Overbelast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Overbelast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 22:03

De verzorgpony van een vriendin van mij is een paar weken geleden drie geworden en sinds dat ze drie is zit zij of de eigenaar er 1x per week een paar minuutjes op, wat allemaal prima gaat. Verder longeren ze haar 4 à 5 keer per week een kwartiertje (helemaal los) en de andere dagen wandelen ze met d'r. Ze wordt nu ook nog elke dag losgegooid maar vanaf eind april mag ze dan elke dag het land op. Verder oefent ze af en toe (2 à 3 keer per week 10 minuutjes) aan de hand met achterwaarts gaan en wijken voor druk (zijwaarts gaan en de achter/voorhand omzetten). Sinds een week is deze pony kreupel en stappen ze elke dag ongeveer vier keer een kwartiertje met d'r. Nu vroeg mijn vriendin zich af of dit kon komen door overbelasting of doordat ze redelijk veel voer krijgt voor zo'n jong paard dat niet veel werkt (voordat ze kreupel werd 1,5 biks, 1 muesli en 3 à 4 plakken hooi).
Mijn vriendin zit zelf niet op bokt dus vandaar dat ik deze vraag voor haar stel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:13

Ik vind dat ze wel vaak gelongeerd word..zoiezo dat er veel mee gedaan wordt maar een paardje dat veel beweging heeft ook wat meer nodig voer nodig om de moter te laten werken..

Ik denk dat je hetrustiger aan moet gaan doen 2 a 3 keer per week longeren en dan uitstappen d.m.v wandelen..zeker ook dagen rust geven!

Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 22:19

Ik vind zelf ook wel dat ze er nogal veel mee doet ja. Het is wel zo dat die pony nogal veel energie heeft en dat ze die energie wel kwijt moet (maar dan kan ze ook minder krachtvoer geven naar mijn idee ...). Als ze over twee weekjes de wei opgaat gaat ze wel het longeren beperken. In/uitstappen doet ze sowieso dmv wandelen, het longeren is dus meestal wel ietsjes korter dan 15 minuten.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:20

Ik denk niet dat het door overbelasting komt! Zoals je het omschrijft wordt er gewoon normaal gedaan met de pony!

Verder valt het longeren mee, aangezien ze helemaal los is, maar voor het paard zelf lijkt het me niet echt fijn zo vaak longeren..

Het paard kan zich ook gewoon verstapt of verzwikt hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:22

Samantha4567 schreef:
Ik vind zelf ook wel dat ze er nogal veel mee doet ja. Het is wel zo dat die pony nogal veel energie heeft en dat ze die energie wel kwijt moet (maar dan kan ze ook minder krachtvoer geven naar mijn idee ...). Als ze over twee weekjes de wei opgaat gaat ze wel het longeren beperken. In/uitstappen doet ze sowieso dmv wandelen, het longeren is dus meestal wel ietsjes korter dan 15 minuten.


als ze al veel energie heeft zou ik minderen met krachtvoer geef er dan maar wat meer hooi ofzo..

Samantha4567
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: Benthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 22:30

IK heb het idee dat Sasha (zo heet de pony) het zelf niet erg vind om zo vaak gelongeerd te worden, loopt er in ieder geval altijd blij bij. Ze heeft al krachtvoer geminderd en is meer hooi gaan geven(kreeg eerst 2,5 biks, 1 muesli en 2 hooi Bloos! Bloos! ). Nu krijgt ze natuurlijk sowieso minder voer omdat ze bijna niks doet. Ze dacht aan overbelasting omdat Sas een poosje geleden ook al kreupel was en ze dat wel toevallig vond.

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:06

'heyz
ik zou m absoluut niet avak longeren!!
het is ene jonge pony die recht moet leren lopen en aan een longe lukt dat niet!
en overbelasting is het denk ik niet.
groetejs cindy