Ongelijke hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Ongelijke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 23:24

Hi,

Mijn merrie heeft 2 ongelijke hoefjes, de ene is vrij stijl (geen bokhoef) en de andere laat maar zeggen normaal.
Onze hoefsmid heeft tegen Frank (soulmaatje van Odessa1) gezegd dat Yfi minimaal om de 8 weken bekapt moest worden, uiteraard met aanpassing van het beslag.
Ik schrijf haar nu om de 6 weken op het board maar de hoefsmid komt niet op regelmatige tijden. Tussen de vorige keer en nu zaten er bijna 13 weken. Ik heb toen gebeld en hij had in die week ingepland om te komen. Normaal komt de hoefsmid op een telefontje van de staleigenaar omdat er een aantal paarden op het boord staan die gedaan moeten worden. Deze keer was ik alleen een beetje bezorgd omdat hij aan had gegeven dat Yfi op tijd bekapt moest worden ivm haar ongelijke hoeven omdat het anders een serieuze kreupelheid zou kunnen veroorzaken.

We hebben een prima hoefsmid, die man kent elk paard bij naam, als je hem belt hoef je alleen maar de naam van je paard te noemen en hij weet om wie het gaat.

Mijn vraag is of iemand met hetzelfde hoefverhaal zit en wat doen jullie dan ?

Alvast bedankt

Yfi

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 00:23

Hoi,

Mijn paard heeft ook een platte en een stijle hoef, en zij heeft daar door drie jaar niet willen draven en galloperen onder het zadel.
Nu ik sinds een paar maanden aangepast beslag heb, onder haar "korte been" een ijzer met zooltje en siliconen en onder haar normale hoef alleen een ijzer, loopt ze als nooit tevoren.
Beslag is dus heel belangrijk en dat het op tijd moet gebeuren lijkt me logisch...

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 09:58

ongelijkheid is wel normaal, iedere hoef kan anders zijn, maar in sommige gevallen zoals bij jou is het wat erger, en moet er goedde controle zijn, regelmatig bezoek van een hoefsmid is dan wenselijk, hij weet presies (daar heeft hij 4 jaarvoor gestudeerd) wanneer er (aangepast)beslag gelegt moet worden en hoe het paard bekapt moet worden.

Je moet dus zorgen dat je hoefsmid echt minimaal eens in de 8 weken komt (vaker is natuurlij nog beter voor de controle)