ophaaltrens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

ophaaltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 16:19

Hoi,

Heb eergister voor het eerst met ophaaltrens gereden en dat beviel best wel.
Kan iemand me even precies de werking uitleggen van een ophaaltrens.
En heeft iemand er ervaring mee?

Kim

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 16:52

Gereden met een ophaaltrens en je weet niet wat de werking der van is? Dat ding werkt toch heel simpel? Als ik de goede voor me heb dan. Het is een bestw el scherp bit wat als je meer druk geeft hoger in de mond komt te hangen en daardoor dus scherper op de mondhoeken inwerkt.

*niet helemaal goed uitgelegd geloof ik*

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 18:28

Wij hebben een paard op stal gehad die met de jacht met ophaaltrens gereden werd en dan steevast elke keer zn mond tot bloedens toe open had Huilen Hij is iig scherper dan een gewone trens. Ik houd er niet van maar mijn mening is bevooroordeeld door dat paard...

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 21:11

Eerst rij je ermee en dan pas vraag je je af wat voor werking zo'n bit eigenlijk heeft Frusty Frusty Frusty Frusty

Sorry hoor, maar dat vind ik echt ongelofelijk dom Boos! . Je gaat toch ook niet vrolijk met stang&trens rijden en vervolgens bedenken waarom Frusty .

Jammer dat er nog van die domme Koe Koe bestaan....

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-01 21:26

Denk dat je me vraag niet helemaal begrepen heb lunatic, het ging er met name om wat andere ervaring waren van mensen.
Ik weet ook wel dat het een scherp bit is, daar hoef je geen deskundige voor te zijn. Vroeg me verder alleen af van verhouding tegen een stang.

Maar bedankt voor je felle reactie geeft in ieder geval duidelijk je stand punt aan.

Kim

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 21:54

Lijkt me niet één van de vriendelijkste bitten, maar ja, Haha! whoppie he? Haha! . En elk bit kan vriendelijk of minder vriendelijk zijn, totaal afhankelijk van de ruiter.
Als ie door dit bit er niet meer vandoor crosst voor shetlanderkarretjes, dan is het ideaal!! Haha!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 22:07

Bij deze excuses, Kim.

Ik ben niet zo voor scherpere bitten, dat begreep je wel Knipoog . Naar mijn idee moet je dan steeds een scherper bit nemen en lost het geen probleem op.

Mijn ervaring is dat juist een vriendelijker bit goede resultaten oplevert. Bijv van een trens naar een dubbelgebroken trens. Vaak past het bit niet bij het paard, te dik of te dun, verkeerde maat, e.d.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 19:12

Ik ben maar weer eens de boeken gedoken:

ophaaltrens

Ophaal-trenzen nemen een speciale plaats onder de trenzen in. De trens wordt niet opgehangen in de ogen voor de bakstukken, maar op de bakstukken zelf. Deze zijn gemaakt van rondgenaaid leer of nylonband, zodat de trens als aan de teugels wordt getrokken niet direct op de mond inwerkt, maar aan de bakstukken naar boven, richting mondspleet wordt getrokken.
In een subtiele ruiterhand betekent het overbrengen van de druk op de elastische mondhoeken dat de mond van het paard wordt ontzien. In elke andere hand is het voor het paard een ware kwelling, die alleen door de mate waarin de mondhoeken kunnen worden opgerekt kan worden opgevangen. Maar ook als de ruiter een subtiele hand heeft, blijkt een ophaaltrens problematisch te zijn als het materiaal van de trensringen en de bakstukken onsoepel reageert, aangezien het vieren van de teugels niet direct op de paardenmond inwerkt, omdat het bit op de bakstukken blijft hangen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 20:07

Haha onze margreet met de boeken Haha! cool!

Maar ik krijg wel een beetje Verdrietig gevoel voor dat arme jachtpaardje... die vent had echt geen subtiele handen... Huilen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 20:14

Laura schreef:
Haha onze margreet met de boeken Haha! cool!


Boekenwijsheid is zo gek nog niet!

Heb een aardige bibliotheek en vindt het altijd wel leuk om daar dingen in op te zoeken! Omdat je iemand daar een dienst mee bewijst en omdat je dan toch vaak ook dingen tegen komt die je niet weet.
(ik wist bijvoorbeeld echt niet dat een ophaaltrens bij een subtiele(!!!) hand juist zachter werkt dan een normaal bit, het is op zich wel logisch, maar ik had er nooit aan gedacht)

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 21:12

yep is altijd nuttig. Ik ben nog steeds op zoek naar hét boek... ruiters en rechters is wel goed en informatief... ik vind boeken ook heel mooi als er duidelijke foto's bij staan. Heb er een van Jenny Loriston clarcke geloof ik, en die is ook heel mooie en informatief. Maargoed, ga een beetje offtopic...

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 07:01

Heb ondertussen uitleg gehad van mij rijinstructeur en die zij, dat een ophaaltrens in de juiste handen zacht is. Het is de kunst om het paard te leren dat hij niet moet gaan hangen of doeloos tegen het bit in moet hangen. Dan doen ze zich zelf piijn. Het spreekt daarom ook voorzich dat je hiermee als ruiter op moet passen dat jij niet de gene bent die trek want dan valt het leermoment in duigen.

Kim