vanaf welke leeftijd springen met een pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

vanaf welke leeftijd springen met een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 19:30

ik vraag me dus af vanaf welke leeftijd het verantwoord is om te gaan springen met een paard/pony? ik hoor van verschillende mensen dat het pas vanaf 6 jaar is, want dan zijn de botten volgroeit ofzo Verward maar dan hoor ik weer anderen die trots vertellen dat ze met hun pas ingereden pony gesprongen hebben...ik vroeg het aan mijn vriendin en die heeft ook altijd met haar 4/5 jarige shet gesprongen, dusss...wie weet het Scheve mond ?

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 19:30

oeps dit hoort bij vraag maar raak, ik dacht dat ik daar was Scheve mond een moddie die het kan verplaatsen?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:32

ligt eraan wat je met springen bedoelt. als het gewoon een laag en makkelijk sprongetje is kan het met een 4 jarige ofsow, maar als je echt wilt gaan springen (hoogtes en breedtes) dan zou ik daar niet al te vroeg mee beginnen. ik ga nu met mijn pony wedstrijd springen. ze is nu bijna 6.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:54

Idd, laag springen kan niet zoveel kwaad. De pezen &botten bllijven het zwakste onderdeel in je training meestal worden die pas sterker n 1,5 jaar. Dus bij 4,5/5 kan je denk ik wel springen.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:01

toen we mijn pony aan het inrijden waren heb ik ook weleens een laag sprongetje gemaakt. vond ze nog leuk ook.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:33

tamaraatjuh schreef:
oeps dit hoort bij vraag maar raak, ik dacht dat ik daar was Scheve mond een moddie die het kan verplaatsen?


Ik zal het even voor je verplaatsen Lachen

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 22:21

Volgens mij kan het oefenen van dingen als balkjes lopen en een laag kruisje zo nu en dan voor de afwisseling absoluut geen kwaas zodra het paard zijn evenwicht kan bewaren en de hulpen goed kent.

Echt parcourtjes en hoge sprongen daar zou ik toch wel langer meer wachten.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 23:09

haai
inderdaad wat gezegd wordt, balkjes is niet slecht, een laag kruisje is ook niet slecht, mits niet overdreven! 2 keer over dat kruisje heen is écht voldoende voor een jonge pony. Je moet alles rustigaan opbouwen en vooral ook goed luisteren naar je paard. Als je goed oplet geeft het zelf echt aan wat het wel en niet kan. Ík laat mijn jonge shet wel eens lekker losspringen, vindtie hartstikke leuk. Maar dat is dan over een "hindernis" van pakweg 20 tot 25 centimeter. 2 keer links en 2 keer rechts en we stoppen weer met springen.
de hoge sprongen daar kan je beter nog mee wachten.
Baai, MinX

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 23:09

overigens ligt het ook aan het ras. Je moet even goed uitzoeken wanneer jouw ras pony volwassen is. Laat of vroeg bedoel ik.
Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en nog even wachten.
Baai, MinX

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 10:32

Ik ben begonnen toen mijn paard 6 jaar was, vorig jaar dus. Toen gewoon met lage sprongetjes van de 40-60 cm, en that's it, voel zelf de behoefte niet tot hoger Lachen

Er zijn er die idd al beginnen als hun paard 4 is, is niet mijn keuze, vind ik te vroeg, springen is behoorlijk belastend voor een paard. Zeker voor jonge paarden, ik heb liever het geduld en wacht een paar jaar en ga dan rustig aan de gang, dan maar gelijk te gaan springen omdat "het leuk is, en af en toe kan best wel" Het is geen aanval tegen wie dan ook, maar het is mijn mening..