Lange rit? hoe neem je je spullen mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Lange rit? hoe neem je je spullen mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 21:05

Ik begin steeds vaker lange ritten te maken. En nu vraag ik me af wat nou het makkelijkste is om spullen mee te nemen?

Ik wil altijd zowiezo mijn mobiel bij me hebben! en mijn digi meestal ook.... een rugzak lijkt me niks... en mijn portomonee staat het ooke ven niet toe om een zadeltas te kunnen kopen...

Misshcien dat een zadeltas op de termijn wel komt, maar hoe zit zo'n ding nou dan? zit dat wel stevig en zo? ik heb altijd het idee dat het niet prettig zit voor het paard in de galop en zo Verward

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:12

zadeltas ligt meestal achter je zadel met een riem aan je singel bevestigd. voor kleine spulletjes is eenbuideltasje ook handig!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:15

je kan ook een zadeldek kopen met aan elke kant zo'n zak heb je helemaal geen last van!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:18

Ik heb ook zo'n zadeldekje met van die zakken aan de zijkant, ideaal!
Ook handig voor bv brood, flesje water en bv een hoevenkrabber.
Iedereen is altijd jaloers met lange ritten Knipoog (of maken gebruik van me). Zit goed stevig en geen gedoe met zadeltassen.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:18

je mobiel past wel in je broekzak en uhm een hoevenkrabber doe je met een touwtje onder je beugels. Geld kan ook wel in je broekzak. Ruiterbewijs en boskaart kan je in de voering van je cap stoppen en je digi.. tjah die stop je maar in een jaszak Lachen

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:21

Barvrouwke schreef:
je mobiel past wel in je broekzak en uhm een hoevenkrabber doe je met een touwtje onder je beugels. Geld kan ook wel in je broekzak. Ruiterbewijs en boskaart kan je in de voering van je cap stoppen en je digi.. tjah die stop je maar in een jaszak Lachen


helemaal mee eens.. gewoon een beetje passen en meten dan gata et prima Schijnheilig en een klein schouder of rugtasje kan je ook makelijk mee rijden hoor

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:22

Barvrouwke schreef:
je mobiel past wel in je broekzak en uhm een hoevenkrabber doe je met een touwtje onder je beugels. Geld kan ook wel in je broekzak. Ruiterbewijs en boskaart kan je in de voering van je cap stoppen en je digi.. tjah die stop je maar in een jaszak Lachen

Haha, sorry! maar dat lijkt mij niet fijn rijden zo mobieltje in je broekzak... en papieren in je cap en vele rijden zonder.... EN lekker zon hoevekrabbber vastgebonden onder je beugel dat ding zou maar net draaien en in je paards buik komen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:30

heuptasje Haha!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:32

horsewisper"]
[quote="Barvrouwke schreef:
je mobiel past wel in je broekzak en uhm een hoevenkrabber doe je met een touwtje onder je beugels. Geld kan ook wel in je broekzak. Ruiterbewijs en boskaart kan je in de voering van je cap stoppen en je digi.. tjah die stop je maar in een jaszak Lachen

Haha, sorry! maar dat lijkt mij niet fijn rijden zo mobieltje in je broekzak... en papieren in je cap en vele rijden zonder.... EN lekker zon hoevekrabbber vastgebonden onder je beugel dat ding zou maar net draaien en in je paards buik komen
[/quote]
Ik rij altijd met me mobiel in me broekzak, gaat perfect, heb gewoon een nokia 3310. En over die hoevenkrabber, je moet natuurlijk wel kunnen knopen he, een kleintje kan makkelijk OK dan!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:39

Voor E15 een tweedehands zadeltas gekocht en dat is me toch handig!! Gewoon zwart nylon met allemaal lijnen en klipjes en zakken. Laatst met een puzzelrit hadden mijn vriendin en ik eigenlijk een picknick op het paard omdat we allerhande lekkers mee konden nemen! Superhandig en eigenlijk supereenvoudig om te bevestigen.
Als ik jou was zou ik op internet even goed zoeken om een tweedehandsje, foto's vragen over de staat waarin 'ie verkeert en fijn overnemen.
Met de galop en wat voor capriolen dan ook heeft Amber er absoluut geen last van en hij blijft goed recht achter het zadel liggen.
Succes!!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:44

Voor 20 euro kun je een nieuwe kopen bij de Hypo, voor of achter. Vrij grote, ik ga er waarschijnlijk zelf ook één aanschaffen.

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Re: Lange rit? hoe neem je je spullen mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:38

Hey ik ben pas ook een dagtocht weeze maken! een rugtas is echt balen! wij hadden die wel bij ons voorde halsters. niet doen is echt niks

hoevekrabber niet meeneme gebruik je sleutels,gsm in zakje van je broek, losgels in jaszak, evt. ruiterbewijs ofzow ook zo doe ik het meestal!!

hard sparen voor een zadeltas Slim

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 07:30

Idd in een heuptasje kun je al hel vel kwijt en er zijn er zelfs met bidon ernaast, ook handig... fietsenwinkel heeft vaak van die handige tasjes.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:44

Vippie schreef:
Idd in een heuptasje kun je al hel vel kwijt en er zijn er zelfs met bidon ernaast, ook handig... fietsenwinkel heeft vaak van die handige tasjes.

Wel 1 tip: neem er 1 met een goed verstelbare riem, anders klotst alsnog de boel tegen je aan, dus 1 die je goed strak om je middel kunt vastmaken.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:58

Een zadeltas is toch het meest praktisch. Let wel op dat je er eentje koopt die goed vast te zetten is. Sommige tassen gaan in draf of galop erg klepperen en niet elk paard stelt dit op prijs. Test dat ook altijd eerst uit voor je echt op weg gaat. Zonodig kun je er dan nog wat extra riempjes of touwtjes aan maken.

Voor water nemen wij meestal zo'n spaanse wijnzak mee. Die heeft geen vaste vorm dus is makkelijk overal tussen te proppen. En als je hem aan je zadel kunt hangen staat het nog interessant ook Lachen

Kleine en belangrijke spullen heb ik meestal in een heuptasje wat goed op mijn lijf zit, dus ook niet klappert.
Je mobiel en wat geld zou ik dus niet in de zadeltas stoppen, mocht je paard er vandoor gaan, dan heb je er nog niets aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 08:59

Nooit met een rugzak op rijden, is hartstikke onveilig.

Ik heb zadeltassen, kleintjes voor aan de zadelknop en grote voor achter het zadel. Halsters doen wij trouwens gewoon om. Touwhalstertje onder het hoofdstel, halstertouw eraan en om de hals of aan de zadelknop knopen.
Mijn grote zadeltassen achterop klapperen trouwens ook niet met galop oid hoor. Bovendien galoppeer je op een dagtocht niet vaak want je paard moet nog een uurtje of 8 mee zonder in te storten dus je rijdt doorgaans toch wat rustiger.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:26

Ik heb een sjabrak met tasjes. Heel erg handig. Die zitten er gewoon op vast. Echt ideaal. Als je galoppeerd klapperd het wel een beetje, maar zoveel galoppeer je toch niet op een dagtocht/langere rit Knipoog

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:33

Ik heb mijn mobiel altijd in mijn zak.
Een rugtas is idd helemaal niets. Heuptasje vind ik op zich nog wel handig om bijvoorbeeld wat te eten mee te nemen ofzo.
Zadeltas heb ik nog niet, of ik die ooit wil kopen weet ik nog niet. Je moet hem toch meenemen op je paard.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:50

waarom is een rugtas niets..? ik ga in mei een driedaagse trektocht maken met twee vriendinnen.. en wij wilden ook een rugtas mee nemen.. zo een die je ook om je middel vast kunt maken.. wat is er zo lastig aan een rugtas..? je kunt er toch alles makkelijk in kwijt..?

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:59

Ik heb een bodywarmer met tig zakken, maar met warm weer zit ik ook altijd te passen en meten hoe ik het meeneem. Mobiel in mijn zak (nooit in je zadeltas, heb je weinig aan als je in het bos ligt en je paar dendert verder...) meestel bidonhouder met bidon om mijn middel. En wat losgeld in mijn zak.
Wil ook nog zo'n dekje met van die zakken gaan kopen, lijkt me heel handig

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:07

Rugtas hotst en klotst. IK vind het niet lekker rijden, heb het 1x gedaan. Misschien als je alleen stapt, maar dan wordt je hem nog erg zat denk ik.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:08

ik heb een zadel tas, blijft heel goed liggen (als je hem goed vast maakt Tong uitsteken) en mobiel, sleutels en geld die ik altijd in het zakje van mn paardrijbroek of in mn jas zak...

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:11

Over een rugzak te paard is nog een ander topic bij pp (geen idee hoe je zo'n link kopieert). Maar het is daarnaast gewoon slecht voor je rug, net zoals een rugzak om op de fiets. Je belast je rugspieren onnodig en, tenzij je een hele goede anatomisch gevormde rugzak heb, verkeerd.

Wat het klapperen van zadeltassen bij galop betreft. Ik snap wel dat je weinig galoppeert op een langere rit, ik galoppeer zelf helemaal niet (mijn shire galoppeert als een dolgeworden hobbelpaard).
Maar het overkwam een stalgenoot van me eens dat haar paard onderweg ergens van schrok en een galopsprong maakte. Waardoor de zadeltas op z'n billen kletste. Ze had het niet nodig gevonden die goed te bevestigen want ze ging toch niet galoperen, dacht ze Haha!
Je kunt waarschijnlijk wel raden hoe dat verder ging...... zorgen dat de tassen niet kunnen klapperen dus!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:43

Heb zadeltassen gekocht, weet nog niet hoe ze zitten want dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar ze lijken me zalig!
Moet wel stiekem lachen of het verhaal van feufollet Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:56

Toch zit daar een duidelijke leerschool in Haha!
Ik heb ook wel eens gehoord van iemand die over heuvelachtig terrein ging, voor het eerst zadeltassen op. Loopt met het paard een kuil in en het dier voelt ineens die tassen achter het zadel op z'n rug. Schrikt zich het apezuur en..... kattaklopkattaklop, paard pleite Haha!

Wel even goed aan laten wennen dus.....