A en B diploma rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astridt
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

A en B diploma rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 00:30

Mijn dochter werd gevraagd of ze mee wilde doen met diploma rijden. Alleen kon ze me even niet vertellen wat het precies inhoud en wat je er mee kunt. Verward
Hopelijk kan iemand dat hier wel..... Haha!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 07:36

Ligt Zoetermeer toevallig bij de grens met Belgiƫ, of rijdt je dochter ergens in Belgiƫ?

Dan gaat het mogelijk over het A en B brevet.

Beiden bestaan uit een theorie examen (gaat zowel over de verzorging en exterieur vh paard, als giftige planten, regels bij het buitenrijden, ... als over het rijden zelf), een dressuurproefje en een springproef.

Voor B is alles wat moeilijker: er moet meer theorie gekend zijn, de dressuurproef is moeilijker en de springproef is een echt parcours.
(Bij A gaat het om twee lage sprongen die een aantal keer vanuit draf genomen moeten worden)

De richtlijn is zo'n beetje dat je met een A brevet veilig kan buitenrijden (is nog niet verplicht ofzo) en ik geloof dat je een B nodig hebt om wedstrijden te mogen rijden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 07:46

Zoetermeer ligt niet bij de Belgische grens.
Er zijn meer maneges die een A en B diploma doen. Vaak heeft het wat het niveau te maken van een dressuurproefje. Je krijgt ook vaak een klein beetje theorie.
De diploma's die ik tot nu toe heb gezien stelden niet zoveel voor, maar dat kan natuurlijk anders zijn op een andere manege.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 08:14

Je had vroeger de NKB diploma's, A, B en C. Het is net wat Dyonne zegt, theorie en rijden. Mss eens navragen bij de manege, want iedere manege doet het anders Lachen

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:30

ik heb ooit eens mijn b diploma gehaald , dit moest toen bij ons op de manege als je bij de onderlinge wedstrijden mee wou doen , wou je bij de b mee doen moest je eerst je b diploma halen en bij de l eerst je l diploma enz. bij ons bestond het als ik het nog goed weet alleen uit een b proefje

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 10:39

nu is er toch ook een veulendiploma? idd geval ben ik vorig jaar geslaagt voor C. was echt zenuwachtig voor de caprilli, maar ging goed en nu heb ik dus ruiterbewijs Haha! a en b stelde niet zoveel voor, theorie was goed te leren en het proefje was ook heel goed te doen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:27

ff vraagje, voor mijn A brevet heb ik niet hoeven te springen. Was nergens een hindernis te bekennen..
Kan dat?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:28

ik hoefde dat ook niet. alleen een proefje met stap en draf en theorie

Astridt
Berichten: 65
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 11:36

Okay...het zal dus wel iets onderlings zijn...
Of kan ze nog iets extra's met dit diploma? (Net als bij het ruiterbewijs bedoel ik)

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:39

Astridt schreef:
Okay...het zal dus wel iets onderlings zijn...
Of kan ze nog iets extra's met dit diploma? (Net als bij het ruiterbewijs bedoel ik)


ik weet niet of dat het zelfde is, maar wij hadden ook eerst A dan B en als laatste C. als je dan je diploma van je C brevet opstuurde naar knhs, kreeg je je ruiterbewijs opgestuurt en een rekening om je te verzekeren Haha!

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:48

Ik heb zelf ook meegedaan aan diploma A en B. Je moet dan theorie doen en praktijk (een proefje rijden). De praktijk gaat over hoe een zadel in mekaar zit en een hoofdstel enz. Al je dat gehaald hebt kun je nog op voor je diploma C. Dat heb ik afgelopen zomer gedaan. Dan moet je veel theori kennen. Over het paard, de ziektes, enz. Al die kleine dingen moet je weten. Op de dag zelf dan moet je eerst theori maken en dan een proef rijden. Dat is een dressuurproef waar hindernissen bij staan en daar moet je dan overheen. Dan moet je ook nog eens gaan buitenrijden met je pony of paard. Je moet dan laten zien dat je geen gevaar op de weg vormt. je moet geleidelijk oversteken en altijd achter mekaar rijden. Dat diploma C is wel een pittig examen. Maar als je het hebt dan heb je je ruiterbewijs. En als het goed is word dat verplicht. Anders mag je niet meer buitenrijden. Lachen Veel sucses.

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:00

bij ons op de manege was A en B-diploma een soort voorbereiding op de B-proefjes omdat die voor 6-jarige-2-maanden-rijdende meisjes te moeilijk zijn. Een beetje draven en heel veel stap en aan het eind afstappen en de beugel opsteken...ook met je pony goed aan de hand kunnen stappen. meer dat soort dingen.
Bij ons was het zo dat je niet met de B-proefjes mee mocht doen als je geen A en B diploma had.
bij ons zat er geen theorie bij.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:11

Ik heb A en B diploma gehaald. Bij A-diploma moest k gewoon een Aproefje rijden (stap en draf) en bij het B-diploma moest ik een B-proefje rijden EN theorie doen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:40

Fredt schreef:
Ik heb A en B diploma gehaald. Bij A-diploma moest k gewoon een Aproefje rijden (stap en draf) en bij het B-diploma moest ik een B-proefje rijden EN theorie doen.


Zo ging het bij ons idd ook. Om b proefjes te starten moest je een b diploma hebben, a diploma heb ik nooit gedaan omdat ik daar al te 'oud' voor was, maar heb wel aproefjes gereden. Dus ik denk dat je met een a-diploma dan b0 proefjes mag rijden ofzo (dat is een b-proef voor mensen zonder diploma.) Hoewel, ik heb ook b0-proefjes gereden... Dus heb geen idee waar dat a-diploma voor is. Bij ons moest je wel een b-diploma hebben om officieel te kunnen starten. (weet ik ook niet meer zeker...)

Als ik jou was zou ik het eens navragen op de manege!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 12:42

Hmm ik heb ook A en B maar dan alleen met zwemles! Anders heb ik er nog nooit van gehoord!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 14:54

ikheb ook een b diploma Haha! wist alleen niet dat ze dat zo noemden Haha!
was verplicht op onze manege als je mee wilde doen met onderlinge wedstrijden.. ikmocht wel de ab1 overslaan Knipoog
ik moest ff laten zien dat ik wel goed genoeg was voor de b.. en dit is like uhm.. 1,5 jaar geleden.. toen reed ik al 9 jaar Schijnheilig maar moest toch even laten zien dat ikhet wel kon Haha!

vond het zo belachelijk.. en het ergste is nog dat ik de 1e keer gezakt ben ook Haha! met 154 punten Haha! 2e keer schade ingehaald met 161 punten Haha!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:19

A is stap en een beetje draven...rondjes rijden en klein beetje figuren (hand veranderen, volte etc)
B twee keer volte in galop, verder iets lastiger figuren dan bij A....die B zit nog wel onder niveau van het bekende B proefje hoor...dan ben je ondertussen bij niveau C of B+, zo was het toen vroeger op de manege (voordat de F proeven kwamen)
Ik weet het niet meer precies, dat is voor mij heeeeeeeeeel lang geleden!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:00

bij ons was diploma rijden gewoon de ab1 of de b7
dus het zal per manege ook wel afhangenhoe die dat doen

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:58

gekke_koei schreef:
ikheb ook een b diploma Haha! wist alleen niet dat ze dat zo noemden Haha!
was verplicht op onze manege als je mee wilde doen met onderlinge wedstrijden.. ikmocht wel de ab1 overslaan Knipoog
ik moest ff laten zien dat ik wel goed genoeg was voor de b.. en dit is like uhm.. 1,5 jaar geleden.. toen reed ik al 9 jaar Schijnheilig maar moest toch even laten zien dat ikhet wel kon Haha!

vond het zo belachelijk.. en het ergste is nog dat ik de 1e keer gezakt ben ook Haha! met 154 punten Haha! 2e keer schade ingehaald met 161 punten Haha!



Wij moesten maar 130 ptn hebben, gem een 5 dus.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:11

oke bij ons wa het dus moeilijker
theorie was makkelijk, was kwestie van blokken
de dressuur was achter elkaar rijden, stap en draf, soms een oef apart rijden, en dan galoperen, de voorste psirngt aan en sluit achteraan aan
het springproefje bstond uit een steiltje van 50-60(1)
een oxer van 60-70(2) en een steiltje van 60-70 (3)
je begon rechtsom, sprong nr 1 die op de hoefslag stond, nam de diagonaal, sprong nr 2 op de diagonaal, linksoms sprong je nr 3, hoefslag en dan nog es nr 1
dat was het