Conditie opbouw bij Paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Conditie opbouw bij Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 11:31

Sting en ik doen op school ons profiel werkstuk samen en wij kwamen op het idee op het over conditie opbouw bij Paarden te doen.
Dan was het ons idee om in de mei-vakantie twee pony's iedere dag (met 1 rustdag) te trainen en dan voor het rijden, meteen na het rijden en een paar keer tijdens het uitstappen de hartslag te meten om te kijken hoe snel die hersteld Haha! (dit is dan even kijken hoe het gaat en in de zomervakantie kunnen we het misschien over doen als het niet goed is, of met meer proefpaarden als dat nodig is)
Weten jullie hoe we makkelijk de hartslag kunnen meten en hebben jullie tips hoe we dit kunnen uitvoeren
(alles is welkom, zodat we een leuk profiel werkstuk kunnen maken Haha!)

Dus wat vinden jullie?? En wat kunnen we anders doen Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:40

Ik denk dat 2 weken een beetje kort is om een conditie op te bouwen, daar kun je dan beter de zomervakantie voor nemen.
Hartslag kun je het beste meten door onder de kaak aan de slagader te voelen (15 sec tellen en dat x 4) of achter de linkeroksel.

Meest nauwkeurige en handige is natuurlijk een hartslagmeter maar die hebben jullie denk ik niet.

Bij conditie is het ook belangrijk de ademhaling te meten, ook een belangrijk onderdeel wat er zeker bijhoort.

Meer info over condititrainen kun je vinden op www.deronline.nl en bij de links op die site.

Succes met jullie werkstuk!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 11:46

Ja het is idd niet lang
Maar het is meer het verschil dat er is
Dus als doelstelling; Hoe verandert de condite van een paard in zovel tijd als je dit en dat doet Haha!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:21

In een weekje zal je nog geen enorme conditie-verandering zien, al is de conditie van een paard wel snel te verbeteren. Wel goed aanpakken (zie de link van Vippie) en niet alleen maar heel hard rondjes gaan galoperen: dan bouw je geen conditie op, maar breek je je paard af.

Als je geen hartslagmeter hebt, dan is een goedkopere oplossing de aanschaf van een stethoscoop. Dat werkt net wat gemakkelijker dan meten met je eigen vingers (voor je het weet ben je je eigen hartslag aan het tellen Knipoog)

Succes met het werkstuk!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 13:25

Bedankt voor de tip
Het zal idd niet een topconditie worden, maar gewoon dat er iets van verschil in zit.
En dan word het waarschijnlijk gewoon lekker goed dressuur matig rijden (of een keer springen)

Ik denk dat een Stethoscoop wel te vinden is, maar hoeveel kost zo'n hartslag meter dan (is misschien sowieso wel handig om te hebben)

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:31

Hartslagmeters zijn vrij prijzig, ik geloof minstens 100Euro of meer. Ik denk dat de stethoscoop een hele goede tip is voor jullie, weet je idd zeker dat je niet je eigen hartslag aan het meten bent, dan hoor je het hart van het paard gewoon heel duidelijk en kun je makkelijk de hartslag meten. Met een stethoscoop moet je ook naar de longen kunnen luisteren, kun je in je verslag beschrijven hoe dat klinkt bij rust en na inspanning.Lachen

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:50

Hartslagmeters zijn duur of je moet zelf gaan knutselen en zelfs dan ben je niet snel voor minder dan 40 euro klaar. Een stethoscoop kost denk ik een eurootje of 10, 15? Ik denk dat ze bij een apotheek wel weten waar je zo'n ding kan kopen of anders even kijken bij Agradi of een endurance-winkel (Goedhart of Equestrian Nomads). Die hebben ze zeker.

Ook leuk: de darmgeluiden beluisteren. Heb je niet zoveel aan voor wat betrefd de conditie, maar die oorverdovende gorgelfabriek is het beluisteren waard!

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:49

Ok, bedankt voor de tips alvast! Meer is welkom natuurlijk Knipoog.
Misschien dat ik van mn moeders werk er 1 kan lenen.
Is volgens jullie het idee 1 keer in de week meten, en dan door de week gewoon een beetje beweging geven beter? Want daar dacht ik eigenlijk aan. Dan kan je het over meerdere weken meten, en hoef je er toch niet vaak heen .

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 22:13

Verder nog mensen met tips/ideeen??