Overdreven onderdanigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmin
Berichten: 11
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Belgie

Overdreven onderdanigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 09:08

Wij fokken elk jaar een 5-tal veulens, enkele daarvan houden we en daarvoor hebben we onze eigen opfok op 12 ha weide.
In de zomer lopen ze alle buiten in kleine kuddes 2 tot 6 stuks en in de winter komen ze elke avond op stal.
Ze krijgen alle dezelfde behandeling en toch zijn er regelmatig, zoals ook nu weer paarden bij die ongelooflijk veel schrik hebben.
Meestal gaat dat pas goed bij het aanrijden. Deze paarden hebben niets meegemaakt en doen alsof ze wat weet ik wat voor een trauma hebben.
Op welke manier krijg je zo een probleem weg of is er een manier om het vroegtijdig, als veulen zijnde, op merken en anders te behandelen?

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:04

Ik weet niet of je het in de veulenperiode al kan opmerken, ik heb geen ervaring met veulens, maar ik denk wel dat dat kan als je er gewoon goed op let.
Een trauma kan je (denk ik) op geen andere manier weghalen dan door het vertrouwen langzaam en geduldig te winnen.
Wel vaag dat die paarden niets hebben meegemaakt maar toch doen alsof... Probeer vanaf de veulenperiode eens goed op te letten wat zo'n paard allemaal 'beleefd' en vooral wanneer hij begint met bang doen.
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:18

Ik denk dat dat er gewoon aan te wijten is dat het ene paard nou eenmaal brutaler/zekerder van zichzelf is als het andere. Is in principe ook niks mis mee.

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 14:11

misschien komthet omdat ze minder aandacht krijgen, dat ze als een groep behandeldworden, en niet als paardje dat lekker veel aandacht krijgt...en dan ineens de aandacht krijgen en veel van ze verw88 word!

Misschien...als ik het duidelijk heb uitgelegt...wist niet hoe ik het nou moest schrijven:P

Jasmin
Berichten: 11
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 15:39

Meestal begint het rond de 18 mnd tot 2 jaar, ergens daar tussen.

serenatje
Berichten: 233
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:51

Jasmin schreef:
Meestal begint het rond de 18 mnd tot 2 jaar, ergens daar tussen.


O, dan klopt het niet wat ik zeg:P ik d88 namenlijk rond de 3 jaar...ik trek me weer terug:P Schijnheilig