pas ingeënt... rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

pas ingeënt... rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 11:26

De paarden zijn juist (20 minuutjes geleden) ingeënt. Ik ben alleen vergeten vragen of ik nu vandaag nog mag rijden? Verward
Ik had graag mijn koetsjes verplaatst of op zijn minst één ervan (één dorp verder brengen) en dat had Mira wel voor mij kunnen doen Gaaaap .

Ze hebben de gewone, jaarlijkse inenting gekregen, dus tetanos en ... jah, weer vergeten... (in elk geval geen rhino Tong uitsteken )

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 11:39

Je mag licht werken, maar niet in het zweet

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 11:51

Mmm... dan riskeer ik het erop. Het is maar een stapwandelingetje en het karretje weegt niets (ik ook Knipoog lol )

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 11:53

Ik heb net hier het hele gebouw doorgestruind, maar geen DA te bekennen. Schijnheilig Hebben ze allemaal (alle 4) vrij. Er zit dus niets anders op om je eigen DA even te bellen. Normaal gesproken kost dat niets, in ieder geval bij mijn DA. Ik heb geen idee of het kwaad kan, maar ik ben wel benieuwd.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 11:55

Ik geef mijn paarden altijd 24 uur rust, en de dag erna licht werken. Zo riskeer ik niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:31

Grappig, bij ons op stal komen dierenartsen van twee verschillende klinieken, die beiden goed aangeschreven staan. De ene zegt echter twee dagen stappen, en de andere zegt dat je normaal mag rijden maar geen extreme inspanningen (dus bv geen wedstrijd of ineens een heel parcours gaan springen). De meningen zijn zwaar verdeeld. Geldt trouwens ook bij toediening wormkuren. Er zijn mensen die zeggen dat het paard dan een dag niet mag zweten (is volgens mij heel ouderwets) en mensen die zeggen dat je gewoon kunt werken.
Wist je nou maar gewoon wat wijsheid was he. 't Is altijd zo tegenstrijdig.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:31

Hoi,
Volgens mijn DA is het niet aan te raden om na het enten je paard te laten werken. Na de enting kan je paardje zich ook wat vervelend voelen, dus mij raden ze aan om ze een dagje rust te gunnen.
Wil je dan toch perse op pad, laat hem dan in ieder geval niet in het zweet lopen.
Groetjes,
Linda

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 12:45

Het gekke is dat de meeste DA zeggen dat je de volgende dag niet mag werken maar de volgende dag wel weer. Juist dan heeft je paard er het meeste last van en is het dier volop bezig met het aanmaken van antistoffen. Dus ik rijd zelf de paarden de dag voor het enten, de dag na het enten doen ze wat stapwerk en de volgende dag krijgen ze rust en mogen ze vrij bewegen. Door ze wel te laten bewegen zal het afweermechanisme een boost krijgen en hebben ze er veel minder tot geen last van. Dus eigenlijk moet je twee dagen rustig aan doen.
Tja, en inderdaad wat is wijsheid.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 14:41

Slik, ik heb morgen wel les...

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 15:53

je mag um 2 dagen niet rijden!!!
anders is het te gevaarlijk!! *LOL*

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 18:03

Ik heb me vandaag al ingehouden *LOL*

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:05

Leo is vorioge week geent tegen influenza en mocht 3 dagen niet gereden worden! En niet in het zweet gewerkt worden! Rico vorig jaar ook niet!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:43

Het ligt aan de entstof. Vroeger zat er kippe-eiwit in de entstof wat koorts kon verorzaken en daarom mocht je niets doen. De entstof die mijn da gebruikt, daarmee mag je gewoon rijden, niet zwaar en zeker niet in het zweet.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 19:16

Uit mijn eigen ervaring lijkt mij dezelfde dag rijden minder erg, dan de dag erna. Vorig jaar heb ik dag na de inenting gereden en was ze echt wel sloom en voelde je echt dat ze zich niet goed voelde en dit jaar (2001) zat ik erop toen de dierenarts haar spuitje heeft gegeven en heeft ze van niets geweten. Ik heb haar dan wel een dagje rust gegunt de volgende dag.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:44

mijn D.A zegt 2 dagen geen werkzaam heden!!
ik zou maar het zekere voor het onzekere nemen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:56

zo zie je maar hoe de meningen verschillen.
Ik dacht dat het allang achterhaald was hoor dat je niet zou mogen werken op de dag van de enting, maar ja, 10 mensen, 10 meningen.!
Ik laat ze in ieder geval niet echt zweten, maar wat draven en een klein galopje kan volgens mij echt geen kwaad.
En ja, wil je echt niets riskeren, dan laat je hem/haar toch gewoon lekker struinen ergens, dat hij toch z'n stal uitkomt, maar niet hoeft te werken, of je gaat wat wandelen ofzo. Keuzes zat!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 20:59

Amulet is begin vorige maand geënt en die mocht ook 2 dagen lang alleen aan de hand wat stappen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:20

Volgens de kliniek hier in de buurt is de entstof idd tegenwoordig zo aangepast dat het maar om 1 ding gaat: het paard niet aan stressvolle situaties bloot laten staan.
Dit betekent bv. geen transport of wedstrijden.

Voor de rest mag je doen wat je wilt, ook werken met je paard.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 21:31

Bij elke enting wordt het immuunsysteem aan het werk gezet. Het lichaam wordt aangezet om zelf anti-stoffen te vormen. Dit betekent dat elke enting altijd in meer of mindere mate een aanslag pleegt op de normale weerstand, dus op de vatbaarheid!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 05-01-02 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-02 22:15

Ik ga morgen naar de DA bellen. Ik had nu eindelijk een afspraak met mijn instructeur, maar ja, gezondheid toch voor alles, niet? *LOL*

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 10:58

We hebben gebeld naar de DA en die zij dat ik het beter niet doe. Dan heb ik nog gebeld naar de instructeur en die raadde het ook af.
Dus we wachten nog wal eventjes. Gaan wandelen mag wle, maar intensief rijden niet.

Heel erg bedankt voor jullie advies. Zonder jullie had ik er niet bepaald over getwijfeld om te gaan, want de theorie dat het product na 24 uur pas 'echt' begint te werken kende ik nog niet...

Dus nogmaals bedankt Lachen

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 11:29

[quote="PUCK"]
Het ligt aan de entstof. Vroeger zat er kippe-eiwit in de entstof wat koorts kon verorzaken en daarom mocht je niets doen. De entstof die mijn da gebruikt, daarmee mag je gewoon rijden, niet zwaar en zeker niet in het zweet.
[/quote]

klopt ze heeft gelijk.. als ej de nieuwe entingen gebruikt kunnen ze meteen gereden worden!