Een goed paard heeft geen kleur??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Een goed paard heeft geen kleur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 12:59

Hoe denken jullie hierover?

Bij ons kiest de eigenaar liever voor een hengst die niet bij de merrie past, maar wel kwaliteit heeft.
Dan voor bijvoorbeeld een super schimmel hengst, die op alle fronten bij de merrie past, maar die door zijn kleur niet door de selectie komt.

Ik kan hier zo gek van worden.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:46

ik krijg hier een beetje een dubbel gevoel bij,ik kan me voorstellen als de eigenaar helemaal geen schimmelveulen wil dat hij dan ook liever geen schimmelhengst uitkiest,maar toch vind ik ook wel dat een goed paard geen kleur heeft!
ik zou dan wel voor de schimmelhengst gaan(al ben ik zelf ook niet dol op schimmels)

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:22

Tsja, voor mijzelf geldt het ook, een goed paard heeft geen kleur!
Maar het is natuurlijk persoonlijk.
Ik betrek het even op mezelf, was destijds op zoek naar een bonte tinker, liefst vosbont.
En ik kom thuis met een zwarte, niet eens bont.
Maar zij was (en is) het gewoon. Kleur zegt dus niet alles.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:26

Een goed paard heeft inderdaad geen kleur. Ik zou daar zeer zeker niet mijn keuzes van af laten hangen.

miepiesiepie

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:46

ik wilde een zwarte en kwam met een vos thuis.. ok, ook goed Lachen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:47

Ik hou totaal niet van vos...!!

Heb er wel 2... Schijnheilig

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:07

Ach kleur zegt niet altijd wat... ik vind vossen helemaal niet mooi, maar heel soms kom ik weleens eentje tegen die om te kwijlen is Haha!

Zegt dus helemaal niet, de bouw van een paard zegt veel meer dan kleur.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:47

Sja ik wou een bruine met 4 witte voetjes en een bles.. Sja ik kom thuis met een vos een bles en 2 witte achterbenen..Haha!
Nee ik denk niet dat kleur iets zegt over het paard, kan me eerlijk gezegt ook af en toe vreselijk irriteren van mensen die een hengst zoeken op kleur..

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:53

Ik ben het met je eens, een goed paard heeft geen kleur.

Maar om nu maar even kritisch naar mezelf te zijn: ik kan lang niet altijd een objectief oordeel geven over wat goed is en wat niet.
Zelf heb ik een voorkeur voor schimmels, en als ik op zoek zou gaan naar een paard, dan durf ik te wedden dat er een leuke schimmel te koop staat die veeeeeel beter is dan de vos die ernaast staat Knipoog
Dus ondanks dat ik het met de stelling eens ben, ben ik bang dat ik niet objectief genoeg ben als het op een paard voor mezelf kopen aankomt *LOL*

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:55

Een goed paard heeft geen kleur, maar toch liever maar geen schimmel.
In prinipe maakt het niet uit, maar als ik kan kiezen tussen een schimmel en een vos, dan wist ik het wel! Doe mij dan maar die vos... Ik weet eigenlijk ook niet waarom.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:57

Goh, toevallig...... misschien moeten wij samen maar eens op paardenjacht gaan, Gjilke Knipoog
Dan mag jij de vos, neem ik de schimmel.
En dan hebben we allebei het allerbeste paard Haha!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:58

Oscar schreef:
Zelf heb ik een voorkeur voor schimmels, en als ik op zoek zou gaan naar een paard, dan durf ik te wedden dat er een leuke schimmel te koop staat die veeeeeel beter is dan de vos die ernaast staat Knipoog


hi hi, jij hebt al netzo'n last van het "schimmel" virus als ik Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:06

klopt, hoewel ik weer nooit met een bonte thuis zal komen..

Laatst heb ik me ook zo geergerd aan mensen die hun merrie wilde laten dekken. Een mooie bruine merrie, vos wilde ze niet, al helemaal geen schimmel en toen er een bruine werd voorgesteld zei het grietje:

"ja, maar dat is weer een bruine" Boos!

Zeikerd, ze wilde het liefst een mooie zwarte, dat was pas mooi..
Echt vermoeiend zulke mensen..

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:54

Ik moest bij deze titel gelijk denken aan de pensionhouder waar ik voorheen mijn paard had gestald, die zei dit namelijk altijd, maar........

Hij nam altijd een schimmel bij zijn merrie zodat hij weer een schimmeltje zou fokken Haha! .

Persoonlijk zou ik voor de beste combi kiezen ongeacht kleur. Dit is toch een beetje een modeverschijnsel. Mensen willen iets unieks. Nu zijn donkere paarden "in". Over een aantal jaar zijn vossen weer in de mode omdat die er dan zowat niet meer zijn.
Tevens is het altijd nog maar de gok of je de gewenste kleur daadwerkelijk krijgt.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:02

Ik ben het wel eens met die stelling, voor mij heeft een goed paard geen kleur.
Maar ben er zeker van dat redelijk wat mensen mijn paard niet zouden willen hebben,
alhoewel ze een echte schat is, echt fantastisch kan lopen en ook een echt springtalent is. (nee, ik heb helemaal niet aan het opscheppen over mijn paard hoor Schijnheilig)
Vind dit nogal oppervlakkig, maar dat komt bij het kiezen van een vriend of vriendin ook vaak voor hè. Scheve mond

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:01

Oscar schreef:
Goh, toevallig...... misschien moeten wij samen maar eens op paardenjacht gaan, Gjilke Knipoog
Dan mag jij de vos, neem ik de schimmel.
En dan hebben we allebei het allerbeste paard Haha!


Ja lijkt me een goede verdeling Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:48

Tja, ik hou absoluut niet van vossen met veel wit en toen Ustinov werd geboren heb ik echt staan huilen van teleurstelling Scheve mond
Hiervoor hadden we alleen bruinen en een zwarte van Ilindra gehad en ook nu had ik op een bruine gerekend.
Toen hij een maand oud was had hij al ontzettend veel uitstraling en met 3 maanden liep hij al dansend naar een 1e premie en stond die direct achter het FSP veulen.
Ik kreeg toch wel een zwak voor m'n vos en besloot aan te kijken hoe hij uit zou groeien.
Ondertussen ben ik echt helemaal weg van hem en mag hij blijven.
Moet er nu echter nog een vos bij fokken want een bruine en een vos samen in het span vind ik geen gezicht Schijnheilig

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:55

Voor mij maakt kleur op zich echt niet uit, alleen een bonte moet wel heel knap zijn mocht ik daar aan beginnen.

wel weet ik dat een vriendin van me eigenlijk geen schimmel wil, aangezien ze in een dierenkliniek werkt en veel schimmels met huidkanker tegenkomt.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:28

Ik vind de kleur toch wel belangrijk. Maar aangezien ik haflingergek ben is de kleur altijd hetzelfde, alleen verschillende tinten Knipoog

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:26

Ook al is ie pimpelpaars, kan mij het schelen?? Als ie maar lopen wil en kan en braaf is!
Heb een schimmel gehad en een bruine en nu heb ik een vos (met veel wit Tong uitsteken), maar heb aan die laatste 2 meer waswerk dan aan de schimmel, dus dat zegt ook nog eens niks!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:07

Zegt het feit dat ik mijn merrie door een schimmelhengst heb laten dekken genoeg Tong uitsteken *LOL*

Ik riep altijd dat ik geen schimmel wilde...mijn eerste pony was uiteraard wit.
Vossen met veel wit vond ik walgelijk, raad eens wat mijn E-pony was Schijnheilig
Toen ik één keer aan dat bonte gebeuren gewend was wilde ik geen saaie bruine. Uiteraard was ONtario helemaal saai bruin met slechts een wit voetje.
Cheeka is wel apart lichtbruin en mijn 'nieuwe' paard heeft ook wel een leuk kleurtje en aftekeningen, maar daar heb ik hem niet op gekocht Knipoog


Voor mij heeft een goed paard geen kleur Al zijn ze pimpelpaard met gele stippen, als ze maar kunnen en willen lopen en springen Haha!

Mijn veulen is trouwens een pracht van een schimmel, daar kan ik niet omheen Clown *LOL*

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:24

Ik vind vosjes niet zo mooi...toch is 1 van mijn pony's een vos Haha!
Wel een bijzondere...een roodvos zonder aftekeningen. Dat maakt haar wel weer speciaal Pling

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:29

Een goed paard heeft geen kleur en ik zou er een paard niet voor laten staan. Maar ik ben toch wel erg blij met mijn donkerbruin gekleurde merrie. En nog blijer ben ik dat mijn veulen ook donkerbruin gaat worden.

Een schimmel zou ik me wel drie keer achter de oren krabben voor ik die kocht. Het is gewoon meer werk. Vossen hou ik persoonlijk niet van, maar daar zou ik mee kunnen leven.

Kortom: kleur speel wel degelijk mee, maar niet tot elke prijs.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:48

Nee, klopt, een goed paard heeft geen kleur, maar never nooit meer dat ik weer een bont paard koop. Het geeft een vertekend beeld qua bouw en het is een drama om het schoon te houden. Dat maakt opzich niets uit, maar als ik naar de wedstrijd ga, dan is hij niet schoon te krijgen. Eén groot drama. Ik ben erg van het donkerbruin met zwarte manen en staart.
Wit glanst bovendien ook niet, heel ergerlijk.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 23:37

Alle kleuren komen hier wel in de wei behalve een koepaard!!! Zal nooit een bonte kopen.... Alhoewel: zeg nooit nooit, als het een hele goeie is voor weinig neem ik hem wel mee, maar hij vliegt er ook als eerste weer uit dan.