"hulp"teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

"hulp"teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 11:34

haai
Ik kom hier nog maar net op het forum, en ik ben me meteen al te pletter geschrokken. Beetje jammer... Dan kijk je naar de foto's, en dan zie je dat vrij veel mensen zogenaamde "hulp"teugels of "hulp"middelen gebruiken.
Nou is mijn vraag, waarom moet je die hulpteugels gebruiken?
Alvast bedankt
Baai, MinX

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:37

gebruik maar even de zoekfunctie... als je nieuw bent weet je dat natuurlijk niet, maar hier zijn al heel erg veel topics over
en ik neem aan dat mensen hun paard het beste kennen en daarom zelf ook wel weten waarom ze met hulpteugel rijden of niet (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd)

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:16

Als je wat verder leest, zul je zien dat heel veel mensen hier juist anti-hulpteugel zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:25

Waarom zou je schrikken van goed gebruik van een hulpteugel?
Er zijn veel mensen hier op bokt die met hulpteugels rijden, en ik neem aan dat ze'zelf wel waten watze wel en niet kunnen doen bij hun paard. Ieder kent zxijn eigen paard natuurlijk het beste, en ik vind dat er hier op bokt veel te overdreven wordt gereageerd:

Waarom die slof?! Boos! bijvoorbeeld. Deze mensen kennen het betreffende paard niet eens, maar toch geven ze zo'n reactie.

Maargoed, om daar even niet over verder te gaan, je kunt idd de zoekfunctie even gebruiken. Knipoog

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:27

Hulpteugels zijn mijns inziens om zowel het paard en de ruiter te helpen.
Een hulpteugel kan je helpen om het paard dingen beter te leren begrijpen, mits goed gebruikt. Ik longeer mijn paard met een halsverlenger, voor mijn paard een ideale manier om te zorgen dat het hoofd naar beneden gaat, de achterhand eronder komt en zo de spieren te trainen die ervoor zorgen dat ze me met het berijden beter kan dragen.

Ik ben niet zo ervaren als een topruiter of Lammert Haanstra (die doet het met touwtjes) om mijn paard te leren zichzelf te trainen aan een enkele longe.

Dit topic is volgens mij een reactie op een ander topic waarin beschreven wordt dat er mensen met paarden zijn en paardenmensen.
Een mens met een paard wordt op een gegeven moment paardenmens maar moet wel open staan voor ontwikkelingen en daardoor leren.

Gek wordt ik van de omhooggevallen paardenmensen die mij (beginners in de ruitersport) becommentariseren maar vervolgens geen hulp bieden. Zoals vaker gezegd de beste stuurlui staan aan wal.

Als laatste wil ik nog zeggen dat de meeste mensen met paarden erg veel van dit paard houden en ook graag geholpen worden door paardenmensen, wanneer je je ergens aan ergert, laat dan door opbouwende kritiek weten wat je ervan vindt. Zodat de ander daar ook iets van kan leren!!!!

Ik ken de woorden `zo moet je dat niet doen`. , maar geeft dan ook advies hoe het wel kan!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:37

Coby schreef:
Hulpteugels zijn mijns inziens om zowel het paard en de ruiter te helpen.
Een hulpteugel kan je helpen om het paard dingen beter te leren begrijpen, mits goed gebruikt. Ik longeer mijn paard met een halsverlenger, voor mijn paard een ideale manier om te zorgen dat het hoofd naar beneden gaat, de achterhand eronder komt en zo de spieren te trainen die ervoor zorgen dat ze me met het berijden beter kan dragen.

Ik ben niet zo ervaren als een topruiter of Lammert Haanstra (die doet het met touwtjes) om mijn paard te leren zichzelf te trainen aan een enkele longe.

Dit topic is volgens mij een reactie op een ander topic waarin beschreven wordt dat er mensen met paarden zijn en paardenmensen.
Een mens met een paard wordt op een gegeven moment paardenmens maar moet wel open staan voor ontwikkelingen en daardoor leren.

Gek wordt ik van de omhooggevallen paardenmensen die mij (beginners in de ruitersport) becommentariseren maar vervolgens geen hulp bieden. Zoals vaker gezegd de beste stuurlui staan aan wal.

Als laatste wil ik nog zeggen dat de meeste mensen met paarden erg veel van dit paard houden en ook graag geholpen worden door paardenmensen, wanneer je je ergens aan ergert, laat dan door opbouwende kritiek weten wat je ervan vindt. Zodat de ander daar ook iets van kan leren!!!!

Ik ken de woorden `zo moet je dat niet doen`. , maar geeft dan ook advies hoe het wel kan!


Heel goed gesproken! Ik heb me hier ook altijd aan lopen irriteren.
Verschrikkelijk... Nu krijg je dus idd meestal mensen die gelijk roepen: waarom die slof? Terwijl op de foto de slof bijvoorbeeld duidelijk slap hangt. Soms lijkt het hier wel groep apen die elkaar maar na praat, terwijl ze niet eens weten waar ze over praten. Meepraten lijkt dan toch weer makkelijker dan zelf nadenken en een mening geven (met opbouwende kritiek)

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 16:52

Heb mezelf ff gequote uit dit topic: [HAW] Ironique aan de longe

Naz schreef:
Waarom? Omdat ik mijn paard meer van achteren kan activeren en fijner over de rug kan laten lopen. Overigens gebruik ik onder het zadel nooit een hulpteugel, op een martingaal na voor buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:10

Oh oh, een moraalridder Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:14

Niks mis met een hulpteugel mist op de juiste manier gebruikt!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:19

Een hulpteugel kan, mijn inziens, geen kwaad doen, alleen maar goed, mits (!!!) die goed gebruikt wordt. Dan kan het zelfs een geweldig hulpmiddel zijn. Maar alleen als de hulp (ze heten ook niet voor niet HULPteugel)teugel GOED gebruikt wordt.
In verkeerde handen doen ze meer kwaad dan goed.



(Btw, jij komt zeker van het dierennatuur forum? Kom ik ook wel eens, soms..)

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:23

Ligt eraan welke hulpteugel. Van die hulpteugels waarmee je je paard hardhandig in de krul trekt, bijvoorbeeld, die zijn inderdaad ontzettend zielig ja.
Maar er zijn ook paarden die bijvoorbeeld constant tijdens het rijden hun hoofd omhoog gooien. Dat hoeft niet zo'n beetje te zijn, maar dat kan ook zo veel zijn dat ze je een bloedneus slaan met hun hals. Dan kan bijvoorbeeld de martingaal handig zijn.
Het gaat er, zoals velen al zeggen, om wat voor hulpteugels je gebruikt en vooral hoe je ze gebruikt. Veel plezier nog verder hier bij bokt en reken maar dat hier haast alleen maar mensen zitten die héél veel om paarden geven en ze nooit kwaad willen doen!!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:26

Bollee: doel jij op de slofteugel?
Een slof is absoluut niet zielig! MAAR als de slof maar op de juiste manier gebruikt wordt. Dan trek jij je paard echt niet hardhandig in de krul. Daar is de slof oorspronkelijk ook niet voor bedoeld, al wordt zo wel vaak gebruikt...

[edit]typo[/edit]
Laatst bijgewerkt door Nerwen op 14-04-04 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 18:40

Het waarom wordt door meerderen eigenlijk al goed uitgelegd...(Coby en Amethyst) Nu nog mijn persoonlijke redenen.

Mijn paard is overbouwd en ik rijd er dressuur mee. Daar heeft ze het af en toe wel wat zwaarder mee, omdat het met zo'n lichaamsbouw moeilijker is om de achterhand te laten zakken en de hals netjes af te laten buigen. Hiervoor train ik haar achterhand vaak extra. Ik doe dat aan de longe met touwtjes of met een slof. Als ik met slof gelongeerd heb, rijd ik daarna soms nog door. De slof zit altijd zo dat ze met haar neus nog steeds een behoorlijk eind voor de loodlijn kan zijn en ik vraag mijn vriend ook regelmatig of hij niet te strak zit. (soms willen je teugels nog wel eens schuiven, beter vragen, dan onnodig te kort zitten)

Met springen wordt ze erg fel en kan het bij een combinatie van meerdere sprongen wat lastig zijn haar na de landing weer snel op te pakken om ons klaar te maken voor de volgende. Als er hoger gesprongen wordt, met meerdere hindernissen heeft ze voor de zekerheid een martingaal om.

Zit dus absoluut niks martelachtigs tussen. Ik neem aan dat iedereen er goede redenen voor heeft. Natuurlijk ken ik ook mensen die het niet goed doen met hun hulpteugels. Maar ik ken er gelukkig meer die het beste met hun paard wil en hulp vragen. Zowel van een intructeur als van hulpteugels. Vaak nog in een combinatie van beide...