beenbescherming in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

beenbescherming in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 11:24

Onze paarden gaan binnenkort weer de wei op. Erg fijn dat ze weer gras kunnen eten, stuk minder fijn voor blessures. Dat beest van mij is een enorme brekebeen en heeft ondertussen al 2 jaar stilgestaan vanwege verschillende blessures.

Dit keer wil ik een poging doen om in elk geval haar benen te beschermen tegen trappen van een van de paarden waar ze bij staat. Probleem is dat zit niet alleen even gebeurd als ze weer bij elkaar komen te staan, dit paard doet het juist het hele weidezeisoen door en niet als ze net in de wei komt.

Om blessures te voorkomen heb ik dus eigenlijk 24-uurs bescherming nodig in de wei. En volgens mij is dat dus niet mogelij omdat dit veel te veel warmte af geeft. Ik heb in elk geval al beenbeschermers bij de paardendrogist gezien die je max 12 uur om kan houden, maar weet iemand nog andere alternatieven?

alvast bedankt

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:48

De enige oplossing lijkt mij om ze apart te zetten.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 12:36

Dat zou idd een oplossing zijn, en dat had ik ook direct gedaan als dat een mogelijkheid was. Maar dat is het dus helaas niet.

Ik moet er wel bijzeggen dat als het weer net zo erg wordt als vorig jaar ik hard ga denken aan een andere wei. Ze staan daar voor de rest fantastisch: zeer goede omheining, watertoevoer en toezicht, maar er is een bijzonder verfelend paard bijgekomen vorig jaar.

Die was weggestuurd bij zijn vorige stal omdat hij de veulens zou opjagen. Dat geloof ik direct aangezien ik avalla minstens 1 keer in de week mocht behandelen met betadine vanwege met een hap uit haar lichaam

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:39

Toch proberen ze apart te zetten, beenbescherming helpt ook niet tegen trappen, dan mag je 'm wel in een harnas hijsen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:37

kan je ze niet ombeurten buiten zetten of zoiets>want beenbescherming lijkt mij idd te warm worden.....en ook misschien wel wat onveilig.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:52

moet je even naar http://www.paardendrogist.nl gaan, en dan even naar equi-chaps zoeken...
Dit is wat er stond, misschien is het wel wat voor jou!:

Equi-Chaps
Voor de bescherming van de benen, inclusief de kootholte en de hoef, tegen vocht, vuil, modder en verwondingen. De Equi-Chaps zijn beenbeschermers van ademend, vochtopnemend en temperatuur regulerend materiaal (Stomatex). Hierdoor zijn de Equi-Chaps comfortabel en langdurig draagbaar (tot 12 uur per dag).
De omtrek is de maat rondom het been, vlak onder de knie
De lengte is de lengte van de knie tot de kroonrand.

Afbeelding

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:25

Gisteren heeft mijn paard een ongelukje gehad in de wei, en dankzij de beschermers valt het mee. Hij heeft dus met z'n achterhoef, door de beschemer heen tegen z'n voorbeen getrapt, en nu zit er een snee(tje) bij z'n pees. Godzijdank is het oppervlakkig, maar hij liep er flink kreupel van. Vandaag was het nog dik, maar hij liep gelukkig al een stuk beter. Zonder de bescherming was er zeer waarschijnlijk een pees geraakt... Scheve mond

Dit soort dingen kunnen altijd gebeuren, hoe dik je ze ook inpakt. Maar ik raad het je echt aan om (de eerste paar dagen) beenbescherming om te doen. Ook omdat ze dus van joligheid vreemde sprongen kunnen maken.

Die beschemers hierboven lijken mij wel wat! Ik ga 's kijken hoe duur ze zijn... Lachen

[edit] WOW, best duur dus, zeker als ik ook voor de achterbenen neem... Scheve mond

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 00:36

Wanneer paarden met soortgenoten vaak genoeg buiten staan valt het doorgaans wel mee met blessures. Met die joligheid en die vreemde sprongen ... tja ... dat wil je je paard toch niet ontnemen ?
Natuurlijk kunnen er rare dingen gebeuren, maar dat kan altijd. Met een beetje gezond verstand kun je de meeste (niet alles !) voorkomen. Daarom heb ik de volgende tip:
In plaats je geld te besteden aan allerlei (relatieve) flauwekul koop je hiervoor gewoon staatsloten.
De kansberekening leert dat dit per saldo meer rendement op levert dan investering in allerlei bescherming. Bovendien zal je paard er zich beter bij voelen en dat is het toch waar het allemaal om gaat ?

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 01:16

lageveld"]
Met een beetje gezond verstand kun je de meeste (niet alles !) voorkomen. Daarom heb ik de volgende tip:
In plaats je geld te besteden aan allerlei (relatieve) flauwekul koop je hiervoor gewoon staatsloten.
[/quote]

Hmmm... geen bescherming kopen voor je paard, maar meedoen met de loterij zou de meeste dingen moeten kunnen voorkomen. Verward

[quote="lageveld"]
Met die joligheid en die vreemde sprongen ... tja ... dat wil je je paard toch niet ontnemen ?
[/quote]

Dat heb ik toch ook niet gezegd? Tuurlijk wil ik 'm dat niet ontnemen. Of bedoel je dat ik 'm dat ontneem door bescherming om te doen? Verward Ik zet mijn paard juíst graag in de wei, maar ik doe 'm ook graag beenbescherming om. Dat akkefietje van gisteren was veel erger afgelopen als hij geen peesbeschermers om had gehad. Ik ken iemand die laatst z'n paard heeft moeten laten afmaken, omdat hij ook 'iets geks' had gedaan in de wei (het hoef hing alleen nog aan het vel vast). Echt verschrikkelijk, maar tuurlijk is dat nóg geen reden om je paard dan maar niet in de wei te zetten. Ze hebben er recht op! Helemaal beschermen kun je ze nooit, maar als ik dan ook maar iets kan doen om 'iets' (helpen) te voorkomen, dan doe ik dat graag. Ik heb het hier overigens over een paard dat niet 24/7 in de wei staat, maar een paar uurtjes per dag/week (hangt van het weer af).

[quote="lageveld"]
Met een beetje gezond verstand kun je de meeste (niet alles !) voorkomen.
[/quote]

In mijn geval is dat dus beenbescherming omdoen (dus geen ondersteuning, maar beschermers).

[quote="lageveld schreef:
Bovendien zal je paard er zich beter bij voelen en dat is het toch waar het allemaal om gaat ?


Verward Dit snap ik niet helemaal, een/mijn paard voelt zich beter als hij geen bescherming om heeft? Ik denk niet dat hij daar ook maar één seconde bij stil staat. Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd? Lachen

foto1
foto 2

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:49

lageveld schreef:
Wanneer paarden met soortgenoten vaak genoeg buiten staan valt het doorgaans wel mee met blessures.


Mee eens. Ik heb ruim 16 jaar eigen paarden, en al deze beesten heb ik dag in dag uit op de wei gehad, zonder enkele beenbescherming ooit. Ik heb er zelfs nog nooit over nagedacht...Afkloppen, maar nog nooit iets meegemaakt met de benen. Wel zo hier en daar een vel los, of een tand door de lip geslagen, maar geen afgescheurde pezen of iets dergelijks. Ik vind ook dat je je paard gewoon paard moet laten zijn, met vrienden op de wei. Gewoon, iedere dag. (natuurlijk besef ik ook wel dat dagelijkse weidegang niet voor iedereen mogelijk is..) Risico's zullen er altijd zijn, maar die loop je zelf ook, tenzij je binnenblijft en niets onderneemt.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:42

Tja, Jac dan heb jij echt geluk gehad! Vorig jaar een paard met gebroken griffelbeen: stond al het hele jaar buiten, maar toedoen van anderen, toch dikke pech.

Misschien kan je iets afspreken met de eigenaar van dat probleempaard? Als je geen probleem hebt met de andere paarden dan kan je wellicht met dat paard afwisselen... Wel knap balen joh.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:55

Niet om rottig te doen, maar ik heb mijn paard jaren bij Jac op de wei gehad, en met ons waren er nogal wat paarden op de wei aldaar en daar hebben we nooit noemenswaardige problemen gehad. Ik kom ook al jaren met de NVVR op allerlei plekken en dan worden de paarden ook gewoon bij elkaar gezet en dat heeft maar hoogst zelden tot problemen geleid, die dan ook nog beperkt bleven tot wat oppervlakkige schaafwonden.
Als dat andere paard zich echt zo slecht gedraagd op de wei, dan stel je de eigenaar gewoon aansprakelijk voor alle gevolgschade. Je bent als eigenaar namelijk ALTIJD aansprakelijk voor hetgeen je paard aanricht, ook als je er niet bij bent. Jij zult echter wel moeten bewijzen dat dat paard het ook daadwerkelijk gedaan heeft. Op heterdaad betrappen dus en met getuigen; dat zal niet meevallen.
Tot slot, je zou eens kunnen overwegen om de paarden minder in het voer (lees: brok) te zetten, gezien het feit dat het overgrote deel van de paarden in NL veeeel te veel voer krijgen en mede daardoor van gekkigheid niet meer weten waar ze hun energie kwijt moeten.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 15:21

Lageveld: Avalla staat in de winter dag en nacht in de bak met een tinker, in de zomer dag en nacht in de wei met nog 3 anderen. Ook die drie paarden staan dag en nacht buiten. Dit heeft er dus niets mee te maken dat dit paarden zouden zijn die niet gewend zijn aan het in de wei staan en dat er daardoor blessures ontstaan.

Dat er geen blessures zouden ontstaan als ze maar vaak genoeg in de wei staan is dus dikke onzin. Die van mij heeft ondertussen 2 peesblessures en een spierblessure opgelopen waardoor ze zo'n 2 jaar uit de running is geweest. Daar heb ik dus nog niet eens al die keren dat ze een paar dagen of een weekje kreupel was bijgeteld. Bescherming is in dit geval dus absoluut geen overbodige luxe.

Ik kan bescherming dus niet bepaald flauwekul noemen en ik denk dat mijn paard zich een stuk prettiger voelt als ze nog heel is dan wanneer ze weer pijn heeft van een blessure.

Sokje 87: die had ik idd al gezien en dat lijkt mij voorlopig ook de beste oplossing.

Kyona: De paarden staan helaas alle 5 bij elkaar, er is geen mogelijkheid om ze op te delen.

Ikke: In de zomer krijgt ze een handje meusli zodat ze haar suplementen binnenkrijgt, voor de rest alleen gras. Ook de rest van de paarden krijgt heel gedoseerd eten, daar ligt het denk ik niet aan. Probleem is idd dat ik het paard nog nooit heb kunnen betrappen. Het is simpelweg zo dat ik hiervoor nooit problemen had en dat ik nu bijna iedere week een paard met een hap uit zijn hals/ beenproblemen had.

iedereen bedankt voor het meedenken. Als iemand nog andere opties heeft: roept u maar.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:29

Helaas is het echt niet te doen je paard 24/7 op de wei te hebben met bescherming.. het zal altijd gaan broeien en de wonden en littekens die je daarmee op kan lopen zijn erger dan een eventuele trap kan veroorzaken.

Ik vrees echt dat je maar 3 opties hebt:
Het risico nemen, een paar uur in de wei met bescherming, of een andere wei..

sterkte!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:34

laurae schreef:
Het is simpelweg zo dat ik hiervoor nooit problemen had en dat ik nu bijna iedere week een paard met een hap uit zijn hals/ beenproblemen had.

Waar wil je zijn hals dan mee inpakken?

Ik snap best dat een paard wat een aantal uur per dag buiten komt, op ijzers staat en zichzelf verwond met een paar gekke sprongen met beenbescherming de wei in gaat. Maar dat heeft heel weinig nut als de verwondingen door een ander paard komen.
Als hij een klap tegen zijn schouder krijgt, kan hij daar een blessure krijgen. Kan je hem ook niet tegen beschermen.
En de kans dat hij daar een klap krijgt, is vele malen groter dan dat een ander paard hem op een pees of pijpbeen raakt en daar zit de beenbescherming.
Dus om die reden zou ik dus nooit beenbescherming om doen. Dan zou ik eerder naar de oorzaak kijken. Andere paard apart weiden of om en om weiden.
Stukje land afzetten met prikpaaltjes misschien? Dat zijn de kosten ook niet, een DA rekening zal een stuk hoger zijn...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 15:39

Het gaat mij puur om de bescherming van de benen, aangezien die nog al gevoelig zijn. Zoals al eerder gemeld is ze regelematig kreupel geweest. Die happen uit haar lijf is vervelend maar niet onoverkomelijk en zij heeft er zelf ook weinig last van.

Zoals ook al eerder gemeld zijn er helaas geen mogelijkheden om haar appart te zetten daar.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 15:53

Als ze zo gevoelig zijn, zou ik er dus al helemaal geen bescherming omheen doen. Door broei, zand, schuiven, wrijving en ook door te strak zitten krijg je juist op de gevoelige benen hele lelijke plekken. En niet te vergeten de kans op shore shins(of hoe je het ook schrijven mag!!!)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 23:25

Absoluut geen bescherming omdoen. tenminste, geen 24 uur! Ben je echt bang voor blessures aan haar pees / pijpbeen, kun je de beschermers gewoon omlaten tot ze de eerste gekkigheid eruit heeft gebokt.
Maar bescherming omdat ze met andere paarden de wei in gaat ? Nee....ik ga geheel met de reactie van MarijeR mee. Er kan altijd wel wat gebeuren. Mijn paard staat nu op rust met een blessure aan haar spier (bij de overgang naar de achilles) vermoedelijk opgelopen door een rare draai. Dit terwijl ze elke dag in de wei staat.
Paarden houden is risico's nemen.
En absoluut geen beenbescherming om in de wei! Met bovengenoemde redenen van Unity.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 10:12

De blessures loopt ze niet op doordat ze zelf gek doet, maar doordat ze wordt opgejaagd/ geschopt door een ander paard. Dus even beenbescherming omdoen heeft geen enekele zin.

Ik ga voorlopig voor de bescherming van de paardendrogist, het zal even afwachten zijn hoe dat houdt.