Veulen wil niet in trailer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Veulen wil niet in trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 18:37

We wouden Bucephala naar haar leeftijdgenootjes brengen, kan ze daar lekker spelen. Alleen wil ze de trailer niet in...

Toen ze 3 maanden was zijn we met haar naar de keuring geweest en kregen we haar met moeite, heel veel moeite in de trailer, maar het is gelukt...

Ze is nu 7.5 maanden oud.
We krijgen haar dus echt niet de trailer in.
De merrie loopt er gewoon in maar Bucephala is er niet in te krijgen...

Ik vind het een beetje dom om te zeggen van: Ze wil de trailer niet in dus laat haar maar lekker thuis (ze staat samen met haar moeder in een weitje met schuilstal en bakje). Ze moet er toch in te krijgen zijn?
Ze moet ook allang gespeend zijn maar dat wil ze ook niet, haar moeder ziet er ook best slecht uit, misschien wel daardoor?

Iemand nog tips om haar wel in de trailer te krijgen?

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 18:38

Best wel logisch, ze wil niet van haar moeder weg.
Misschien iemand iemand erbij halen die er ervaring mee heeft?
Dit is niet banketstaaf bedoeld

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 18:49

Dit vind ik wel vreemd, het veulen is niet gespeend, de moeder zite er slecht uit??????? Ieder veulen kan worden gespeend, het is toch wat flauw als de moeder de dupe wordt van een eigenwijs veulen??? Gewoon elk in een stal, een eind uit elkaar, ik neem aan dat je met het rijden moeder en dochter wel uit elkaar houdt????

Ff ontopic, het wil ook wel eens helpen om eerst het veulen in de trailer te zetten, en daarna de moeder. In geen geval 1 van beide vastzetten voordat de stang erachter zit!!! En anders alleen het veulen er op, zonder moeder, en dan in de trailer blijven. Om het veulen er op te krijgen: - met zijn 2en, elk aan 1 kant elkaar hand geven, en duwen. - longeerlijn - bix lokken.
Gewoon veeeeeel tijd er voor nemen, en je niet op de kop laten zitten door zo'n veulen.
Succes ermee.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 18:59

he hallo
ik heb mijn veulen op aanraden van de dierenarts gesedeert
sommige mensen zeggen dat het slecht is
je krijgt hem dan de trailer in mischien met een beetje moeite
ik heb het gedaan omdat ik liever een gesedeert veulen heb dan eentje die zich ophgangt in de trailer er zijn dus geen nare dingen gebeurd en loopt nu zo de trailer in
ik wens je veel succes
groetjes

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 19:50

Met rust en heel veel geduld moet het in principe lukken. Veel lekkere hapjes doen het ook goed.
Ik weet natuurlijk niet hoe je het geprobeerd hebt, maar met 3 of 4 mensen gaat het ook makkelijker. Niet het veulen met brute kracht erop werken, maar om er voor te zorgen dat ze niet naast de plank stapt bv.
Iedere dag eventjes proberen, iedere keer een stapje verder.
Ik had mazzel met een heel lief en braaf veulen, ze liep me zo achteraan. Of anders gezegd, mij niet, maar het emmertje voer wat ik in mijn hand had Haha!
Misschien een idee om haar voor voedertijd de trailer op te laten gaan?

Rustig blijven en iedere keer een klein stapje verder. Moet lukken. Maar ikweet niet hoeveel tijd jij en Boes nog hebben.
Anders is het inderdaad een idee om iets te geven waarvan ze suf wordt. Persoonlijk zou ik dat niet willen, maar ja Nood breekt wetten....

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-02 20:18

Veulen en moeder uit elkaar halen gaat een beetje moeilijk, ze staan samen in een weitje met een open schuilstal. Ze kunnen dus niet gescheiden worden....

Boes is echt super eigenwijs en super sterk

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 21:30

jullie kunne bucephala wel spenen, maarja dan moet ze ff een paar maandjes weg en dan komt de trailer ook aan te pas.
Dat Charmotte er slecht uitziet kan door Boes komen maar hoeft niet.
Als boes nog bij dr drinkt en zij krijgt eten wat ze voor het veulen ook kreeg, dan word ze magerder.
Ik dnek dat je dr misschien ff een Da bij meot laten komen en misschien kan die iets doen/geven.

bij dr friezen gaan de veulens, op een leeftijd van 2 weken al op de trailer, als ze 4 weken oud zijn weer (om de merrie te insimineren)
Verder gaan ze op een 4 maanden oude leeftijd naar de keuring.
Ze worden naar een andere stal gebracht voor de winter.
Die komen in hun 1e jaar dus 4 á 5x in de trailer.
In hun 2e en 3e jaar ook nog vaak genoeg.
De merrie's die zo opgegroeid zijn, lopen nu met gemak de trailer in, zelfs als dat doek naar beneden hangt, ze lopen erop af, voor de loopplank laten ze los en ze lopen erin.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 23:28

het is een relatief klein veulen, tuurlijk kunnen ze sterk zijn, maar dan nog.
2 mannen links en rechts van boesj (sterke vrouwen mag ook Haha!) elkaars hand pakken achter de kont (onder de staart) elkaars hand pakken voor de borst.
Boesje is voor zover ik uit de verhalen begrepen heb behoorlijk wat gewend, dus vandaar.
Denk niet dat het zo zoveel problemen zou geven.

Staat charmotte ook in de trailer? Zo nee, eerst charmotte in de trailer zetten

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 00:06

Thanx Stef, Boes is idd wel wat gewend

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 13:25

een veulen heeft niet zoveel te willen. wat stef zei wil goed maar je kan ook een longeerlijn gebruiken.
als paaien niet wil dan maar zo.
wij zetten trouwens altijd eerst het veulen op de trailer en dan de merrie heeft het veulen meer de ruimte om erin te komen

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 13:36

We hebben met longeerlijn geprobeert ja, maar gaat niet.
Wij zetten eerst de merrie erin.
Ik probeer wel te regelen dat het toch gaat lukken, anders huur ik gewoon effe bodyguards in Extreme duivel Dan moet het toch wel lukken? Van die sterke mannen Vingers aflikken
Ik vind het nu wel errug banketstaaf voor Charmot (de merrie)