klei of zand oid) en met de soort bemesting die je gebruikt.

Ik vraag me af of een potje gedroogde kruiden niet een stuk makkelijker is Haha!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 10:29

bedankt voor jullie reacties Lachen

ik zit op het zand, en ik denk dat het wel aandurf voor de weides die ik dit jaar wil hooien. de buurman zal de mesthoop erover uitrijden en zal ze vervolgens voor gewoon gras bemesten, en dan gooi ik er zelf wel een paar zakjes kruidenzaad over heen... niet te veel, maar gewoon om eens te proberen.

ik zal er op letten welke kruiden erin het mengsel zitten, ik weet niet of brandnetels en zuring daar ook in zitten? als dat niet zo is, zullen ze er ook wel niet komen toch?

het lijkt me zo lekker voor onze jongens Haha!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:40

Ik geef mijn pony weidemix van de paardendrogist.
Zo kunnen ze ook die kruiden krijgen die normaal niet in de wei staan Lachen
Zelf kun je ze ook gedroogde brandnetel geven, vinden ze erg lekker

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:49

wat een geweldig idee! vers lijkt mij lekkerder voor ze dan uit een potje...

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:13

Ik weet uit ervaring dat ze die ook erg lekker vinden hoor Haha!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:16

achja, dat denk ik ook wel. maar ik ben gewoon wel zo'n verse kruiden typje Haha!

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:20

Natuurlijk altijd beter, maar gewoon moeilijker in de juiste balans te houden Haha!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 19:58

zo'n kruidenmixje door het voer zal idd ook best lekker zijn, maar het gaat mij vooral om de lol die het paard eraan heeft om het kruid te knabbelen Haha! ik geloof dat ze de nodige voedingsstoffen wel met hun voer binnen krijgen, dus daar doe ik het niet voor.

maar sugar, over die juiste balans.... zou het kunnen dat ze teveel van een bepaald kruid binnen krijgen en ziek worden of zo? zijn er bepaalde kruiden waar ik mee op moet passen?

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:01

Tuurlijk zijn die er, maar om nou heel specifiek te kunnen zeggen waarmee je op moet passen c.q. waarvan er teveel in de wei staat. Zonder paard te kennen en wei te zien is dat niet mogelijk.

Over het algemeen weet een paard heel goed wat hij wel en niet moet eten, behalve als er te weinig gras staat en teveel 'anders' . Dan wint de honger het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:07

Bij ons op het weiland is het net een klein natuurparkje. het si redelijk groot en er staat van alles en er is een poeltje met grondwater. ook staan er een aantal bomen enzo. heb het idee dat de paarden het inderdaad lekker vinden en ze zien er erg goed uit. Stond hoiervoor op een gewone weide in de polder en daar ond ik dat een stuk minder. Maar ben echt super tevrden zo obver de wei. het si een mooi gezicht en wordt echt niet te wild.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:13

Klinkt prima Fellor OK dan! , maar helaas voor de meeste paarden meer uitzondering dan gewoonte.
De kwantiteit van het gras heeft vaak de bovenhand boven de kwaliteit en kleine zelf gekweekte natuurgebiedjes zijn schaars .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:23

Sugarmiss schreef:
Klinkt prima Fellor OK dan! , maar helaas voor de meeste paarden meer uitzondering dan gewoonte.
De kwantiteit van het gras heeft vaak de bovenhand boven de kwaliteit en kleine zelf gekweekte natuurgebiedjes zijn schaars .

Gelukkig voor mijn paardje (nu even toekomstig (van het weekend)) heb ik er dan eentje op steenworp afstand gevonden met een hele vriendelijke en makkelijke eigenaar.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:37

Er zijn ontzettend veel (on)kruiden die vanzelf komen, hoef je niets voor te doen. Een andere optie voor jou zou kunnen zijn dat je een kruidenstrook langs een stukje van de weide maakt. Hierbij kun je dan kiezen voor medicinale kruiden, heeft je paard ergens last van kan hij zelf kiezen wat hij wilt, of zij natuurlijk. Brandnetel kan ook een medicinale werking hebben, zo vers eten de paarden het niet. Maar heb je ergens brandnetel staan (komt altijd wel ergens spontaan de kop op zetten) je maait het en gooit het in het weiland eten ze het op als het een beetje is ingedroogd.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 22:29

bedankt voor jullie tips Cool dat van die kruidenstrook ga ik zeker uitproberen op de wei waar ze nu op staan. en ik ga maar eens op zoek naar wat brandnetels om te pikken hihihi (zie ik in de buurt van mijn weides niet), dan kan ik die drogen en voeren aan de paardjes

ik heb ook een site gevonden waar info hierover en weidemengsels te koop zijn: http://www.hofmanap.nl/ .... ik ben alleen wel geschrokken van de prijzen (45 euro per kilo en ik heb voor 1 ha 8 kilo nodig!).... misschien kan ik met wat minder kruidenzaad beginnen en hopen dat ze zichzelf uitzaaien of zaadjes verzamelen op het juiste moment Haha!

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:33

ik heb vorig jaar de wei met van die gevarieerde grassoorten bezaait, en de paardjes vinden het zeer leuk al die grassoorten en het ziet er mooi uit ook *LOL*