Zweetdeken, musthave of luxe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Zweetdeken, musthave of luxe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 20:16

Ik zit te denken over de aanschaf van een zweetdeken, maar nu vroeg ik me af, is het nou eigenlijk wel echt nodig? Ik heb zelf het idee van:
- de spieren koelen minder snel af
- door de zweetopname is je pony minder snel vatbaar
Is dit logisch? Mijn pony zweet wel na he rijden, en meestal gooi ik er dan gewoon een dunne deken op. Ik rijd ook langs de weg, en dan heeft ze meestal ook iets van een onderdeken op, als het wat kouder is.
Maar is een zweetdeken nou echt nodig, of meer een geval van luxe? Bij mijn vorige pony had ik er wel een, maar nu moet ik hem zelf betalen Haha!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:03

hey
er zijn enkele soorten dekens die ik écht nodig vind, en dat zijn: winterdeken, waterdicht weidedeken, zweetdeken (fleece of wol), katoenen zomerdeken en vliegendeken. Eventueel nog een uitrijdeken (ik heb een waterdichte en een vliegenuitrijdeken)
Een zweetdeken vind ik wel vrij belangrijk. Als je paard bezweet is en je gooit er een katoenen deken overheen, dan wordt het deken nat en blijft je paard ook nat, waardoor zijn spieren te sterk afkoelen. Als je er een dik winterdeken overheen gooit, dan krijgt je paard zijn huid geen lucht, en gaat het zo allemaal aankoeken, en dat is ook niet echt gezond. Dus ik zou wel een zweetdeken aanraden. De stof kan je zelf kiezen: wol (in de winter), fleece of badstof (in de zomer). Kijk eens op divoza, daar vind je er veel verschillende en de prijzen staan erbij.
xxx

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:22

Ik heb een zweet, en een regendeken. Vooral nu gebruik ik de zweetdeken veel. Het is warm weer, maar Sting is nog niet uit zn wintervacht, dus zweet hij erg. Elke keer na het rijden heb ik een kletsnatte pony, en stappen tot hij droog is is geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:23

Een zweetdeken vind ik ook echt een must-have.

Gooi je er direct een gewone deken op, dan wordt die deken door en doornat, met als gevolg dat je paard koud en dus ziek wordt.

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:25

Een must-have. Vooral als het wat kouder is...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:26

Zweetdeken is voor mij ook een must-have.

Ik gebruik hem vooral in de winter. Na het rijden een zweetdeken voordat hij zn gewone deken op krijgt.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 21:43

Swinters na het rijden een must-have
Met uitstappen deken op, anders koelen de spieren zo snel af.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:06

www.paardnatuurlijk.nl

staat een mooie beschrijving over hoe de paardenvacht werkt.

Sinds dit artikel gebruik ik mijn zweetdeken bijna niet meer.
En in deze tijd al helemaal niet meer.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:15

Ik vind een zweetdeken altijd handig!
Wij gebruiken alleen een zweetdeken in de winter, wanneer Co haar vacht dik is. Zo blijft ze warm en droogt ze gelijk netjes op.
Maar de zweetdeken gaat alleen om, wanneer het echt nodig is, dus erg nat.
Wij moeten ook 20 minuten over de dijk uit stappen, dus voordat we op stal zijn, is zij al bijna droog.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:26

luxe, ik gebruik helemaal geen dekens, niet nodig, paard heeft toch een vacht? Na het rijden wrijf ik de natte plekken wat droog met een handoekje of met wat stro, borstel erover en of de wei weer op of nog even wat extra rondstappen als er echt nog damp vanaf komt of het handdoekje er even op laten liggen, maar om daar nou een deken voor te kopen? nee, hoor, gaat prima zo Lachen .

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:36

Voor een sportpaard dat gereden wordt is een zweetdeken absoluut een must-have.
Menig recreatie-ijslander zal zijn hele leven zonder kunnen, maar een sportpaard is kwa verzorging heel anders.

Niet op bezuinigen als je intensief rijdt op koudere dagen.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 12:01

ok bedankt allemaal voor jullie reacties! ik ga wel weer eens rondkijken voor een mooie deken!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:09

Ik gebruik helemaal geen dekens dus ook geen zweetdekens. Als je wel dekens gebruikt dan is een zweetdeken wel een must-have omdat de gewone deken anders nat wordt... Ik zou er dus alleen 1 aanschaffen als je paard altijd met een deken staat.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:24

KimS schreef:
er zijn enkele soorten dekens die ik écht nodig vind, en dat zijn: winterdeken, waterdicht weidedeken, zweetdeken (fleece of wol), katoenen zomerdeken en vliegendeken. Eventueel nog een uitrijdeken (ik heb een waterdichte en een vliegenuitrijdeken)


Dan heb je zo'n beetje alle dekens wel gehad Haha!

Ik deed vroeger ook meer met dekens, nu niet meer (heb geen sportpaard overigens).
Nu alleen nog:
lange buitenrit+wintervacht+zweten+de trailer in = fleece zweetdeken

Ik weet niet of 'ie het echt nodig heeft, misschien doe ik het ook wel een beetje gevoelsmatig maar hij wordt er mi ook niet minder van.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 12:56

ik vind t ook wel een must have, al gooi je er een fleece kleed of van wol over hem heen, is al heel handig, mensen bij mij op stal gebruiken een fleece pad (kleed) of hoe t ook heet voor hun draver

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:05

inderdaad een must have, ze worden anders gewoon ziek met een koud windje...
enne, ik heb gister net een nieuwe gekocht!!
een hele mooie dus ik ben blij dat het een must have is!!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:05

Ik vind een zweetdeken echt wel handig, je moet hem natuurlijk niet gaan gebruiken om onder het uitstappen/droogstappen uit te komen of om lekker snel klaar te zijn, daar is ie niet voor gemaakt, vind ik.

Ik heb een wollen zd en een badstof zd, die ik alleen in de koude maanden gebruik, zomers gebruik ik nooit een zweetdeken.

Ik gooi hem vaak na het droogstsappen onder zn winterdeken om hem lekker warm te houden en om die manier komt er ook geen zweet in zn winterdeken.

Nog beter is het om er stro onder te doen, maar sinds we overgestapt zijn op houtkrul gaat dan niet meer.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:11

ik vind een zweetdeken echt wel een musthave. en vooral voor mijn pony hij staat in een buiten stal en hij is vorig jaar heel erg verkouden geweest
als hij na het rijden bezweet is doe ik even zijn zweetdeken op en hij is zo weer droog. en je hoeft tohc niet zo'n dure te kopen? je kan toch ook gewoon een goedkopere kopen? Haha!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 14:32

Cowgirl schreef:
www.paardnatuurlijk.nl

staat een mooie beschrijving over hoe de paardenvacht werkt.

Sinds dit artikel gebruik ik mijn zweetdeken bijna niet meer.
En in deze tijd al helemaal niet meer.


Ik heb het stukje gelezen en nu weet ik helemaal zeker dat ik nooit dekens zal gaan gebruiken, denk dat iedereen dat stukje maar even moet lezen, zal je een hoop geld aan dekens besparen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 14:37

dat stukje heb ik jaren geleden al gelezen.

Toch ken ik verkouden paarden van kou vatten na het rijden.
En je paard dat vol in de haren zit elke dag 1,5 uur uitstappen, dat gaat ook niet als je er meer op een dag moet doen.
Zoiets werkt leuk als je 1 keer in de week, niet al te intensief rijd.

Ik gooi lekker een dekentje op.
Dus ook na het rijden even de zweetdeken.

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 14:38

Ik vind het ook een musthave! Vooral in de winter, mijn pony zweet van zich zelf al heel veel en vooral in de winter met zijn dikke vacht dan ga ik hem echt niet druipnat op stal zetten of in de trailer richting huis zonder dekentje.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 16:04

kun je het ook alleen doen met een zweetdeken? Daar bedoel ik mee zweetdeken erop na het rijden, maar verder geen dekens gebruiken? Of moet je zodra je een zd gebruikt aan meerdere dekens geloven? Ik weet nl niet of de boer zin heeft in die 'poespas' (vraag natuurljk wel eerst)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 16:30

Ik vind een zweetdeken meer luxe dan noodzaak.
Vooral toen ik dat stukje van paardnatuurlijk.nl had gelezen een hele tijd terug... Sindsdien ligt mijn zweetdeken in de kast Haha!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 16:55

mijn pony heeft 's winters altijd een dikke vacht en is na een uur stappen nog niet echt droger, dus in de trailer krijgt ze een zweet deken op, thuis wrijf ik haar nog ff droog en dan gaat ze 's avonds als ze nat is op stal.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:02

in de winter als m'n ex-verzorgpony erg gezweet had gooide ik er een fleece deken overheen op weg naar huis.We moesten een 20 minuutjes stappen van de bak naar de weide,dus tegen de tijd dat we weer "thuis" waren was ze droog.