mais.... goed voor paarden ofn iet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 16:03

Je hebt mais... en mais Haha!

Voermais: is een niet zoete mais waarin de hele plant na afsterven wordt vermalen tot ruwvoer. Dus ook de kolven zitten erin.
Hierdoor is het een kombinatie van krachtvoer (kolven) en buikvulling (stengel).
Het is erg eenzijdig van samenstelling en er kunnen tekorten ontstaan in de mineralen/vitaminensfeer.

Voor paarden die weinig werken is een paar kilo per dag als bijvoer goed te doen.

Consumptiemais: van dit mais zijn de kolven bestemd voor menselijke konsumptie (zoete mais). De rest van de plant wordt gebruikt als veevoer.
Deze 'mais' is dus veel 'armer' en alleen geschikt als buikvulling en zou niet aan paarden gegeven moeten worden.

Je hoort vaak dat paarden aan de dunne gaan als ze mais krijgen. Dat heeft weinig met de eiwitten te maken, maar met het kuilproces.
Mais hoort goed afgestorven te zijn voor het gekuild wordt. Als het nog te 'groen' dan is er nog teveel sap in de plant aanwezig die weer gaat 'werken' als er na het kuilen weer lucht bij komt. Door deze broei wordt de mais ook weer warm en kan snel gaan schimmelen.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 17-04-04 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt


DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:45

Nou mijn oude merrie krijgt ook steeds dunne mest als ik haar muesli geef. Waarschijnlijk omdat er in de meeste Muesli's behoorlijk wat suiker zit.
Verder is de verteringsgraad van muesli erg laag. De vogels hebben er iig altijd erg veel plezier van Clown

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:58

Ik heb verschillende merken geprobeerd. Ik heb er laatst een gehad daar zat geen suiker in, dat ging beter, maar nog niet echt geweldig, zeker niet qua vertering.
Dus ik houd het maar op brok Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers