Paard terug naar eigenaar na aankoop??!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Paard terug naar eigenaar na aankoop??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 18:53

Hallo,
Een meisje bij ons op stal heeft haar paard 2 weken geleden verkocht. Nu bij de nieuwe eigenaar is het paard heel druk in de stal, met poetsen en opstijgen. Ook met rijden is ze moeilijk ontspannen te krijgen. Tevens draait ze zich soms wel eens om.
Dat laatste deed ze bij het meisje bij ons op stal ook wel eens, maar de laatste paar maanden echt niet meer. En met poetsen en opstijgen was het echt een super lief paard, stond braaf stil en was absoluut niet druk.
Nu wil de nieuwe eigenaar het paard terug doen, hij zegt dat dat kan omdat het nog binnen de 6 weken na aankoop is. Maar kan dat ook echt? Er is niets van te voren daarover afgesproken, geen proef periode.. niets..
Dus kan de nieuwe eigenaar eisen dat ze het paard terug neemt? Wat vinden jullie? Of wat zijn jullie ervaringen?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:59

Volgens mij kan dat alleen als het paard echt iets mankeert. Dit lijkt me meer een geval van wennen. Het paard is pas 2 weken geleden verkocht en moet wennen aan andere mensen, ander voer en een andere stalroutine.

Eerlijk gezegd zou ik het paard terug laten brengen, ik zou namelijk geen rust meer hebben als ik het idee heb dat mijn paard het niet naar z'n zin heeft bij de nieuwe eigenaar. Maar ja, ik ben dan ook een muts en totaal ongeschikt om wat voor dier dan ook van de hand te doen Clown

Om op je vraag terug te komen: dit is in het burgerlijk wetboek beschreven. Nou alleen nog even opzoeken...........

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:02

Volgens mij kan dat alleen bij een zakelijke koop en niet als je van een particulier koopt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:06

ik ben het met ellenlouise eens !!

idd hoeft het paard niet klakkeloos teruggenomen te worden
dit kan alleen , zelfs na een half jaar nog, als het paard een verborgen gebrek heeft oftewel dus een KOOPVERNIETIGEND gebrek....
dat is dit zeer zeker niet, dit is geen gebrek, misschien een lichte gedragsstoornis
de meeste paarden zijn de eerste weken onrustig op een nieuwe stal met nieuwe baas, sjies als die mensen niet eens de moeite nemen om het aan te kijken
ik zou m terugnemen....wil niet dat mijn paard bij zulke zeikerds terecht komt!

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:51

in de bit van afgelopen maand staat bij de vragen een stukje hierover.. misschine heb je er wat aan...

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:51

ellenlouise schreef:
Eerlijk gezegd zou ik het paard terug laten brengen, ik zou namelijk geen rust meer hebben als ik het idee heb dat mijn paard het niet naar z'n zin heeft bij de nieuwe eigenaar. Maar ja, ik ben dan ook een muts en totaal ongeschikt om wat voor dier dan ook van de hand te doen Clown


Idem....

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:20

Ik zou hem ook terug nemen......dan maar weer zelf verkopen.
Lijkt me inderdaad ook wennen voor het paard.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:39

Yeesh, het is toch een levend wezen, geen koffiezetapparaat... Dat dier moet gewoon nog wennen. Ik vind het ook helemaal geen extreem gedrag. En dat terugnemen geld volgens mij alleen bij een koop van een professional, niet bij een particuliere koop.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:43

Een vriendin van mij heeft het vorig jaar ook gehad, eigenlijk andersom. Ze was gaan kijken bij de mensen waar ze hem naartoe had verkocht en heeft hem weer mee naar huis genomen, omdat het haar niet beviel hoe haar paard erbij stond en eruit zag.

Naar mijn ervaring klopt het dus wel...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 09:44

De 6 weken termijn geldt ook bij particliere verkoop, ook als particulier heb je je aan de wet te houden.

Verborgen gebreken zijn een reden om de koop nietig te laten verklaren, maar nerveus in de stal is geen verborgen gebrek aangezien de kopers het paard in de stal gezien hebben voor de koop neem ik aan. En er ook op gereden hebben. Je hebt als verkoper een plicht om alles te vertellen, maar als koper heb je ook een onderzoeksplicht. Als je daar niet aan voldoet heb je al weinig (minder) recht van spreken.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 10:09

denk niet dat ze hem moet terugnemen. maar misschien is dat voor het paard wel beter. zo te horen hebben de kopers er weinig verstand van en met deze instelling zal het waarschijnlijk ook niet beter gaan. anders komt t paard misschien in de handel terecht en dat is zeker geen pretje voor t dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:06

Maar hoe zit het als bv het paard klinisch is gekeurd bij verkoop. Met nieuwe eigenaar aanwezig.
vervolgens een paar weken later krijg je telefoon dat ze zelf nog een keer een DA erbij hebben gehad om te keuren en hij is volgens de nieuwe eigenaren ineens niet meer goed op de buigbroef. En ze willen hem terug brengen.
kan dat zomaar?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:49

Nee dat kan dus niet volgens mij. Er kan van alles en nog wat gebeurd zijn in die paar weken en proberen ze op deze manier het paard weer kwijt te raken. Tenzij ze in Utrecht of enig andere daarvoor aangewezen kliniek de "kwaal" kunnen antidateren tot het moment voor de verkoop.
Zou wel heel makkelijk zijn zeg, paard kopen laten keuren = goedgekeurd, ruitertje blij. 2 weekjes later verstapt het paard zich door ondeskundigheid van het ruitertje en een veearts verklaart het paard idd kreupel en ruitertje wil paard nu teruggeven.
Kan volgens mij nooit zo werken...

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:03

Dit heb ik vorige zomer meegemaakt: wei werd verkocht, moest kathy dus wel wegdoen. Nieuwe eigenaren belden na een week al op of ze haar terug mochten brengen.Ik wilde maar al te graag, maar ja ik moest haar wel verkopen. Gelukkig heb ik ik een andere wei kunnen pachtten *LOL*

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:08

Praat met de oude eigenaar en zeg dat je niet het geveol hebt dat het klinkt. Misschien kan die helpen om de nodige problemen op te lossen.
Misschien zegt die oude eigenaar wel gelijk dat die hem wel terug wil.

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:29

Samo schreef:
omdat het nog binnen de 6 weken na aankoop is. Maar kan dat ook echt? Er is niets van te voren daarover afgesproken, geen proef periode.. niets..


lijkt me niet,
de verkoop is gesloten en als er geen afspraken over gemaakt zijn, heb je geen poot om op te staan!!!

zou er eerst rustig met de vorige eigenaar over praten, omdat ze hem nog maar 2 weken heeft.
het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat dat paard haar aan het uitproberen is...