hoe straf je een paard die bang is om gestrafd te

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

hoe straf je een paard die bang is om gestrafd te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 17:36

..te worden.

Hallo allemaal,

ik heb eeen pony die is vroeger helemaal verpest en heeft daarna alleen nog maar op het land gestaan.
Nu staad ze bij mij maar ze is in omgang vreselijk moelijk.
Ze wil de heletijd niet stil staan (nerveus gedrag)maar ik wil er niet straven.
ook doet ze vervelend naar een veulen die er staad.
Ze is dus vroeger veel geslagen en ik probeer haar altijd te corigeren door midel van een stem verhooging waar ze zich weinig van aantrekt..
hoe kan ik haar leren stil te staan(niet zo nerveus te doen) ?
oja veder is ze met rijden super braaf ze doet alles voor me en doet dus alles wat ik haar vraag...
wie o wie weet er wat?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:41

Ik denk dat je in het grondwerk meer ontspanning moet krijgen. Ik zelf praat altijd heel zachtjes tegen een nerveus dier..........

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:42

Toch een keer een corrigerende tik geven. Zolang je op het goede moment, heel consequent en eerlijk straft werkt dit vaak beter dan lief blijven doen.
Het paard moet duidelijkheid hebben in wat wel en niet mag. Is stemverheffen niet genoeg, dan zul je duidelijker moeten zijn.

Ik heb hier ook een heel nerveus paard, en ja die krijgt ook een tik op z'n tijd. Dit werkt super, paard is heel snel onder de indruk dus het gedram is gelijk over.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:44

Eerst moet je goed zorgen dat ze jou vertrouwd, dat ze leert dat jij haar niet zomaar zal slaan. Denk aan zonder zadel rijden, wandelingen, in de stal zitten. Veel tegen haar praten. En als ze moet stil staan bijv. bij poetsen, neem iemand die ze ook vertrouwt mee die kan haar dan vast houden en dan ga jij haar poetsen. Als ze dit goed doet blijft die persoon er alleen naast staan en na een poos lukt het misschien wel...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:47

Ik ga verder wel met richtje mee.......... Gewoon eerlijk en consequent straffen........

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:49

Ze moet het ook maar net snappen dat ze stil moet staan, kan goed zijn dat ze dat nooit netjes geleerd heeft. Als je dat dier straft voor iets wat het niet begrijpt zal het er niet beter op worden, eerder slechter doordat ze nerveus wordt.

Wat kan helpen is niet boos worden (al hoeft belonen ook niet!), maar haar iedere keer consequent terugzetten op de plek waar ze vandaan kwam. Niet teveel zeggen, niet teveel poespas, gewoon terug op z'n plek. Zelf de rust bewaren. Meestal valt het kwartje dan vrij rap.

Bij een paard dat dondersgoed weet hoe stil te staan, maar er gewoon geen zin in heeft is het natuurlijk anders, die kan 'm krijgen!

Joseline
Berichten: 48
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Menen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:15

Als ze stout is, of dingen doet wat ze niet mag, NEGEREN!
Maar als ze daarentegen wel goed reageerd of hetgeen doet wat je vroeg, echt overdreven belonen met je stem.
Succes!! OK dan!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:03

je kunt haar negeren, maar als ze op je voet gaat staan door dat gedraai kun je weinig meer negeren Knipoog
een paard van mij kon ook geen seconde stilstaan toen ik hem kreeg, hij bleef maar nerveus draaikonten en kijken.
ik zou haar toch, met beleid, met een tik vertellen dat ze uit jouw 'ruimte' moet blijven. als ze van je wegdraait is dat niet zo kwalijk, maar als ze zich juist naar je toedraait zou ik haar direct een stompje geven.

als ze erg gevoelig en nerveus is, zal dat geen hard stompje hoeven zijn.
je wilt haar tenslotte niet zoveel mogelijk pijn doen, maar wilt wel haar attentie krijgen zodat ze op je gaat letten.
is ze er toch van geschrokken, dan kalmeer je haar meteen met je stem terwijl je rustig doorgaat met poetsen.

als je verteld dat ze ook naar doet naar een veulen op stal, lijkt het mij toe dat je toch met dominantie gedrag te maken hebt.
zorg dat je de leiding over haar krijgt, al moet je dat met een (eerlijke) tik doen, want als je dat voor mekaar hebt zal ze zich prettig en veilig bij je voelen en dus vanzelf ook minder nerveus worden.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:07

je kunt haar straffen door haar een onverwachte duuw te geven, of stemverheffing en een tikje op de borst, zegmaar zonder uit te halen van kabam, maar gewoon donk. Haha, grappige beschrijvinge heb ik toch Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:13

Barvrouwke schreef:
je kunt haar straffen door haar een onverwachte duuw te geven, of stemverheffing en een tikje op de borst, zegmaar zonder uit te halen van kabam, maar gewoon donk. Haha, grappige beschrijvinge heb ik toch Tong uitsteken


kabam donk Verward Knipoog errug leuke beschrijving

Ik denk ook gewoon stemverheffing, daar schrikken zulke pony`s ook al van..gewoon als je haar wilt gaan poetesen en je zet hem vast zodra je merkt dat hij weg wilt stappen zo van *uhuh*..

Snap je het een beetje? Clown

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 22:18

nano schreef:
ik probeer haar altijd te corigeren door midel van een stem verhooging waar ze zich weinig van aantrekt..

Denk dat stemverheffing dus niet werkt Knipoog

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:53

Mijn jonge paard was ook altijd onrustig met stilstaan, dus toen ben ik haar vastgaan binden met voeren. Ik hing zo'n voerbak met haken op aan 't hek op de plek waar we altijd poetsten en daar werd ze dan gevoerd. Ik liet haar ook steeds langer staan als het voer op was en af en toe even poetsen tijdens of na het voeren en nu is ze helemaal gewend en blijft ze rustig staan.

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:19

Stemverhoging??? Volgens mij moet je juist lager en zwaarder klinken als normaal..
Ik zou haar bij elke stap vooruit eentje achteruit laten maken totdat ze stil staat.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:44

Grondwerk en grondwerk. Een zenuw achtig paard kun je enkel rustig krijgen door zelf duidelijk de leiding te nemen.

Daarbij als ze tijdens het poetsen naar je toe draait en prikken met je vinger of anders happen met je hand als het goed is voldoende. Het paard moet op jouw letten en mag niet zonder toe stemming naar je toe draaien. Heb iemand daardoor een harde val zien maken. Op de tenen gaan staan en dan omduwen.

Slaan of ook maar en tik is bij dit paard zeker niet de juiste oplossing. Een bang onzeker paard een tik geven, dan versterk je het gedrag. Je kunt dit net zo lang doen, totdat je paard doods bang dood stil staat. Dan staat hij wel stil, maar op het minste of geringst draait hij door.

Dus wees consequent en ga grondwerk doen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:48

dit ken ik wel een beetje,
mijn jonge haf heeft dit ook wel een beetje,
als het etens tijd is word hij flink sjaggerijnig,maar hij is ook bang voor me,bang voor klappen,
hij komt dus weinig bij me in de buurt omdat ie weet dat ie gestraft word,
vervolgens krijgt mijn shetje zijn sjaggerijnige beurd over zich heen,
wel raar,want als iemand anders hem voert,is hij tegen die persoon ook sjaggerijnig en komt ie wel daar in de buurt,
ik probeer hem zo normaal mogelijk aan te pakken.,
toch straffen wanneer het nodig is,maar wel duidelijk het vertrouwen geven,dus niet alleen maar straf geven en nooit eens een aardig woordje zeggen

Roosch

Berichten: 36656
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:52

je geeft hem een duwtje zo vam even ophouwe menneke/ vrouwke! en dan zeg je bijvoorbeeld uhuh erbij! een van de volgende keren denkt je paardje als ze uhuh zegt dan krijg ik een klapje...ddan weet hij zowieso al wat hem te w88 staat!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:17

josien schreef:
Slaan of ook maar en tik is bij dit paard zeker niet de juiste oplossing. Een bang onzeker paard een tik geven, dan versterk je het gedrag. Je kunt dit net zo lang doen, totdat je paard doods bang dood stil staat. Dan staat hij wel stil, maar op het minste of geringst draait hij door.


En toch kan dit heel goed werken
Mijn hele nerveuse gelderse merrie, denkt er nu niet meer over om te gaan staan draaien, of door mij heen te lopen. En dit heb ik toch echt ook op gelost met op het juiste moment een klein tikje. Je kan het wel zonder willen proberen, maar als ze bijna boven op me springt, krijgt ze toch echt een tikje.
Paard staat nu keurig stil, en zeker niet uit angst. Ze let nu op mij en heeft respect voor mij.

Probeer zelf iig niet te voorzichtig te zijn. Dat was mijn grote fout met deze merrie in het begin. Ik was voorzichtig en onwennig omdat ik haar niet kende en zij was vreselijk nerveus. Een hele slechte combinatie, ze had gewoon een duidelijk leider nodig.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:20

Jep, voor een nerveus paard die niet mishandeld is een tik op de juiste moment en juiste plaats niet verkeert.
Dit paard is vroeger mishandeld en ziet een tik niet als correctie, maar als machts gebruik waar hij slechte ervaringen mee heeft.

Daarbij is elk paard anders en elk paard moet dus anders behandeld worden.

Toffeetje
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: DenHaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:56

Misschien moet je juist heel rustig haar praten, laten weten dat je haar niets doet en dat er niks kan gebeuren. misschien dat je dan haar vertrouwen kan winnen en dat ze dan wel luisterd.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:03

Zelf ontspannen zijn en vooral je paard veel belonen als ze het wel goed doet! Vooral proberen om niet te straffen in de vorm van harde toon of door haar fysiek te straffen maar door haar te negeren.

Met negeren bereik je al heel veel en als je dan ook nog eens beloond als ze het goed doet kan het wel eens heel snel veranderen Knipoog

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:19

napoleon schreef:
Zelf ontspannen zijn en vooral je paard veel belonen als ze het wel goed doet! Vooral proberen om niet te straffen in de vorm van harde toon of door haar fysiek te straffen maar door haar te negeren.

Met negeren bereik je al heel veel en als je dan ook nog eens beloond als ze het goed doet kan het wel eens heel snel veranderen Knipoog



Helemaal mee eens! Haha!