lage of gecombineerde neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

lage of gecombineerde neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 18:55

Wat is nu eigelijk beter voor je pony? en wat is precies het verschil tussen deze neusriemen?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:10

Een lage neusriem is een africhtingsneusriem, veel gebruikt bij jonge paarden. Of het echt beter is weet ik niet. Ik rij er zelf wel mee bij mijn jonge paard, omdat ze geen gewone neusriem kan dragen door de bult die ze heeft op haar hoofd. Mijn andere paard rij ik met gecombineerde neusriem, omdat ik dat veel mooier vind. Er is niet echt een neusriem beter, je moet gewoon gebruiken wat je zelf het prettigste vindt.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 20:59

Hoi,
Ik denk dat je even moeten weten waarom je een neusriem op een hoofdstel zet, namelijk om de simpele reden dat je wil voorkomen dat je paard zijn mond open gooit en het bit kan ontwojken.
Welke neusriem je kiest moet niet afhangen vindt ik van wat het mooiste staat maar wat het beste bij je paard past.
En persoonlijk vindt ik dat het wel erg simpel geacht is om ze mond maar dicht te binden, juist bij jonge paarden vindt ik dat je ze de kans moet geven om op een normale manier aan het bit te wennen zonder op elkaar gebonden kaken.

Kim

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 18:10

dat zie je wel erg krom hoor Kim want daarvoor is een neusriem niet bedoeld als je om die reden een neusriem gebruikt dan is er echt wat mis met je handen en zou ik maar snel een paar lessen nemen zodat je met een stillere hand gaat rijden.
Een neusriem zorgt ervoor dat een bit stiller in de mond ligt.
bij de africhtings neusriem ligt het bit nog wat stiller en daarom wordt het vaak bij jonge paarden gebruikt die klepperen vaak met hun tanden omdat het bit zo onwennig is.
Juist doordat het bit stiller in de mond ligt werkt het minder scherp in met neusriem dan zonder neusriem.
Als je je neusriem zo straks aantrekt dat z;n mond niet meer open kan krijgt je nooit een goede aanleunig, het paard kan niet meer op het bit kauwen en ophoudingen komen amper meer door.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 07:06

hahaha, leuk, ik rij zonder neusriem.

Kim

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 18:19

Huh? Rare reactie Verward
In elk geval denk ik dat Nimber het juist heeft. Alleen vraag ik me nog af wat het verschil is tussen een Mexicanse en een gecombineerde neusriem dus qua ligging *LOL* . Weten jullie dat?

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 19:21

een mexicaanse kan meer druk uitoefenen.

Kim