Vertrouwen weg in paard(rijd)en. Wie advies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Vertrouwen weg in paard(rijd)en. Wie advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 15:00

Hoi,

Ik rij al een tijdje het paard van mijn vriendin. Ik rijd niet meer. Ik durf niet meer nadat ik knoerdhard gevallen ben in januari en ik er een whiplash aan over heb gehouden.

Ik ben na die val, kompleet mijn vertrouwen in het hele paardrijgebeuren kwijt. Ik vind ze nog wel leuk. Het rijden mis ik niet maar het paardenvirus blijft hangen. Alleen ik ben doodsbang. Het is gewoon echt niet leuk meer. Elke keer als ik naar de manage vertrek staat het zweet op mijn voorhoofd en druppelt het over mijn rug. Zo erg dus Scheve mond

Ik weet gewoon even niet meer wat ik moet doen en hoe ik het beste kan aanpakken dat ik mijn vertrouwen in paarden weer terug kan krijgen. Hebben jullie hier ervaring mee of tips?

Hoop dat iemand mij kan helpen Huilen Je mag mij ook PB-en.

Bedankt voor het lezen. Groetjes WIllekes

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:18

Zo jeetje, dan heb je het goed te pakken! Kun je niet eerst weer een keer beginnen met een paard poetsen op de manege en dat steeds verder uit bouwen?

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:24

gewoon rustig aandoen... en langzaam opbouwen. begin eerst zoals ratjetoe zegt met wat poetsen.. en zodra dat goed gaat.. een paard/pony uitstappen..
ik denk dat je t zo snel weer te pakken hebt. als je eenmaal weer wat vertrouwen hebt..

succes ermee Ach gut

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:27

voorlopig niet meer rijden als je met zoveel tegenzin gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:28

Misschien is het een leuk (en leerzaam) idee om eens bij wat ervaren Bokkers te gaan meeten? Lekker paardje kijken, kletsen, kijken hoe een ander rijdt, mee afverzorgen etc.
Misschien over een poosje eens een braaf paard uitstappen (Vast laten houden!!!) en dat heeeeeeel rustig uitbreiden?

Ik bied me bij deze aan om gemeet te worden Haha! Je bent van harte welkom om bij Leonardo en Milena te komen kijken!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:29

Gewoon de tijd gunnen, komt vanzelf weer goed.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:30

Rijden zou ik ook voorlopig niet doen. Gewoon lekker met je benen op de grond met paarden bezig gaan.
Poetsen, wandelen, longeren, enz. En dan natuurlijk niet met het moeilijkste paard, maar gewoon een goedzak die alles toe laat.

Ariadne

Berichten: 119
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Op een mooie houten stoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:30

Begin idd met dingen als poeten...
Ga eerst stukjes met het paard wandelen. Als je gaat rijden neem dan een paard waar je op vertrouw, ik weet hoe moeilijk zoiets kan zijn hoor!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:19

Ik denk dat haast iedere ruiter wel eens te maken krijgt met de angst om zichzelf te bezeren tijdens het rijden. Ik vind het in ieder geval erg opvallend dat naarmate je meer verantwoordelijkheidsgevoel krijgt vaak ook de angsten ontstaan. Vaak kom je daar dan op een hele vervelende manier achter, meestal door eens een flinke klapper te maken Bloos! Ook ik herken dus wel degelijk iets in je verhaal. Bij mij was het niet zo extreem als bij jou (dat het zweet me uitbrak ed.) maar ik had wel een extreme angst voor het rijden en voor sommige reacties van paarden. (zoals bijten ed.) Ook bij mij was dit het gevolg van 2 harde valpartijen waarbij ik 2 maal nogal vervelende blessures op heb gelopen. Aangezien het om mijn eigen paard ging (die ik overigens pas 1,5 maand had toen dit alles gebeurde) kon en wou ik ook niet zomaar opgeven. En zoals je zelf al zegt, het paardenvirus blijft hangen Knipoog

Bij mij werd mijn angst wel van kwaad naar erger naarmate ik me er meer druk om maakte. Op een gegeven moment durfde ik mijn paard niet eens meer los te gooien en dan zelf midden in de te bak staan. In gedachten maakte ik van mijn paard een klein monster dat mij serieus wat aan wilde doen, mijn paard is niet echt een hele makkelijke om te rijden maar kwaad of gemeen is ze in ieder geval zeker niet! Onzin dus, mijn eerste tip: maak jezelf absoluut niet gek met het bedenken van allerlei rampscenario’s want dat is echt onzin!

Verderest moet je niks forceren en begin je gewoon rustig met wat poetsen en wandelen ed, later wat longeren. Bij mijzelf hielp het wel enigszins om wat vertrouwen terug te krijgen met NH. Na dit alles een tijdje te hebben gedaan kwam bij mij plots het besef zomaar uit het niets Bloos! Op een dag dacht ik : ''waar ben ik nu in vredesnaam mee bezig!? Dit is toch mijn hobby?'' En toen ben ik er dus weer opgestapt, wat denk je? Er gebeurde niks ergs, mijn zelfbedachte rampscenario’s waren dus voor niks geweest Knipoog Inmiddels heb ik gelukkig helemaal geen angst meer voor mijn paard of paardrijden opzich OK dan!

Pak gewoon alles rustig aan en forceer niks, het aanbod van Sonja lijkt me trouwens ook heel fijn! Goede begeleiding is heel erg fijn Knipoog

Als je paardrijden echt leuk vind dan komt het zeker weten goed met die angst, waar een wil is is een weg Knipoog Ik wens je heel veel succes OK dan!

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:57

idd rustig opbouwen eerst beginnen met poetsen en aaien van paarden .en dan op een heel rustig paard weer beginnen en als jij er aan toe bent ga je draven en galoperen en elke x weer en stapje verder heeft mij ook geholpen Haha!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:20

voltige is ook heel fijn. Je kan je vasthouden, een braaf paard over het algemeen en op een gegeven moment doe je de vlag.

Voor de rest; niks overhaasten, ga gewoon met die paarden tutten en op een gegeven moment komt die kriebel vanzelf wel weer , succes Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:46

Idd voorlopig niet meer gaan rijden, je loopt alleen maar te stressen elke keer en raakt je angst er niet mee kwijt

Zoek iemand (in de buurt) met een makkelijk/rustig paard waarbij je eerst gewoon langs gaat, misschien alleen toekijkt als iemand anders met het paard bezig is. Daarna zelf een poetsen, misschien longeren of een keer uit stappen....

Ik denk dat het wat te ver voor je wordt, maar als je wilt ben je bij mij ook zeker welkom (in Amersfoort dan). Regina is een heel makkelijk paard in de omgang en is gek op alle aandacht Haha!

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:58

Vooral niets doen wat je eng vind, anders wordt het alleen maar erger.
Wat de anderen zeggen vind ik ook; gewoon lekker gaan poetsen enzo.
Misschien kan je daarna longeerlessen nemen ofzo. Kan je gewoon weer rustig aan het gevoel wennen zonder dat je teveel hoeft na te denken over je hulpen enzo.