springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 13:02

ik had gehooord van mijn vriendin dat friezen niet zo hoog mochten springen Verward
of haflingers niet hoog of dat jaarlingen niet mochten springen omdat dat slecht voor de rug was Verward
ik geloof hier dus niks van ...

graag jullie reactie en antwoord op de vraag of dat dus wel mag Ach gut

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:23

Hoezo zouden friezen en haflingers niet mogen springen? Als zij graag willen springen en je ze niet over de hindernis hoeft te slaan, dan kan het makkelijk!! Sting, mijn haflinger, springt met plezier en gemak 1.20 cm.
Voor jaarlingen weet ik alleen dat je rustig aan moet doen, omdat het idd niet zo geod voor hun rug is.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:23

friezen mogen best wel hoog springen... er zijn alleen een aantal friezen die dit niet zo goed kunnen (het erg hoge springen uitzonderingen zijn er natuurlijk ook wel)
Haflingers is precies het zelfde het zijn niet echt typische spring paarden maar over het algemeen vinden hafjes en friezen dit best leuk !! gewoon voor de afwisseling... en er zijn genoeg hafjes / friezen die best hoog kunnen springen... en het is goed voor de afwisseling...

dat van jaarlingen dat klopt deels... Jaarlingen kun je beter niet (teveel) laten springen dit is namelijk niet goed voor de gewrichten/ rug het paardje groeit nog veel en hard dus jaarlingen moet je gewoon lekker paard laten zijn en verder erg weinig tot niks mee doen ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:26

jaarlingen zou ik gewoon niet laten springen.
nergens voor nodig en een veel te grote belasting.
kans op blessure is dan veels te hoog.
met de 3 is tijd genoeg als je er geen keuringen oid mee doet, anders een maand voor de keuring een paar keer.

Friezen en haflingers zijn geen topspringpaarden, daarom zie je ze in de hoge klasses ook niet.
maar er voor de fun mee springen kan best, je ziet zelf wel of ze het leuk vinden.
Zo ja, leuk voor de afwisseling.

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:43

Volgens mij moet je met een jaarling niet helemaal niets gaan doen. Hoe jonger ze zijn, hoe meer ze kunnen leren. Het beste is dus om met je jaarling heel gericht (niet elke dag, maar 3 keer in de week ofzo) te gaan oefenen op mondcommando's, aan de hand. Je kunt wandelen met halster en later met hoofdstel. Als je je paardje mooi aan de hand op je stem kunt laten lopen, kun je hem veel makkelijker beleren. Als ze 2,5 zijn, kun je beginnen met longeren en dan is balkjes lopen ook heel goed voor de concentratie. Verder is het wel duidelijk voor de meeste mensen, maar ik ben het absoluut niet met .... (ik weet niet hoe ze heet), want als je jaarlingen helemaal niets laat doen, zijn ze later moeilijker te beleren. Dus -> think about it, and please give me your reaction!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:48

Totaal niet mee eens

een veulen bij de merrie, daar klooi je wat mee aan. dat vergeten ze nooit, de mens is leuk

Jong paard lekker het land op, alleen in de hand voor hoefsmid en entingen.
meer is echt niet nodig.

Longeren is het meeste belastend voor de pezen wat je maar kunt verzinnen.
dus longeren en balkjes lopen met de 2,5 is imo te vroeg.

zadelmak maken vanaf de 3
dan begin je daarvoor even met peosten, stilstaan.
dat kennen ze binnen een week, daar hoef je geen 3 jaar mee bezig te zijn.
Plus alles als veulen hebben ze onthouden.

paar keer longeren, zo min mogelijk en dan rijden, lekker recht uit, grote figuren.
veel gezonder voor het beenwerk.

En gegarandeerd leuke paarden met plezier.

dat tutten dat doen wij graag en daarom vinden veel het nodig.
Maar echt, het is niet nodig, op grote stallen doen ze er ook niet aan.
niet door tijdgebrek, want kuddes penny grieten genoeg die het willen doen.
maar de ervaring daar leert daar, dat ze er juist minder makkelijk van worden.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:15

Ik heb met een kruising haf/arabier eens een hindernisje van 1.10 gesprongen, en dat ging wel goed hoor.... maar je moet niet verwachten dat je hele parcoursen er mee kunt uitspringen... daarvoor missen ze gewoon de capaciteit

Sedaru

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:24

Ook onze Haflinger springt supergoed, wel een beetje aparte techniek maarja het is en blijft een halflinger Knipoog Maar hij springt gemakkelijk een meter Lachen