Aansprakelijk stellen: trap van ander paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:30

Een paard is verzekerd op de AVP (aansprakelijkheidsverzekering van particulieren) in principe. Hij hoeft hiervoor niet aangemeld te zijn bij de verzekeringsmaatschappij. Vanaf ongeveer 5 paarden is het geen particulier risico meer maar moet er een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zijn gesloten.
Gewoon inderdaad een aansprakelijkheidsstelling sturen en adviseren het aan te melden bij zijn of haar AVP verzekeraar.
De aansprakelijkheid is natuurlijk een tweede punt. Daarvoor zijn alle omstandigheden van het geval belangrijk, dus stuur een uitgebreide lezing van jouw visie op het gebeurde. Ook verklaringen van getuigen kunnen van belang zijn, dus kijk of er getuigen waren en vraag namen en adressen zodat die benaderd kunnen worden.
succes ermee.


LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:38

Dickie schreef:
Via het ruiterbewijs ben je idd vrij uitgebreid verzekerd voor schade aan derden. Hopelijk is de tegenpartij gewoon goed verzekerd en hoeft een verzekering via het evt aanwezige ruiterbewijs er niet aan te pas te komen.


Kan je mij dan uitleggen hoe dat zit, want volgens mij heeft een ruiterbewijs er niets mee te maken in een aansprakelijkheidsschade?

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:45

[quote="pjmhorse"]ruiterbewijs heeft daar wel degelijk mee te maken, anders heeft ook dat hele papiertje geen nut.


Ik werk bij een verzekeringsmaatschappij, was daarom wel benieuwd wat het ruiterbewijs er volgens jou mee te maken heeft, want dan kan ik nog wat leren wellicht. Maar je weet het dus ook niet precies?

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 15:49

Pyra schreef:
Het hangt er helemaal vanaf hoe het gebeurt is, aansprakelijkheidsrecht is heel ingewikkeld en als een verzekeraar er onderuit kan komen, zal ie dat altijd proberen. Je moet zorgen dat je beiden hetzelfde verhaal verteld, anders krijg je een hoop vragen die de boel alleen maar vertragen.

Mijn vorige merrie was ook getrapt door een andere merrie in de bak, maar omdat ik op die manier ook risico nam door de paarden bij elkaar te zetten zou het ok fifty-fifty uitkomen.

We hebben toen het verhaal tezamen "verdraaid " zodat het zeker verzekerd zou zijn, ik weet dat het eigenlijk niet mag, maar ik werk zelf bij een assurantietussenpersoon en weet dat het anders gewoon niets op had geleverd.


Er zijn een hoop kwaaien in de markt dat wel, maar gelukkig zijn niet alle verzekeringsmaatschappijen hetzelfde!!!
En mag ik je er even op wijzen dat je met je raadt de waarheid wil manipuleren? Dat doen wij nette nederlanders toch niet?

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:30

Waratje"]
[quote="pjmhorse schreef:
het ruiterbewijs is een soort van rijbewijs, je hebt aan kunnen tonen dat je kunt rijden,
op het moment dat je met je paard de weg op gaat, ben je verzekerd voor schade aan auto's en andere weggebruikers, tevens wanneer je over grond gaat, en daar een of ander beschadigd ben je ook verzekerd.

Dus verzekerd voor en schade aan derden soort van kleine wa verzekering is het,

Tevens kun je hierover meer info vinden op de srr site.

Voor een verzekering heeft het Ruiterbewijs geen of weinig waarde, maar als je het ruiterbewijs haalt ben je automatisch (extra) WA verzekerd. Een gewone WA verzekering heeft in principe alle schade te vergoeden waarvoor jij aansprakelijk gesteld kunt worden en dat is inclusief schade door gedrag van je dieren. De ene maatschappij doet daar moeilijker over als de andere, maar ze hebben het gewoon te vergoeden, paard gemeld of niet, want jij (nou ja, in dit geval de andere partij Knipoog ) bent aansprakelijk voor de geleden schade.
[/quote]

Nog een keer dezelfde vraag dan: kan je dat nader toelichten hoe dat zit met die extra WA verzekering ivm ruiterbewijs? Waar loopt zo'n polis en hoe zien de voorwaarden er dan uit?
Je zegt het zelf al je gewone AVP verzekeraar dient de kosten te vergoeden, mits zijn verzekerde aansprakelijk is (en daar zit vaak het probleem). Wat zou die extra WA verzekering dan nog moeten dekken?
Voor de goede orde....ik behandel dit soort schades al zo'n kleine 20 jaar, dus ik ben er niet helemaal onbekend mee. Bovendien is het bij de doorsnee behandelaar ook totaal onbekend hoor dat er zoiets is als een ruiterbewijs.
De enige reden die ik kan bedenken is het feit dat een AVP verzekering in nederland nog niet verplicht is en dat er dus mensen zijn die voor aansprakelijkheid helemaal niet verzekerd zijn. Misschien dat zij onder de dekking van de door jou bedoelde WA verzekering vallen?


LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:02

Aimee schreef:
Ja, idd via de WA-verzekering. Daar heb ik (indirect) ervaring mee. Het paard van een lesklant van me was volledig 'inelkaar' getrapt door een ander paard in de wei. Daarop heeft ze de eigenaar van dat paard aangesproken, die heeft de verzekering ingeschakeld en het bleek dat de WA-verzekering van de 'tegenpartij' alle kosten dekt, de dierenarts, medicijnen etc.

Dat lijkt me in deze situatie ook van toepassing.

Wat me ook bekend voor komt is dat 'naar binnen geslagen vuil'. Als dat een ontsteking ten gevolg heeft, kan dat nog best lastig zijn. Helaas schrijf je niet waar het zit, bijv. bij een gewricht. Ook daar heb ik ervaring mee, dat paard was tijdens het buitenrijden gestruikeld en had een mini-wondje op de voorknie. Maar het vuil zat heel diep, in het gehele gewricht. Het paard heeft daarvoor twee weken in Emmeloord gestaan, waar ze een toen nieuwe techniek hadden om het gewricht uit te spoelen. Door dat heel vaak te herhalen, werd het gewricht weer helemaal schoon, werd verdere ontsteking voorkomen en het paard bleef blijvende schade bespaard. Als er bij dat paard was gewacht met behandelen, gewoon met een zalfje en ontstekingsremmer was gewerkt, was ze waarschijnlijk nooit meer inzetbaar geweest als rijpaard.
Ik weet natuurlijk niet hoe het precies bij jou paard zit, maar misschien is het iets om over na te denken.


Sta wel te kijken hoor van die lesklant van jou die alles vergoed heeft gekregen. Als paarden gewoon bij elkaar in de wei lopen met toestemming van de eigenaren dan is er toch een probleem over de aansprakelijkheid als een van de paarden een andere aftuigd. Zeker weten dat deze lezing correct is?

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:14

Wat is dat voor kletskoek? Kan je de volledige tekst van de brief die je gekregen hebt eens weergeven? Ben wel benieuwd in relatie tot je toedrachtsomschrijving, op wat voor grond men dit afwijst.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, pretty en 37 bezoekers