deken echt nodig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

deken echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 16:10

2 vriendinnen van mij wil voor hun verzorgpaard (een Fries) een winterdeken kopen.
Hij staat op stal, en de deuren zitten dicht, dus hij heeft geen last van de erge kou en vocht.
Maar omdat ze drachtig is van haar EERSTE veulen, en iemand heeft gezegt dat het gevaarlijk is voor het veulen, is ze er heilig van overtuigd dat het echt nodig is.
Ze is in pas in juli uitgerekend, en ALS ze buiten komt gaan ze rijden, dus dat loopt ze zichzelf al warm.
Bovendien is het hun paard niet, maar die man wil er zelf ook geen deken voor kopen, maar vindt het niet erg als hun het doen.
Ik snap het niet, zo gevaarlijk is het toch niet als ze geen deken op krijgt?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 16:19

Als het paard nu nog zonder enige deken staat, heeft het paard wrs al een volledige wintervacht ontwikkeld, enige wat ze zouden kunnen doen is met vriezende temperatuur een uitrijdeken omdoen en na het rijden een zweetdeken zodat ze goed opdroogt.
(kunnen ze ook een gewone wollen of fleecedeken voor gebruiken met dekensingel bv)

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 16:28

1) het is een fries, kunnen over het algemeen wel tegen een koudje
2) Staat op een stal deuren dicht dus geen erge kou
3) heeft tot nu toe geen deken opgehad, heeft wintervacht, dus ik zou geen deken op doen, de kans dat het paard gaat zweten is erg groot, en dan is een longontsteking zo daar, das gevaarlijk.
4) het veulen merkt van de kou niets.... in het wild hebben de drachtige merries toch ook geen deken.

groetjes Lara