Past mijn zadel wel zo goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Past mijn zadel wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 13:59

Als ik sommige stukjes lees in bv Bit over de bekende zadelpasser Danny Kroetch dan zou ik eigenlijk wel graag willen weten of mijn zadels wel zo goed op mijn paarden liggen.
Ze zijn helemaal aangemeten aan het paard, toen ik mijn zadels nieuw kocht.. en het zou allemaal in orde moeten zijn, paarden hebben geen gekke drukplekken of iets dergelijks... maar toch begin ik dan een beetje te twijfelen en zou ik van zo'n zadelpasser eigenlijk willen horen of mijn zadels echt wel zo goed passen....
Ben ik nou zo'n zeikerd wat dat betreft of hebben meer mensen dit? Verward

En: heeft iemand een adres waar ik informatie kan krijgen van die Danny Kroetch? (Want wat ik over hem lees, klinkt allemaal erg logisch, dat je dus niet alleen naar het zadel kijkt, maar ook naar de anatomie van het paard...)
Ik ben wel benieuwd wat jullie reacties zijn.....

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:19

Ik vraag me dat ook wel eens af ja.
Als ik het zo lees heb jij wel een wat beter zadel als ik maar toch.
Ik heb een wintec 500 en een Kieffer maar de Kieffer ligt zowieso niet goed meer.
Ik zou het inderdaad ook wel graag zeker willen weten maar ik heb geen idee hoe je daar achter zou kunnen komen.
misschien iemand anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:22

Danny heeft een website. Op die website staan ook een aantal tips over het wel of niet passen van je zadel. Vergelijkbare informatie kun je ook vinden op de site van Passier (heeft niks met Danny te maken).
Nu dat het wat warmer is, kun je bijvoorbeeld al snel aan de zweeplekken onder je zadel zien hoe het zadel contact maakt met de rug en of de ruggegraat nog vrij ligt. Als je op je zadel zit, kun je zelf voelen of de kamer groot genoeg is en nergens aanligt. Je kunt iemand anders laten kijken of je zadel wel stil blijft liggen.

Elke goede zadelmaker/zadelpasser kan dit voor je doen trouwens.

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:24

Wat is het adres van die website?
weet je die misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:25

Heb je al geprobeerd om in google te zoeken??

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:27

Ook ik twijfel aan m'n zadel. Het is geen bekend merk, maar een eigen merk van de Hypo. Meisje wat hem aan mij verkocht heeft, leek kundig, maar toch twijfel ik.

Citaat:
Elke goede zadelmaker/zadelpasser kan dit voor je doen trouwens.


Maar als ik een goede zadelmaker laat komen, zal hij waarschijnlijk geheid zeggen dat het zadel niet goed ligt om zelf een zadel aan mij te kunnen verkopen. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:30

Craig, dat is mij nog niet overkomen. Het kan natuurlijk wel, maar stel nou dat je zadel echt beroerd ligt, wat dan??

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:37


HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 14:37

Het zadel ligt niet echt beroerd, maar ook niet super. Paard heeft er volgens mij geen last van (geen drukplekken), anders had hij me er allang afgebokt. Wil wel graag een ander zadel, maar heb een paard met een beroerd hoge schoft en geen oneindige portemonnee Lachen

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 15:12

Als ik de eerste 6 punten kijk van de website, die kloppen, dat zijn de "gewone" dingen die elke zadelmaker kan zien... maar juist die extra dingen, van punt 7 en 8 bedoel ik nou!!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:29

ookal heb je je zadel helemaal aan laten meten toen je hem nieuw kocht, dat maakt nix uit. als je paard meer/minder bespieringheeft gekregen.. dikker is geworden of noem maar op.. dan ligt je zadel als snel niet meer lekker.. het is daarom ook zo belangrijk hem zeker 1 keer int jaar op te vullen en na te laten kijken.
als je naar een goeie zadelmaker gaat(en dan heb ik het niet over de beunhazen die zich ook nog eens een ruitersportzaak noemen) maar een daaleman, hulsebos, van triest, van rijs.. dat zijn allemaal steengoede zadelmakers die echt wel weten wat ze met je zadel aanmoeten hoor.
ik zelf heb alleen ervaring met van rijs.. maar die verklaarde mij dus voor gek dat ik mijn passier wilde inruilen omdatie niet helemaal meer paste.. hij heeft hem zo gemaakt datie perfect ligt en ik ben blij.
een eerlijke zadelmaker smeert je echt geen nieuw zadel aan hoor... die mensen zijnontzettend handig.. beetje opvullen hier en daar kan al een wereld van verschil uitmaken..

na al zoveel zadels op mijn paard gepast te hebben weet ik ondertussen wel wanneer het zadel echt niet meer past.. maar een zadelmaker heeft er gwoon het meest verstand van en kan je het beste helpen..
en een goed zadel is heel erg belangrijk... weet als geen ander hoe het is met een rot rug.. heeft me veel tijd en moeite gekost om hem weer sterk te krijgen

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:47

Dan is niet de enige die goed is natuurlijk. Maar ik zelf heb wel superervaringen met hem. Mijn KN aan laten passen door hem. (die al door drie zogezegde "hele goede" zadelmakers was aangepast, ik noem geen namen).. En nu heb ik uiteindelijk toch zijn eigen zadel genomen, wat helemaal top is. Ik heb ook altijd net dat kleine beetje twijfel gehad, en ook altijd wel IETS gehad aan mijn zadel wat niet helemaal lekker was. Natuurlijk ligt dat dan aan jezelf, maar ik irriteerde me er zo gigantisch aan dat ik mezelf steeds weer toch een beetje aan moest passen aan mijn zadel.
Dan ziet zo gigantisch veel.. mijn mond viel open toen ik hem de eerste keer ontmoette. Niet alleen over het zadel en mijn paard. maar ook over mij, en hoe ik in elkaar zit. Van Rijs is idd ook een hele goede.. ik heb hem alleen een keer een springzadel zien aanpassen en verkopen Boos! daar werd ik nou echt niet blij van..) Maargoed, ze zullen allemaal wel een wat hebben.
Dan Kroetch is trouwens geen zadelmaker, wat hij doet is net weer ietsjes anders.
EVen terzijde trouwens.. (want daar stond ik vroeger helemaaaal niet bij stil) wat ook heel belangrijk is, hoe je singel past!
Je singel drukt nl net als je zadel ook op spieren, en een verkeerde ligging, of soort singel kan dus ook heel erg veel belemmeren.
Mij zul je dus nooooit meer met zo'n neophreen ding zien rijden. (oeps, misschien kan ik dit beter niet zeggen :-D )

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:49

Ow.. er is trouwens wel 1 nadeel aan het zadel van Dan.. na schoonmaken wordt het gigantisch stroef. Zit op zich wel lekker, alleen in combinatie met schone laarzen piept het als een gek! Hehehe, afgelopen wedstrijd hoorden ze me wel aankomen met losrijden!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 18:59

Citaat:
Mij zul je dus nooooit meer met zo'n neophreen ding zien rijden


mij zul je nooit met iets anders zien rijden Haha!
Ik heb leren singels geprobeerd, stoffen, maar het enige waar Morrie geen drukkingen en wondjes van krijgt is....neopreen *LOL*

Ik heb zelfs een neopreen singelshoes laten maken, zodat ik (als ie weer eens dikker wordt van al het gras) mijn stoffen singels weer in gebruik kan nemen

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 20:11

heb niets tegen het neophreen zelf hoor, maar meer de manier waarop ze in elkaar zitten, waardoor ze snoeren ipv de druk verdelen. NOu was de mijne ook te kort hoor, dat vond ik toen mooier, als ie niet helemaal tot aan mijn zweetbladen kwam. Maar sinds ik een andere, leren singel heb die wel goed past, doet ie helemaal niet meer vervelend met aansingelen!
Ook heb k nu een singel met aan beide kanten elastiek.. wist ook niet dat dat zoveel invloed heeft.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:46

ik ga toch voor de neopreen singel ,wil er nog een keer een met elastiek Lachen) ze zijn veel soepeler...heb juist het idee dat ze niet snoeren.. misschien even een nieuw topic over singels? ben wel benieuwd

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:49

kan iemand trouwens die tekst op de site even vertalen..de echte vaktermen begrijp ik niet

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:35

Volgende maand komt in het Bit een heel stuk te staan over deze Canadese 'zadelpasser'. Dat zal dan ieder geval een artikel zijn wat ik zeer geinteresseert zal lezen

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 08:36

Inderdaad.. kan ook niet wachten tot de volgende Bit!

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 08:47

gekke_koei schreef:
ookal heb je je zadel helemaal aan laten meten toen je hem nieuw kocht, dat maakt nix uit. als je paard meer/minder bespieringheeft gekregen.. dikker is geworden of noem maar op.. dan ligt je zadel als snel niet meer lekker.. het is daarom ook zo belangrijk hem zeker 1 keer int jaar op te vullen en na te laten kijken.



Het zadel in questie waar het over gaat is net een goede 2 jaar oud en wordt inderdaad 1x per jaar opgevuld en nagekeken.... door een goede zadelmaker. En toch heb ik af en toe van die twijfels.. Verward

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:04

Voor de mensen in Zuid-Holland.. we zijn bezig dat Dan een clinic gaat doen op Simonshaven. Lachen

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 08:13

Zou je mij ook op de hoogte willen houden?

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 10:05

Passionato, jij hebt een KN met lucht en dat aan laten passen door DK??? Hij is behoorlijk tegen om in andere zadels lucht in te laten bouwen.

Verder voor de mensen met neopreen singel, die graag stiek er aan willen hebben:
Heb gezocht, niets gevonden, dus gewoon mn zadelmaker aan het werk gezet en aan beide kanten stiek er aan laten zetten.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:23

Nee,d ie KN WAS met lucht, maar dat was helemaal niks. Lucht is eruit gehaald door een ander, en weer opgevuld met wol en aangepast door een ander. Was nog niks.. Toen heeft Dan hem eventjes zo goed mogelijk gemaakt. Maar het was gewoon voor mij en mijn paard het verkeerde zadel. Dus toen een nieuw zadel aangeschaft, en maar gelijk een van hem genomen.
Smaxie, ik zal wel laten weten wat de vorderingen zijn mbt die clinic. Hij is in Mei iig weer in Nederland voor zover ik weet, en dan was het de bedoeling dat er een datum geprikt werd ofzo.