Schraal is goed voor veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Schraal is goed voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 23:14

Ik weet eigelijk ook niet echt wat voor vraag ik ga stellen, ik maak me namelijk niet echt zorgen oid.
Het is denk ik meer een topic om jullie ervaringen te vragen. Kijken hoe het met jullie veulens is.

Udinde is namelijk erg schraal. Zo ziet het er niet uit als je haar zo ziet, maar als je haar door haar dikke vacht aait, voel ik de ribbetjes wel.
Verder is er niets met haar aan de hand hoor, ze is pittig en fel, speelt en raced met haar vriendinnetje door de wei en glanst mooi op de plaatsen waar ze niet vies is Haha! Vandaar dat ik me ook niet direct zorgen maak.

Toch vind ik haar magertjes. Haar vriendinnetje is veel voller. Meer vlees op de ribjes. Ze worden goed gevoerd, krijgen veulenbrok en goed kwaliteit kuil bijgevoerd.

Hoe is het met jullie veulens? Ook schraler (iets te schraal?) in deze periode?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:30

Hinke is iets aan de dikke kant op dit moment niet te dik maar je voelt haar ribben niet..
Nou lijkt ze snel wat dikker door dat front maar het is ook haar bouw.

Ik zie persoonlijk veulens niet zo graag schraal.Dit omdat ze veel nodig hebben voor de groei schraale veulen kunnen misschien ook wel te weinig binnen krijgen eug tja hoe leg ik dat uit.
misschien verbruiken ze dan alles om zichzelf warm te houden/gezond te houden en misschien hebben ze dan te weinig voor de groie (of andersom)

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:32

Pienke was vorig jaar winter ook errug mager! (shetland veulen) en dat is nou heeeel erg bijgetrokken hoor, nou is ze een gezonde jaarling die niks te mager is! (ECHTE SHET!)
Haha!
flink bijvoeren ...

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:41

Ik zou er ook niet van in paniek raken, maar ik zou wel na gaan denken hoe ik iets meer vlees erop zou kunnen krijgen. Mogelijk heeft ze toch iets meer nodig dan wat je nu geeft, heeft ze ergens een wormprobleem of gaat haar kameraadje economischer met het voer om. Twee paarden zijn tenslotte nooit gelijk.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 23:55

Wat ik verwacht wat het is, is een groeiperiode. Ik kan duidelijk zien dat ze de lucht in gaat nu de laatste weken.
Ze kan natuurlijk haar energie voor de hoogtegroei gebruiken, ipv de breedte.....
Ik ben het verder wel met je eens hoor Kim, ze moeten voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen.
Udinde en Ulka krijgen twee kilo veulenbrok. Ieder een kilo dus. Hoeveel krijgt Hinke Kim?
Ik zal eens vragen aan Ulka's baasje hoe de beide dames omgaan met eten. Als Ulka sneller eet, krijg Udinde natuurlijk nog maar 3/4 kilo....

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 09:15

Hinke krijgt 's morgens 1.5 kilo basisbrok en 's avonds ook.
Daar tussen door nog 2 keer over kuilgras(na de laatste keer brok voeren)
1 keer in de maand krijgt ze een vitaminespuit (zoiets als een wormenkuur)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 09:51

Geef je je veulen ook veulenbrok? Dat is wel het beste voor ze, want daar zitten alle vitaminen, mineralen en bouwstoffen in die een veulen in de groei nodig heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 11:54

Het is niet meer dan normaal dat een veulen bij tijd en wijle wat magertjes lijkt, helemaal als ze een groeispurt hebben. Je zult zien, over een paar weken is dat weer over. Te vet is ook niet goed, want dan komt er heel veel gewicht op de nog zo zachte botten, pezen en gewrichten.

Als je veulen regelmatig ontwormd wordt, de medeveulens tegelijkertijd ontwormd worden en er een goed mestbeleid van het weiland bestaat, je paard glimt, springt en vrolijk uit zijn ogen kijkt, zou ik me er geen zorgen over maken.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:03

Kim, ik weet welke vitaminespuit je bedoelt (die van meneer Fiets, toch?), maar toch wil ik je daarvoor waarschuwen. Te weinig vitamines is niet goed voor een paard, maar te veel vitamines zijn ook slecht!
Pas daar dus mee op. Als een paard normaal en goed wordt gevoerd, dan is een vitaminespuit niet elke maand nodig (hooguit één in de herfst en één in de winter).

Verder vind ik dat veulens niet te dik moeten zijn. Ik zie ze liever iets schraler, omdat dat veel beter is voor de opbouw van pezen, botten en gewrichten. Wel moet je er voor zorgen dat ze alle vitaminen en mineralen binnenkrijgen. Dus op alleen hooi ofzo red een veulen het niet, er moet wel een goede brok bij.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 13:03

mijn veulen is nu 8 maanden oud. Ik kan zijn ribben ook voelen en zit wel wat vlees overheen maar niet veel. als ik voor hem sta lijkt het of hij heel vet is ,maar dat is schijn door zijn vacht.
Mijn veulen krijgt 'smorgens 1/2 kilo veulenbrok en 1/2 musli en wat kuil buiten krijgt hij ook nog kuil en 'savonds 1 kilo bix en 1/2 musli en kuil hij krijgt echt wel genoeg kuil binnen,want hij laat het zelfs nog wat liggen.
Ik ben nog wel op zoek naar een goede musli voor hem. ik heb pavo al gehad en besterly ook. pavo at hij wel,maar ik wil ook dat het wat knapperig is en niet zo zacht. Hij groeit wel heel erg goed en leeft zich ook erg uit. ik maak me geen zorgen om hem,maar als het van het voorjaar nog niet over is als hij het lnad weer op gaat dan ga ik toch verder zoeken.

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 13:12

Ze kunnen vaak beter iets te schraal zijn als te vet.
Je kunt haar tijdens zo''n groei periode een halve kg extra geven.
Zo te lezen is je paard verder super gezond, dus aan vitamine gebrek zal het niet liggen.

Mijn fjord was ook erg schraal toen hij veulen was. Achteraf gezien iets te en had ik best wat meer kunnen voeren.
Maar hij is super gezond , sterke benen, ziet er nu goed uit, hij si speels enz enz.


Ps krijgen ze met zijn 2en uit 1 bak te eten. Dan kan het natuurlijk zijn dat de een meer eet dan de ander.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 16:30

zoals je al zei jantina het zou best een groeispurt kunnen zijn. ik zou me daar niet te druk om maken, mis iets mer rus voer of iets... in de winter verbruiken paarden gewoon meer energie, klein beetje bijvoeren kan geen kwaad, maar ik zou me daar niet te druk om maken.


groetjes Lara

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 16:51

geef ze apart eten, dus in 2 emmers een kilo brokken en dan weet je zeker dat ze het eerlijk verdelen!
Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 16:59

van fiets???
heeft ie spuiten dan? maar daar haal ik ze niet hoor. via Vrielink.
Op aanraden van een veearts. dit omdat zowel Lot als hinke sober gehouden worden.
Ze worden namelijk veel te snel te vet en dus kunnen ze niet genoeg voer krijgen om daar alles uit te halen

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 17:52

Met dit koude weer verbranden paarden, veulens in dit geval, ook wel weer veel, en veulens rennen dan ook nog is door de weide...
In jouw geval zou ik geleidelijk wat meer bijvoeren, maar niet ineens, en eh... anders komt het er in de lente wel weer bij Lachen

liefs en nog veel succes en plezier ermee X