Wat is dit paard nog waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Wat is dit paard nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 01:26

In de stal naast het paard van een vriendin van mij staat een paard te koop.
Op zich niet ongewoon natuurlijk, maar er zit dan ook een stukje verhaal aanvast.
Als ik het me goed herinner is het nog een vrij jonge merrie (als ik me niet vergis zei ze merrie)
Nu wil het niet zo klikken met dat paard en de ruiter, dus word er gekeken of er nog iemand interesse heeft.
Het probleem is dat ze OCD heeft (er word normaal gesproken wel mee gereden) en momenteel ook nog eens wat kreupel loopt (mag even kwijt zijn waarom)
Verder is ze inmiddels een beetje een chagerijn geworden en wat bijdehand. Dus niet de gezelligste.
Ze is bruin en heeft een erg mooi koppie.
Dit alles maakt de merrie natuurlijk niet makkelijk te verkopen.
Maar ze heeft wel een mooi papier. Ze komt uit de Utopia lijn en ook de vader is er een die we wel kennen.
Wat zou deze merrie nog waard kunnen zijn?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 07:29

Wat de gek ervoor geeft! OCD is altijd vervelend en als ze daar kreupel van loopt is het nog rotter. Soms laten ze OCD weghalen als het op een gunstige plek zit. Qua papier en bloedlijnen denk je aan een fokmerrie-carriere maar met de OCD is dit weer niet aan te bevelen. Mocht de merrie ergens anders kreupel van zijn (tijdelijk) en de OCD op een gunstige plek zitten, dan vinden ze wellicht iemand die er wel brood in ziet om er mee te rijden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 14:49

Zoals ik het heb begrepen hebben ze de merrie van de fokker gekocht met OCD. Ik geloof dat ze M geklasseerd is, maar dat weet ik niet zeker.
Waardoor ze nu kreupel loopt weet ik niet, maar niet door de OCD.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:54

wat is OCD?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:58

OCD is erfelijk dus dit paard is voor de fokkerij niet interessant, hoe mooi het papier ook is.
Als OCD op een gunstige plek zit kan het weggehaald worden.
Als ze niet door de OCD kreupel is, waardoor dan wwel?
Als ik het zo begrijp is ze qua karakter ook niet de makkelijkste.
Ik denk dat je zeer weinig ervoor kunt krijgen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:04

tsja de Utopia-lijn heeft leuke paarden(2 bij mn club die t goed doen in de M2 en Z2) maar deze merrie heeft geen fokwaarde
ze heeft OCD daar kan ze altijd nog problemen door krijgen, dat ze nu ergens anders kreupel door is, maakthet er niet makkelijker op
ze is chagie dat is ook niet makkelijk verkoopbaar en op alleen een mooi hoofdje kan je niet rijden

hoe hard het ook klinkt, ik denk dat dit paard weinig tot niets op zal leveren, maar dat wl niet zeggen dat er niemand is die nog plezier van dit paardje kan hebben! wellicht is er ergens een recreatieruiter opzoek naar een betaalpaar paardje?

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:07

30% van de nederlandse paarden heeft OCD daarvan wordt een groot deel nooit ontdekt, hebben ze er nooit last van en gaan ze dood aan andere redenen. Alleen bij rontgen gekeurde paarden is het wel bekend. Toch hoeft het nooit ene belemmering te worden!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:12

Een paard bij ons op stal heeft tijden te koop gestaan. Had ook OCD.
Ik denk niet dat je er nog veel voor zult krijgen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 15:18

irish_lady schreef:
30% van de nederlandse paarden heeft OCD daarvan wordt een groot deel nooit ontdekt, hebben ze er nooit last van en gaan ze dood aan andere redenen. Alleen bij rontgen gekeurde paarden is het wel bekend. Toch hoeft het nooit ene belemmering te worden!


klopt! zeker oudere paarden zien er op de foto niet piekfijn uit, maar hoe dan ook 30 % met OCD betekend 70% gezonde paarden op de foto, die dus eerder worden verkocht dan die 30 % met OCD
ik neem zef geen risico's meer na veel problemen met twee 100% goedgekeurde paarden, en zo denken(helaas voor de verkopers van paarden met bv OCD) meer mensen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:14

Het klinkt misschien erg hard, maar ik denk dat ze blij mogen zijn als ze een goed tehuis voor het paard kunnen vinden.
Fokken lijkt me niet verstandig, hoe jammer het ook is, zeker als het om een paard met een goed papier gaat.
Ook heel jammer dat het paard nogal moeilijk schijnt te zijn, anders had ze misschien een leuke toekomst als recreatiepaard tegemoet kunnen gaan.
Ik ben bang dat het de slachtprijs (+ een beetje Knipoog) gaat worden.
Met een beetje geluk kunnen ze een goed tehuis vinden en een ruiter die er niet tegenop ziet om de uitdaging aan te gaan Knipoog

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:45

holly schreef:
Verder is ze inmiddels een beetje een chagerijn geworden en wat bijdehand. Dus niet de gezelligste.

Als ze "inmiddels" chagerijnig is, dan was ze het dus eerst niet? Zijn er buiten het kreupel zijn redenen waardoor ze chagerijnig kan zijn geworden, zoals zadel, omgang, teveel drukte om haar heen? Want als je een paard met een mooi koppie ook nog een vriendelijk kunt laten kijken, wordt de prijs natuurlijk weer hoger Bijdehand zijn is ook opvoeding, daar kun je je voor inzetten als eigenaar. Ik denk dat weinig mensen zitten te wachten op een chagerijnig, onopgevoed paard, dat ook niet voor de fok kan worden ingezet. Feit blijft dat je op een papier niet kunt rijden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 16:58

Volgens mijn vriendin was het een fijn paard, maar is de eigenaar te lief waardoor ze wat streken heeft gekregen, dus ik neem aan dat iemand met regeltjes dat zo weer rechtgezet heeft. Ze word ook verkocht omdat het niet klikt.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:07

irish_lady schreef:
30% van de nederlandse paarden heeft OCD daarvan wordt een groot deel nooit ontdekt, hebben ze er nooit last van en gaan ze dood aan andere redenen. Alleen bij rontgen gekeurde paarden is het wel bekend. Toch hoeft het nooit ene belemmering te worden!


Dat lijkt mij een goede reden om niet met paarden die OCD hebben te fokken.
Maar als ze er met rijden geen last van heeft gen reden om haar niet als recratiepaard te verkopen. Zolang het bij de verkoop wel eerlijk verteld wordt.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:09

Paard word nie zomaar chagerijnig, dus denk dat je goed moet kijken waaraan het ligt. Ook dat bijdehandte gaat wel over als ze merkt wie de baas is. En tja, waaraan ze kreupel is zou ik toch wel eens laten uitzoeken. Of het wel of niet aan die OCD ligt (weet verder niet wat OCD is, dus daar ga ik geen uitspraken over doen Lachen )

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:11

Enne misschien is ze wel chagerijnig geworden omdat ze zich verveeld of omdat ze niet lekker in haar vel zit. De vraagprijs is natuurlijk de slachtprijs + wat de gek er voor geeft.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:25

Ik heb je een pb gestuurd, ik denk nl. dat ik het paard ken (weet ik wel zeker stiekem). Weet je de naam van de merrie of eventueel wie de vader is? Hoe heten de eigenaren?

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:33

misschien stomme vraag hoor maar wat is OCD nou dan?

miepiesiepie

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:18

ja dat zit ik me nou ook al de hele tijd af te vragen

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:46

OCD = osteonchondrose, een botafwijking wat veelal voorkomt in de spronggewrichten of knieen. In het slechtse geval heeft het paard daarbij ook fragmentatie, dwz losliggende botstukjes (stukjes "verbrijzeld"bot wat rondzweeft bij het gewricht).

OCD kan erfelijk zijn, of dat zo is is (volgens mij Verward) nog niet wetenschappelijk bewezen. Vooral grote paarden die hard zijn gegroeid in de jeugd lopen het risico OCD te krijgen. Maar toets OCD in bij de zoekfunctie en je krijgt zat hits!!!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:49