Hoe denken jullie over leeftijd en talent?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Hoe denken jullie over leeftijd en talent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 20:56

Een vriendin van mij is op zoek naar een paard. Een paard waar ze iets verder mee de dressuur in kan.
Nu heeft ze een ontzettend leuk paard gezien.

Knap paard, beweegt erg goed, sterk achterbeen, mooi grijpend voorbeen. Werklustig, Potentie zat zul je denken.
Alleen het paard is nu 9 en is nooit lekker doorgereden. Ze is kort gezegt gewoon nog zo groen als gras.

Wat is jullie mening hierover? Een 9-jarig groen paard is niet meer omhoog te rijden? Of zegt leeftijd niet zoveel als wij altijd denken?
Wie heeft er een idee hierover? Lachen

AniekvH
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Daarlerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:02

leeftijd zegt nooit alles, als dat paard nooit goed doorgereden is kan ze nog lang mee waarschijnlijk, want hoe later je een paard inrijd hoe langer je erop door kan rijden. ik weet niet of dat voor zoiets ook geld, maar mijn eigen pony is 7 en die moet ook nog bijna alles leren.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:22

proberen kan altijd, je wete niet hoelang je er mee bezig zult zijn, als je pas over 5 jaar in de L zit, denk ik da je weer een nieuw paard moet gaan zoeken, een jonger paard zal mischien beter zijn, ik weet het niet zeker, mischien dat dit ook wel een goeie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:25

Ik heb liever een 9 jarige die groen als gras is, dan een 9 jarige waar geprobeert is mee te dressuren op een verkeerde manier.
Dus niet weet wat been is, zo scheef als een hoepel en een trekbek heeft.

En wat bedoel je met hoger? Z of meer?
Want Z vind ik niet hoger, maar basis.
En dat moet zeker kunnen lukken Lachen

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 21:36

runningkawa schreef:
En wat bedoel je met hoger? Z of meer?
Want Z vind ik niet hoger, maar basis.
En dat moet zeker kunnen lukken Lachen


Ik bedoel verder de dressuur in, niet hoger, dus zeker tot het Z. Lachen
Z is ook wel basis, maar dat is iig een mooi streven.
Over het 9 jaar en groen, dat zeiden wij ook. Beter groen en niets aan verkloot, dan een scheefgetrokken paard. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tigger op 25-04-04 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:41

Hmm ... mijn instructeur heeft de ervaring dat het toch moeilijker is om een wat ouder paard wat te leren dan een jonger paard.
Waarom gaat ze niet gewoon naar een jonger paard kijken?

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:43

Talent is grotendeels oefening, dit kan met een 3 jarige, maar ook met een 9 jarige. Als je ze gelijk stelt in potentie, dan kun je op 6 jarige leeftijd, maar ook op 12 jarige leeftijd bv Z zijn.. Imo idem met de hogere dressuur ( >Z). Alleen als je daar 10 jaar voor uit trekt, dan is de een 13 en de ander 19. Dit kan, maar de kans op eventuele (ouderdoms) kwalen is bij de 2e dan groter dan bij de eerste.. En met de eerste kun je dan wat langer mee op dat niveau..

Maar.. Ik vind het voor een 9 jarige wel afhankelijk van wat er hiervoor met dat paard gedaan is.

Ik weet alleen niet hoe de leersnelheid bij paarden is, of oudere paarden net zo snel leren als jongere of juist niet. Bij mensen is het wel zo dat oudere mensen langzamer dingen leren dan jongere of kinderen. Dus dat heb ik maar buiten beschouwing gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:43

Het is zeker moeilijker, maar niet onmogelijk Lachen
Mijn persoonlijke voorkeur zou ook naar een jonger paard gaan.
maar als je bent gevallen voor een ouder paard, waar als het goed is het prijskaartje ook naar is, zou ik het nooit meteen aan de kant schuiven.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 21:47

Fitzroy schreef:
Hmm ... mijn instructeur heeft de ervaring dat het toch moeilijker is om een wat ouder paard wat te leren dan een jonger paard.


Bedoel je dan aan te leren of anders te leren?
Het paard is netjes opgevoed en netjes aangereden, maar nooit doorgereden. Dat bedoel ik met groen. Maakt dat verschil?

Ze is ook op zoek naar een jong paard.
Het is ook niet zeker of dit het paard is. Maar na wat zoek werk, jongere paarden gekeken, kwam ze op dit paard. Per ongeluk zeg maar. Hier was gelijk de klik.
Vandaar dat het haar niet loslaat. Alleen ze valt dus toch een beetje over de leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:48

Oudere paarden die al hun halve leven in het land hebben gestaan zijn vaak moeilijker aan het werk te krijgen dan een hele jonge. Gaat niet altijd op, maar vaak wel. Vooral als ze echt "vakantie" hebben gehad (bijv fokmerries)

miepiesiepie

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 23:47

Mijn verzorgpony is pas met 7/8 jaar ingereden, ze is nu bijna 10 en we zijn pas met de dressuur begonnen. Ik moet zeggen dat ze echt met grote stappen vooruit gaat (ja nu ff niet want ze is kreupel maar dat heeft daar nix mee te maken hoor).
Maar ja ze is erg werklustig dus je zal ook naar het karakter moeten kijken vind ik.

Veel succes!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 06:25

mijn paard is levende bewijs dat leeftijd helemaal niets uitmaakt.
willem is bijna 16, ruim 8 jaar manegepaard geweest, ontzettend stug, sloom en noemmaar op.. als je hem nu ziet lopen/ (heeft me 1,5 jaar zwoegen gekost) dan looptie echt heel erg lekker. ik moet het alleen nog een beetje leren, maar we kunnen wel tot het m komen(en das voor ons ver) en dat heb ik hem allemaal aangeleerd, maar hij is bereid te leren.. het werken wiltie nog wel eens onderuit Haha! maar hij wil dingen heel graag leren.. en leert ook redelijk makkelijk..

en voor de zoveelste keer Haha! bonfire met zijn 17e in de olympics.. de top van dressuurpaarden ligt rond de 15e.. dus dan heb je toch nog tijd zat of nie... en ook al komen ze over de 15 heen.. betekend niet dat je paard te oud is of noem maar wat..

mijnpaard is een 2e jeugd begonnen op zijn 15e en merk er echtgeen verschil in met onze 10 jarige merrie hoor..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 07:46

Ligt een beetje aan het karakter...
Ik heb voor Ozep 4 jaar lang een ruin gehad die ik als 8 jarige kocht (ongeveer, zat geen papier bij).
Zo uit de wei, moddervet, alleen maar recreatief mee gereden en spierbevangen.
Het 1e jaar heb ik er zelf ook nog het één en ander aan verreden, van dikke bustrens, smalle watertrens, moest ik hem uiteindelijk op Pelhalm rijden anders kon ik hem niet houden.
Daarna ben ik les gaan nemen en met 2 jaar liep hij M2 met punten. Dit paard zat niet goed in elkaar en had zeker geen goede gangen.
Maar uiteindelijk wilde hij wel voor je werken, dat is samen met goede begeleiding wel belangrijk en ik denk dat als het paard en zij hieraan voldoen, het dan geen probleem hoeft te zijn om wat verder in de basis te willen komen.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 08:36

Tigger"]
[quote="Fitzroy schreef:
Hmm ... mijn instructeur heeft de ervaring dat het toch moeilijker is om een wat ouder paard wat te leren dan een jonger paard.


Bedoel je dan aan te leren of anders te leren?
Het paard is netjes opgevoed en netjes aangereden, maar nooit doorgereden. Dat bedoel ik met groen. Maakt dat verschil?

[/quote]

Zowel aanleren als anders leren. Het kost bij een ouder paard gewoon meer moeite voor het kwartje valt. (tenminste dat is zijn ervaring)

Verder weet ik niet hoe de omstandigheden van je vriendin zijn, maar stel dat ze het paard ooit weer wil verkopen na een x aantal jaren, dan is het ook verstandiger om een jong paard te kopen dan een 9-jarige.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:00

Het paard van ex Young Riders Vicky Smits (Belgische), was volgens mij ook pas op 6 jarige leeftijd zadelmak gemaakt. Ze heeft toch een paar keer EK gereden met hem. En niet zonder resultaat. Bovendien was het ook nog eens een hengst.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:55

Het is zeker niet onmogelijk om een paard van 9 alles te leren.
Het heeft ook wel met de leergierigheid van het paard te maken.
Als jouw vriendin echt verliefd op dat paard geworden is, moet ze hem gewoon kopen.
Maar als ze meer zekerheid wil hebben, is een jong paard misschien een betere optie.
Al is dat natuurlijk ook geen garantie voor de toekomst.
Het is en blijft altijd een gok.
Als dat paard van 9 lief, mooi en betrouwbaar is, hij mooie gangen heeft en een goede, klikkende combinatie is met jouw vriendin(want dat is vaak het belangrijkst, hoe is de combinatie ruiter-paard), dan zou ik voor dit paard gaan.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 21:14

Bedankt voor jullie reakties. Altijd fijn als mensen mee denken.
Ik ben benieuwd of het wat word. Lachen

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:29

Ik ook! (zeer korte reactie) Het blijft nog even afwachten......

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:30

Het kan, zeker. Is na mijn mening ook beter omdat daar (waarschijnlijk) niet veel aan verprutst is. Maar het is een stuk moeilijker. Jasmijn is pas rond haar 6e ingereden, was erg moeilijk en de rijder op dat moment heeft er nooit veel goeds mee bereikt. Daarna heeft ze weer 2 jaar stuil gestaan en toen ik er mee begon was het ook een drama. Ze kende haast niets en het was een stuk moeilijker dan bij andere paarden om haar goed te rijden. Ze leert nu op deze leeftijd wat langzamer. Maar het gaat steeds beter en het ligt natuurlijk ook aan de leergierigheid van het paard.

Als ik haar was zou ik het paard gewoon kopen. Zeker als het echt zo'n mooi plaatje is en ze er helemaal verliefd op is. Succes iig!