Paard aan het verharen .... maar kaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Paard aan het verharen .... maar kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 15:17

Onze Iowa is druk aan het verharen maar ze krijgt nu hele kale stukken erbij. Het haar laat in plukjes los en ze is ook gevoelig op haar huid.
De huid is verder gewoon schoon en niet beschadigd.
Dit is haar eerste winter bij ons geweest en ze staat hier overdag buiten (met deken) ipv vroeger dag en nacht binnen.
Onze andere merrie heeft totaal geen last gehad met verharen en dit is dus nieuw voor mij.

Is dit normaal?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:22

Nee normaal is het niet. Je zou voor de zekerheid de DA er na laten kunnen kijken misschien is het een irritatie op iets

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:23

Mmmm, lijkt me heerlijk...

Nee ff serieus: zou er idd even een DA naar laten kijken. Misschien is het zomer-exceem...?

Chita

Berichten: 668
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:24

Het paard wat ik rijd heeft ook ineens allemaal kale plekjes op zijn hoofd. Ik denk dat het komt door de verharing, dat het jeukt. Hij schuurt het volgens mij gewoon kapot. We vetten het nu goed in en kijken het maar even aan.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:39

Ik heb eens een keer een paard meegemaakt die bijna kaal werd op sommige plekken tijdens het ruien, maar dit waren maar kleine plekjes zoals onder het kopstuk van het halster/hoofdstel, plekje bij het einde van de singel, etc. Daar maakte ik mij toen ook wel zorgen over omdat ik het niet eerder had gezien, maar het kwam vrij snel weer goed zodra de nieuwe vacht echt door begon te komen.
Als het echt grote plekken zijn en de huid is gevoelig, zou ik toch de DA iig even bellen voor advies.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 15:54

Op de eerste plekken komt al weer haar door, maar er komen steeds weer nieuwe stukken bij.
En ook op het hoofdstel gedeelteschijnt de huis erg door.
Alleen de nieuwe plek op haar rug is gevoelig. Misschien dat haar vriendinnetje haar te hard heeft "geschurkt".

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:03

Mijn pony heeft ook al een paar jaar als het weer verhaartijd is kale plekjes op zijn hoofd (vooral neus). Maar als jij denkt dat het niet klopt moet je de dierenarts toch maar even laten komen....

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:08

Het komt vaak voor bij arabische rassen, dat ze eerst kaal worden en dan pas hun zomervacht krijgen, niets mis mee, alleen beetje voorzichtiger zijn met poetsen enz

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:40

Mijn pony die verwaarloosd was geweest had dat ook. Ik heb het maar 1-malig gehad dat ze echt kaal was bij mij was het iig niks ernstigs. Nu verhaard ze eignelijk gewoon normaal.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 19:53


Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 20:44

hmm mijn pony had hier ook last van bij zn manen, ik dacht dat het door zn zomereczeem kwam, maar hij heeft nog niet geschuurt, en een week later zaten er weer haren op, en werd het minder gevoelig (het deed hem pijn met poetsen, hij duwde zn kop heel raar weg als je in de buurt kwam)
en nu zie je er niks meer van
maar ben wel benieuwt hoe dit kan.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:36

Janneke werd in februari ook ineens kaal tijdens het ruien. Ze had tot begin januari op de wei gestaan en toen ze eind januari bij ons kwam stond ze ineens in een binnenbox. Korte tijd laten vlogen de haren eraf. Ze werd ook kaal op de schouder, het hoofd en in de flanken, maar ze had geen jeuk het waren geen schuurplekken. Ik heb haar toen een vitaminkuur gegeven (PAVO Multivit 15) en daar knapte ze erg van op. De veearts heeft er ook nog naar gekeken en heeft voor de zekerheid een spuit gegeven, maar het kwam volgens hem echt door het slechte verharen dat ze zo kaal werd. Nu glimt ze weer als een spiegel. Zie ook het verschil tussen de foto's in het topic "dikke doos in de zon".

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 21:40

Dit is ook het eerste jaar dat ze iedere dag naar buiten kon. Hiervoor stond ze altijd binne dus dat is ook voor haar lichaam best wel een omschakeling geweest. Ze eet als een slootgraver en is erg monter en vrolijk dus ziek is ze niet. Het "andere" haar glimt ook mooi en ligt glad. Het ziet er alleen een beetje armetierig uit zo he.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:41

controleer ook eens op luis. heb de laatste tijd van 3 paarden gehoord dat die dat hadden

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:09

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo,

Hier een vraagje voor een stalgenootje (M. waar blijf je nou ??),
haar paard verliest buitensporig veel haar.

Hele plukken tegelijk, en er ontstaat dan echt een kale plek.
De huid is niet geïrriteerd of schilferig oid. Ze heeft nu plekken op
haar hals en net voor haar oksel.

Volgens de eigenaar vd manege komt het door de deken, maar de plekken zijn geen plaatsen waar de deken kan schuren.

Iemand enig idee?? Of misschien tips wat te doen.

Ze zit erover te denken de DA maar in te schakelen. Maar het paard is niet ziek, lijkt nergens last van te hebben (geen jeuk).

-------------------------------------------------------------------------

Dit verhaal heeft mijn stalgenootje en vriendin Odessa1 toen voor mij geplaatst. Ik heb ten einde raad de veearts erbij gehaald en die heeft
een te heftige vorm van ruigeconstateerd. Ik heb een voedingssupplement van hem gekregen en het heeft haar geholpen
(ik kan niet zeggen dat het medicijn het hem gedaan heeft of dat het gewoon de tijd van't jaar was en ze er toch doorheen was gekomen, ik weet alleen dat ze het vorig jaar absoluut niet zo erg heeft gehad.

Succes,

Yfande

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 23:42

Bij jouw paard zal dat niet het geval zijn omdat hij een deken op heeft, maar ik ken verhalen van kale plekken in deze tijd van het jaar door vogels!!!!! Deze zoeken lekker nestmateriaal en plukken sommige paarden soms letterlijk kaal!!!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 14:25

schimmel! wassen met imaverol! Vraag maar eventjes aan de dierenarts.