Wat voor paard past het beste bij mij ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Wat voor paard past het beste bij mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 22:38

Mijn 9 jarige zelf gefokte ruin heeft een super tehuis gevonden en binnenkort wordt hij waarschijnlijk aan deze mensen verkocht. De reden dat ik hem verkocht was omdat hij best wel wat talent in huis had en ik liever rustig aan doe en graag recreatief rijd.
Mijn stallen staan vol (4 paarden) met paarden van andere mensen, het varieerd van een 28 jarige merrie tot een friese merrie van 3 jaar die totaal groen was toen ze hier kwam. Ideaal om ander mans paarden op stal te hebben, als er wat is komen de kosten van bijv een dierenarts bij de eigenaar terecht. Toch wil ik de opbrengst van de verkoop van mijn ruin apart zetten en in de toekomst mijn eigen paardje kopen.
Dat het een fries wordt daar ben ik zeker van alleen ben in nog in twijfel wat ik het beste kan doen.
Zo ben ik helemaal verlieft geworden op een jaarling merrie met matig papier, ze is nu al best aan de maat en ik vind haar geweldig.
Toch heb ik in de loop van de jaren best wel wat angst gekregen door ongelukjes met paarden, ik stap niet zomaar weer op een paard en alleen als ik een paard 100% vertrouw zou ik opstappen.
Kortom vraag ik me af of het verstandig is om een jaarling te kopen, de tijd om haar op te laten groeien heb ik, ze zal dan naar Frankrijk gaan de opfok in. Maar de angst om haar in te rijden die zal heel erg groot zijn.
Vandaag is een kennis van mij op de 3 jarige merrie gestapt die hier staat, de merrie begon te bokken en toen ik dit zag vroeg ik me af of ik niet beter een oudere merrie kan kopen. Eentje die volledig beleerd is. Wellicht een oudere fokmerrie waarmee ik lekker hier het bos in kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:43

tja ik ben verleden jaar ook bang geworden en durf ook lang niet ieder paard te rijden en toch..toch heb ik een jong paard gekocht..! Waarom? ik heb geen idee misschien om te bewijzen dat ik niet zo bang was en dit wel aandurfde? Of misschien om een reden te hebben om van die angsten af te komen om op mijn eigen paard te kunnen rijden?
En ik moet zeggen sinds ik Lucky heb gaat het allemaal veel beter met rijden heb meer zelfvertrouwen en durf gewoon meer aan!

Ik denk dat het helemaal van jezelf afhangt, denk je dat je nog van die angst afkomt? Misschien zou je het gewoon moeten proberen door een jong paardje te rijden en dan kijken hoe dat gaat?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:44

Ik zou op zoek gaan naar een leuk paard wat al door de puberperiode heen is. Ik heb die van mij niet zelf ingereden, maar daar heb ik toch nog tot op ruim z'n vijfde jaar behoorlijk wat mee te stellen gehad. Nooit gemeen maar wel met enige regelmaat noodstops en bv. bliksemsnel om z'n as draaien en wegspringen want er valt daar een heel eng blad.

Als ik jou verhaal zo lees zou ik mezelf dat besparen en een fijn bereden paard van over de 6 zoeken.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:56

Ik zou een paard kopen wat al een paar jaar gereden wordt en zijn "ergste" periode heeft gehad.

Ruim 5 jaar geleden ben ik van een fjord afgevallen en heb toen mijn schedel gebroken en nog wat nare dingen. Dat heeft me toen toch behoorlijk aan het denken gezet. Ik ben wel zodra het weer mocht weer gaan rijden (niet op die fjord) maar er zit nog altijd een soort angst in mij. Doet een paard raar als ik er al op zit, is er meestal niet veel aan de hand, mijn reactie werkt nog goed en dat los ik rijdende wel op... maar als ik er daarna nog een keer op moest, werd het al wat minder. Ik ging er dan al gespannen op, wat je rijden natuurlijk niet bevorderd. Dit duurde dan telkens een paar keer.

Na mijn vallen heb ik nog wel paarden van andere gereden en les gehouden op een manege. Het laatste paard dat ik gereden heb was een drie-jarige die een week naar een africhtingsstal was geweest en dus net wist dat drijven harder betekende... Ik heb toen al besloten dat ik het jaar erop zelf een paard zou gaan kopen (laatste jaar pabo, dus na het afstuderen) Ik heb toen ook vrij snel besloten dat ik er zelf een wilde die al ingereden was. Met die drie-jarige is wel goed gegaan, maar steeds als die even een fase had, moest ik er wel doorheen geholpen worden. Dat is ook elke keer goed gegaan, maar toch.

Bij een eigen paard moet je er zonder moeite op gaan en moet je er vooral lol aan beleven is mijn mening. Ik heb dan ook een 7-jarige gekocht. (Ook maar 5 dagen 7, maar toch) Ze was al lekker gerden en had al wedstrijd ervaring. Ze is ook gezocht op karakter. Een braaf paard met een rustig karakter. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Natuurlijk hebben wij onze fases ook gehad en dat komt ook vast nog wel vaker, als we weer met iets nieuws bezig zijn, maar ik vertrouw haar en zij mij.

Een heel lang verhaal, maar dit is mijn uitleg over het waarom een ouder paard... Ik zeg altijd een paard mag best bokken, maar niet die van mij (doet ze af en toe toch stiekum, maar niet vaak) Over angst kom je niet zo snel helemaal heen, en als het dan ook nog je eigen paard is... Succes met de beslissing en nogmaals sorry voor het lange antwoord...

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 02:42

zo te horen heb je genoeg ervaring met paarden en is dit ook niet je eerste paard,ik zou lekker voor die jaarling gaan , wat is er mooier dan je eigen paard helemaal zelf beleren?? met al die paardenmensen om je hen is er vast wel iemand die je wil helpen om op een goede manier hier mee bezig te zijn en op een rustige opbouwende manier met je paardje bezig te zijn, je gaat er toch niet meteen opzitten, er is eerts een lang proces met longeren, band opbouwen, africhten op stem en hulpen voordat je er uiteindelijk op gaat zitten > laat anders iemand anders dat doen er zijn echt genoeg mensen die daar heel goed in zijn en geen angst hebben.

succes met je keuze (ik zou het wel weten)

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 07:48

Voor een jong paard is het belangrijk dat je niet bang bent en fijn aan het werk kunt gaan. Je schrijft dat je een paardje met talent hebt weggedaan omdat jij lekker het bos in wilt. Een Fries kan hier heel geschikt voor zijn. Maar bij Friezen is het ook wel zo dat je er echte ondeugende tussen hebt. Ik zou voor een wat ouder paard gaan (vanaf 5/6 jaar) die al lekker gereden is: fijn in het bos en verkeersmak. Als je er een paar keer op rijdt, weet je al gauw of het klikt. Zo'n paard kan jou vertrouwen geven en je maatje worden. Een lief, rustig (niet sloom bedoel ik hoor) paard daar heb je veel aan.