een dek of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kenyn

Berichten: 694
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Surhuisterveen (friesland)

een dek of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-01 14:17

ik krijg misschien een eigen pony en nu vind mijn moeder dat de pony in de winter geen dek op hoeft in de wei toen heb ik gezegd dat ik dat liever wel wil maar moet je nou in de winter een dek op je pony doen of niet

groetjes nynke

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 16:28

ligt er natuurlijk aan wat voor pony je hebt, en in wat voor stal of weide deze staat.

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 16:29

En als je veel en intensief rijd is het best onhandig omdat de pony met een dikke vacht snel zweet en het heel erg lang duurt voordat hij weer droog is.

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 17:44

ja het licht er aan als ze een dikke vacht hebben dan hoeft het niet maar als ze haast geen wintervacht hebben dan zal ik het wel doen ook als het vriest zal ik het doen
Maar het licht er natuurlijk ook aan wat voor pony je hebt
op stal hoeft het niet
ik doe het zelf wel want mijn paard zweet heeeel erg en is pas 4 uur later droog want ik moet haar ook altijd afspuiten en anders krijgt ze he echt koud

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 18:51

Als je je pony permanent in de wei wilt houden moet je er naar mijn mening geen deken op doen. Als je je pony het liefst buiten houd dan kan hij zich het best zelf warm houden en heeft hij weinig aan een deken. Stel nu dat jij denkt da de deken waterdicht is maar hij lekt? Dat is dan bepaald niet pettig voor je pony als hij (door die deken) een dun vachtje heeft. Laat hem dus echt winterpony zijn als je hem buiten zet en als je niet zoveel winterhaar wilt zet hem dan op stal ( met of zonder deken Paarden hebben volgensmij (tenzij ze geschoren zijn ) geen deken nodig om zich warm te houden. Dat winterhard zijnmoet je wel opbouwen dus geen stalpony hartje winter zonder dek naar buiten zetten als het vriest (dat is NIET gezond). De pony moet wel een vacht kunnen ontwikkelen dus vanaf de zomer buitenstaan.