Zadel op lucht. Wat is jouw ervaring / mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Zadel op lucht. Wat is jouw ervaring / mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 10:56

Zelf heb ik geen ervaring met zadels waarvan de kussens
met lucht gevuld zijn.
Wie wel?
En waarom?
Hoe bevalt het?

Of vind je het juist helemaal niks?
En waarom dan niet?

De discussie die ik er per pb met verschillende bokkies over
voer vind ik wat onoverzichtelijk worden; vandaar dit topic. Lachen
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 19-04-04 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:59

*leest titel*

Ik rijd liever op een paard, eigenlijk... :/

sorry, kon het niet laten...*grijns*

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:02

Ik heb een zadel met lucht, ik kan niet echt zeggen dat het anders rijd Verward
Waarom ik het zadel heb gekocht......het is een super licht zadel en voor mijn gevoel ligt het lekkerder op een paard, lijkt me fijner voor de rug....maar misschien is dat wel helemaal niet zo Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:06

Ik vind het niets.
Ik heb er mensen mee zien rijden en vond de zadels er òp liggen, net of het zweefde.
Verder vind ik lucht zowiezo ongeschikt voor een zadel, want juist in tegenstelling tot wat de fabrikanten beweren heeft lucht geen schok/trilling absorberende eigenschappen. Denk maar aan geluid

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 11:08

ArwenLune schreef:
*leest titel*

Ik rijd liever op een paard, eigenlijk... :/

sorry, kon het niet laten...*grijns*


Goeie tip, AL! OK dan!
Titel aangepast dus.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:14

Ik heb er nog nooit echt intensief mee gereden, maar wel al vaak gevoeld, of er even een rondje op gereden......
Ik merkte met rijden weinig verschillen, dus ook geen echte voor of nadelen.

Ik blijf na die dingen wel nog steeds bij mijn "luchtkussen" gedachtes. Ik vergelijk het met een luchtbed, dat is best redelijk slapen, zolang hij niet te hard of te zacht is. Maar als je er op gaat springen, dan staat er het ene moment vreselijk veel spanning op, en het andere moment is die spanning verdwenen. Bovendien heeft het een hoog stuiter gehalte....

Aangezien de bewegingen van het paard aan de ene kant, en wij met ons gewicht aan de andere kant, in mijn ogen hetzelfde effect geeft, lijkt het me niet comfortabel. Misschien zijn deze effecten tot een minimum beperkt omdat het niet puur luchtkussens zijn. Maar deze gedachte blijft in mijn hoofd rondgaan....
Dan zou ik persoonlijk toch liever een waterbed hebben..... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:26

Nee, ik vind het helemaal niets. Lucht heeft namelijk van nature géén schokabsorberende functie, lucht veert dus ook niet, maar lucht stuitert wel. Bij de mensen die ik ken die met een luchtzadel rijden (of reden) zie ik duidelijk een instabiel zadel dat gauw geneigd is om het contact te verliezen met de paardenrug.
Lucht laat zich wel samenpersen waarbij de druk dus hoger wordt omdat de lucht in een afgesloten compartiment zit. Daardoor is er dus een continue verandering van druk en dat zie je erg duidelijk aan de zadels en ook aan de ruggen van de paarden.
Als de zadels zou gebouwd zouden zijn dat lucht ook kon ontsnappen uit de compartimenten, dan zou het wel kunnen werken omdat dan door het uitblazen en aanzuigen van lucht, de druk steeds hetzelfde gehouden wordt.
Tot die tijd is een luchtzadel niks meer dan een zitting op een skippybal.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:39

Ik heb er 1 gehad, met Flair systeem, heb het er na een jaar weer uit laten halen.

Het idee leek me super, maar inderdaad, net als Sjuimpje zegt, het absorbeerd de schok voor mijn gevoel juist minder. Het voelde juist "Hard" aan, vooral met lichtrijden.

Nog een nadeel, het werd gevuld terwijl ik erop zat, het wordt dus aangepast aan het gewicht en de zit van de ruiter. Lastig wanneer je aankomt/afvalt en waneer er ook anderen op rijden, of je het ook eens op een ander paard wil leggen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 11:40

Ik heb er één keer op gezeten en niets vreemds aan gemerkt. De kussens zijn niet hard opgepompt met lucht, maar de spanning komt van het erop zitten.
Kan me dus voorstellen dat bij bijv. lichtrijden er nogal veel verandering in het contact met de rug zal voorkomen.
De mate van vering/stuiteren lijkt mij erg afhankelijk van het materiaal van de kussens (het omhulsel dus): Als dat veerkrachtig is, zal het kunnen veren, als het hard is, zal het eerder stuiteren.
Zijn er fysica in de "zaal" die van deze materie het fijne weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:43

Het is natuurlijk al een veeg teken dat de meeste ballen (voetballen enzo) in de wereld gevuld zijn met lucht. Rubberbanden onder voertuigen, zijn gevuld met lucht en dan moet er alsnog vering tussengezet worden.

Volgend jaar ga ik rijbroeken met ingenaaide luchtvlakken in de zit op de markt brengen, ik ben heel benieuwd hoe men daar tegenover zal staan.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:46

Lovely schreef:
Het is natuurlijk al een veeg teken dat de meeste ballen (voetballen enzo) in de wereld gevuld zijn met lucht. Rubberbanden onder voertuigen, zijn gevuld met lucht en dan moet er alsnog vering tussengezet worden.

Volgend jaar ga ik rijbroeken met ingenaaide luchtvlakken in de zit op de markt brengen, ik ben heel benieuwd hoe men daar tegenover zal staan.


Met banden zonder lucht (harde banden) rijdt het wel stukken minder comfy.

Klinkt leuk, die broeken, vooral als er tijdens het rijden een klein lek ontstaat.... Clown

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:47

Ik vind het ook niets. Precies om de redenen die hierboven al genoemd zijn.
Denk maar eens aan zo'n opblaasbaar kussen voor onderweg. Is ook keihard om op te slapen zelfs als je hem maar heel erg zacht opblaast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:49

Het zal niet mogelijk zijn dat er een lek ontstaat, ga daar maar van uit. Niet zoals je bij (fiets e.d.) banden nog wel eens ziet, dat de druk zo hoog wordt dat de boel knapt.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:52

het zal wel aan mij liggen maar heb er nog nooit van gehoord Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:56

Lovely schreef:
Het zal niet mogelijk zijn dat er een lek ontstaat, ga daar maar van uit. Niet zoals je bij (fiets e.d.) banden nog wel eens ziet, dat de druk zo hoog wordt dat de boel knapt.


Zit er een gewichtslimiet op de zitting dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:15

QQQQ"]
[quote="Lovely schreef:
Het zal niet mogelijk zijn dat er een lek ontstaat, ga daar maar van uit. Niet zoals je bij (fiets e.d.) banden nog wel eens ziet, dat de druk zo hoog wordt dat de boel knapt.


Zit er een gewichtslimiet op de zitting dan?
[/quote]
Nee, geen limiet. Iedereen kan het precies zo krijgen zoals die hebben wil, hard, zacht of een beetje er tussenin.
Wat vind je van het idee QQQQ??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:17

Ik heb er een keer op gezeten, alleen even uitstappen, dus niet echt representatief, maar ik vind het niet fijn. Was net zo'n zadel als de mijne, dus de zit was hetzelfde.

Wat me ook een nadeel lijkt, maar ik weet natuurlijk niet of dat in de praktijk zo is, is als je je balans verliest. Stel je paard springt wegt waardoor jij op rechts in het zadel komt te zitten, je drukt dan de lucht naar links waardoor je zadel ahw onder je "verdwijnt" en je nog meer op rechts komt te zitten. Lijkt me lastiger om te herstellen dan bij een normale vulling, wol blijft wel op z'n plek zitten.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:23

Voor zover ik weet, bestaat de vulling uit 4 verschillende luchtkamers, twee aan iedere kant, waardoor het niet mogelijk is dat de lucht er aan 1 kant helemaal uitgeperst wordt Knipoog

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:26

Lovely schreef:
Nee, geen limiet. Iedereen kan het precies zo krijgen zoals die hebben wil, hard, zacht of een beetje er tussenin.
Wat vind je van het idee QQQQ??


Zal vast een markt voor zijn, maar niets voor mij: Ik heb liever een directer contact.
Voor endurance of lange stap-buitenritten zou het wel prettig kunnen zijn, al zou je het moeten ervaren om te weten of gewoon wat meer wol in de broek (of over het zadel) prettiger is of niet.

Maarre, da's een beetje off-topic dus... Tong uitsteken

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:28

Oh, dat zal wel meevallen dan inderdaad Haha!

Maar hoe zit dat dan? 4 kamers... 2 kussens... Heb je dan 8 ventielen?! Wow!

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:29

Hmm, met zo'n rijbroek heb je helemaal geen zadel meer nodig... Clown

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:31

HA! Rijbroek met ingebouwd zadel!!! Super idee!!
Maar: waar laat je de beugels...?

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:32


Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:36

QQQQ schreef:
HA! Rijbroek met ingebouwd zadel!!! Super idee!!
Maar: waar laat je de beugels...?


Die zitten standaard aan de binnenkant van je rijbroek bevestigd, net als de singel... Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:38

Da's toch wat lastig opstijgen dan, vrees ik....