verantwoordelijkheden staleigenaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

verantwoordelijkheden staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 15:10

Ik vraag me wel eens af, wat de verantwoordelijkheden zijn van de staleigenaar, degene dus, waarvan je de box met faciliteiten huurt en evt. weidegang.
Ik neem aan dat het normaal is dat hij onderhoud en reparaties doet (of laat doen) en de weides bijhoudt w.b. omheining, grasgroei, bemesting.
Hoort b.v. paarden in/uit land halen er ook bij?
Mest uit land verwijderen? ( we mesten zelf onze stallen uit)
Hoefslag dichtgooien en bak slepen?

Hoe is dat bij jullie afgesproken?

Ik sta op zich op een aardige stal, maar het onderhoud is een beetje het ondergeschoven kindje, jammer. De staleigenaar verwacht dat dat we veel zelf doen, iedereen wil op zijn tijd best wel wat helpen, maar er wordt volgens mij meer van ons verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:57

Dat zijn zaken die je van te voren in goed overleg zwart op wit vast moet leggen, anders komt er gegarandeerd heibel over.
Een stalhouder is in principe altijd zelf verplicht om normaal onderhoud te doen aan zijn eigendommen, onder meer uit veiligheidsoogpunt.


Wij doen helemaal niets op stal. Nou ja, je helpt eens een handje of springt even bij als je ziet dat ze het druk hebben, maar in principe hoeven wij helemaal niets te doen. In- en uit het land halen hoort er bij ons bij, maar dat is niet standaard. Stallen genoeg waar je e.e.a. zelf moet doen. Onderhoud bak is doorgaans ook voor de stalhouder, maar er zijn wel stallen/verenigingen waar je na het rijden zelf de hoefslag even moet harken. Zou mijn stal niet wezen Haha!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:35

Hiervoor heb ik op een stal gestaan waar het binnen/buitenzetten bij de prijs inzat. 's winters paddock, zomers land.
Nu sta ik op een stal waar je het zelf moet regelen.. Dus idd goed van te voren afspreken.

Onderhoud bak bodem (slepen) is taak pensionhouder in mijn ogen.
Mest weghalen na het rijden doen we zelf. Maar vaak zijn er maar een paar personen die het wel doen dus vaak kan pensionhouder er nog een keer achteraan.
Landje mestvrij houden: Nu doen we hetzelf, hiervoor vorige stal deed pensionhoudster het, werd meestal wel meegeholpen.

Verder vind ik dat het onderhoud aan de stallen de verantwoording is van de pensionhouder.
Maar het gaat en staat met de afspraken die er van tevoren gedaan zijn !

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:20

het onderhoud is volgens mij voor de pensionhouder, jij betaalt hem tohc coor oa dit soort klusjes.
en je kan hem altijd helpen, maar dingen zoals de bak slepen zijn toch echt voor hem..

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:48

Het is maar net wat de afspraken zijn tussen pensionhouder en klanten

Bijv bij ons worden er regelmatig kleine onderhoudswerkzaamheden door de klanten gedaan. Bijv box verven in de zomertijd.
Ook hebben we met iedereen de bak vorig jaar opgeknapt, door deze helpende handen kan het pensiongeld lager blijven. (en hebben we invloed op de uitvoering ervan)

Daarom: vraag voor dat je ergens gaat staan wat de regels en afspraken zijn omtrent dit soort dingen. Dit voorkomt een hoop teleurstellingen (van beide kanten)

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 18:42

Het is zo, dat we wel willen helpen met bepaalde klussen, geen probleem, maar hij heeft het liefst een self-supporting stal, zodat hij niets hoeft te doen, of zo min mogelijk. Dat werkt dus niet, want hij wil wel dat alles op zijn manier gaat......of je nu met een supergoed idee komt of niet. Bv: Een stalgenoot zou zich bezig houden met het bestellen van wormkuren, hij zou de beste prijs- kwaliteitverhouding uitzoeken en het helemaal verder regelen. Hij nam daar dus de verantwoording voor, zo was afgesproken. Na een paar dagen had de staleigenaar het toch ineens zelf geregeld en niet op de prijs en de kwaliteit gelet en niet gehinderd door ook maar enige kennis.....mijn stalgenoot, die er toch tijd in steekt en de zaken bijna rond had, baalde natuurlijk stevig. Dit is natuurlijk niet motiverend voor de mensen, die bereid zijn te helpen. Als je er wat van zegt, krijg je de wind van voren! Zeg maar de storm!!

Het is verder duidelijk dat ik voor box met faciliteiten betaal, dus dat moet hij dan ook bieden, en bijhouden. Ik hoef dus niet zelf de goot onder de box schoon te maken.

Nog heel erg bedankt voor jullie reakties!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:52

Ik heb thuis een kleine pensionstal en ik zorg dus wel voor de meeste werkzaamheden. Daar versta ik onder het voeren (mesten doen de pensionklanten zelf), dagelijks opruimen en vegen, paarden binnen en buiten zetten, schoonmaakwerkzaamheden op stal, mest uit de wei halen, soms de bak slepen, dat soort dingen. Ik vind niet dat de pensionklanten zulke dingen hoeven doen, al is hulp af en toe welkom.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 18:58

Voor het voeren in de ochtend heeft hij iemand geregeld, die veegt en ruimt op. Zij zet evt. een paar paarden buiten, in de zomer zet ze de ochtendploeg in de wei( bij ons is dat in ploegen, we hebben niet veel land en wat er is, is voor de helft niet in goede staat) Zij doet dat door de weeks. Dat gaat prima.In het weekend moet hij zelf voeren in de ochtend, soms gaat dat op tijd, soms niet. Het voeren voor de avond wordt gedaan door mensen die dan op stal zijn. Voer zetten we wel zelf klaar, dat is dan wel een voordeel, weet je wat ie krijgt.
In de wei zetten gebeurt niet of te laat, zodat het systeem in de war loopt, als hij het zelf moet doen.

Je begrijpt, het zijn dus dagelijkse zaken waar we iedere dag voor op draaien, terwijl wij allemaal werken of op school zitten.
Daarnaast het slechte onderhoud van de nieuwe bak, het niet afmaken van klussen waar hij aan begonnen is, ik denk dan.....stel een bedrijfsleider aan, maar dat kost natuurlijk veel geld.....

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:09

Bij ons doen de eigenaren alle grote klussen, zoals alles veilig houden/verven etc dus gewoon het onderhoud, paarden binnen en buiten zetten, voeren ook, maar je moet zelf de wei uitmesten (vind ik wel normaal, anders zijn hun heel de dag bezig met 6 weien uit te mesten) en iedereen moet het gewoon een beetje netjes houden(aanvegen enzo) zelf doe ik af en toe ook m'n stal soppen dan blijft die ook een beetje netjes, anders ziet het er ook niet uit met al die donkere vlekken op de muur.
De bak wordt af en toe gesleept, maar vooral met vriezen moet je het na het rijden even de hoefslag glad houden (zo gepiept).

Het ligt er natuurlijk helemaal aan waar je voor betaald en hoeveel..

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 20:19

Wij doen dus vrijwel alles zelf, maar betalen goed. Een kale stal van 3x 2,60 = 125 euro. Zonder hooi, stro of biks.
We hebben een echt goede rijbak van 20x40, een losgooi/longeerbak (beide met hek dat niet afgemaakt of kapot is) een eenvoudige kantine die niet af is en vier kleine weides waarvan er twee zonder gras staan!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 20:24

Ik moet wel zeggen, dat de sfeer onder de pensionklanten over het algemeen goed te noemen is, dat is me wel veel waard.
Ik vind het alleen zo jammer dat er zo weinig onderhoud wordt gepleegd en dat er zo over mensen met goede bedoelingen wordt heengewalst!

Ik zal ook niet zo snel weggaan, omdat de sfeer met de anderen leuk is. We doen ook wel gezellige dingen samen, maar nogmaals, jammer van het onderhoud.

Bedankt voor jullie aandacht.

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:43

Jetta schreef:
Ik vraag me wel eens af, wat de verantwoordelijkheden zijn van de staleigenaar, degene dus, waarvan je de box met faciliteiten huurt en evt. weidegang.
Ik neem aan dat het normaal is dat hij onderhoud en reparaties doet (of laat doen) en de weides bijhoudt w.b. omheining, grasgroei, bemesting.
Hoort b.v. paarden in/uit land halen er ook bij?
Mest uit land verwijderen? ( we mesten zelf onze stallen uit)
Hoefslag dichtgooien en bak slepen?


Als ik heel eerlijk ben vindt ik ook dat dit de verantwoordelijkheden zijn van een staleigenaar.
Daarbij hangt het wel af wat er natuurlijk word afgesproken.
Of wat je betaald aan stallingskosten p/m.
Gelukkig wordt dit goed geregeld bij ons en doen ze nooit moeilijk OK dan! .

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:55

Jetta schreef:
Ik vraag me wel eens af, wat de verantwoordelijkheden zijn van de staleigenaar, degene dus, waarvan je de box met faciliteiten huurt en evt. weidegang.
Ik neem aan dat het normaal is dat hij onderhoud en reparaties doet (of laat doen) en de weides bijhoudt w.b. omheining, grasgroei, bemesting.
Hij en vrienden van hem die voor werk zo klussen opknappen doen reparaties enzo. Ze hebben een tijdje geleden nieuwe stallen gebouwd en een nieuwe wasplaats. Hij heeft er een hekel aan als er iets kapot is Haha! Vorige week heeft hij de weides nog eens een goeie beurt gegeven

Hoort b.v. paarden in/uit land halen er ook bij?
Smorgens om 7-8 uur zet hij ze op het land en haalt ze ook binnen. Alleen in de zomer staan ze 24/7 buiten. Als hij een keertje niet kan, (bv als hij opwedstrijd moet of iemand zijn paard moet vervoeren) doet een vriend van hem het. Toen de paarden nog binnen stonden in de winter, zette hij ze elke dag even in de bak

Mest uit land verwijderen? ( we mesten zelf onze stallen uit)
Mest doet hij, de stallen kuist hij elke dag uit

Hoefslag dichtgooien en bak slepen?
Zeker om de 2 dagen word er gesleept en word de hoefslag dichtgegooid. Zeker als het springles is geweest.

Hoe is dat bij jullie afgesproken?
Ik sta op zich op een aardige stal, maar het onderhoud is een beetje het ondergeschoven kindje, jammer. De staleigenaar verwacht dat dat we veel zelf doen, iedereen wil op zijn tijd best wel wat helpen, maar er wordt volgens mij meer van ons verwacht.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 11:09

O.K. ! Iedereen bedankt,ik heb nu wel een idee hoe het er op andere stallen toegaat, precies zoals ik al dacht. Ik begrijp dat op iedere stal de staleigenaar voor bepaalde zaken zorgdraagt, in ieder geval voor het onderhoud van de faciliteiten. DANK!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 12:10

jeetje joh jou stalhouder doet wel erg weinig voor dat geld. Ik betaal 113.45 per maand (inclusief brok en kuil), de paarden worden binnen/buitengezet, onderhoud word gepleegd, bak word getrokken, word gevoerd. Maar ja ik ken het. stond eerst op het punt van vertrekken maar ben ook zo gehecht aan mijn stalgenoten dat maakt het moeilijker dan let je niet zo op de centen maar meer op de gezelligheid onderling.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:32

ik betaal 125,- exclusief biks.

krijg daarvoor drie keer per dag een pluk hooi en 2 plakken stro.
( stro is genoeg hoor en hooi ook)

ze "vergeten" 9 van de tien keer de waterbakken te vullen
ze kijken nooit stroomdraden na.
ik heb nu al tien keer gevraagd of de bak gesleept mag worden want het lijkt wel een maanlandschap.

ze willen wel dekens afhalen, maar niet opleggen.
als ik niet kan mesten ze wel uit.
toen er een paard was laatst met koliek vroegen ze wat het was.. Verward

ach..nou ja..
mijn knollie is happy daar..