Dubbelgebroken bit voor jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Dubbelgebroken bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 22:42

Ik rijd nu met een jong paard op een enkelgebroken kneveltrens.
Lekker dik enzo, maar ik dacht omdat ik morgen toch naar de ruiterszaak ga, ik misschien ook een dubbelgebroken kneveltrens kan nemen met bol tussenstukje?

Of maakt dit helemaal niet uit?

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:54

ligt eraan hoe jong. en als het paard goed luistert, waarom zou je dan nu al een dubbelgebroken bit kopen?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:58

Geen idee, die van mij loopt beter op een dubbelgebroken trens dan op een enkel gebroken trens (wordt dit jaar 4). Ik heb haar ingereden met een enkel gebroken maar op een gegeven moment ging ze deze erg vast pakken op een kant en met de dubbelgebroken doet ze dat juist weer niet.
Maar als je paardje het goed doet op een enkel gebroken zou ik gewoon door blijven rijden met een enkel gebroken. Why change a winning team? Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:13

Toen ik Par in ging rijden kreeg ik te horen dat ene dubbelgebroken bit *verkoper noemde dit een trainingsbitje* zachter was voor de paardenmond.

Volgens andere ook dus heb een dubbelgebroken genomen, en ze loopt er nog steeds netjes op.

Maar als ze ook netjes loopt op die enkelgebroken is er toch geen reden om te wisselen of wel?
Alhoewel..kan misschien altijd beter en dat merk je pas als je het probeert Knipoog

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 23:14

Het paard is nu nog niet echt een bit gewend. Heb op 3 weken tijd er 6 keer ermee gereden ofzo.

Het kon zijn dat het voor het paard prettiger zou zijn

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:15

Dookie schreef:
Het paard is nu nog niet echt een bit gewend. Heb op 3 weken tijd er 6 keer ermee gereden ofzo.

Het kon zijn dat het voor het paard prettiger zou zijn


Dat werd mij dus idd verteld
of het echt zo is, eerlijk gezegt geen idee, ik lees zoveel dingen....maar ze doet het er goed op dus tsja...in mijn ogen is het goed Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:48

En waarom een kneveltrens Verward.

Een dubbelgebrokenbit werkt zachter in op de mond. Zachter dan enkelgebroken en koop dan een bit zónder knevels.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:25

Ik rijd ze in op een dubbelgebroken bitje, nooit geen problemen mee gehad en ze liggen beter in de mond van het paard.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:30

Ik zou niet kiezen voor een kneveltrens. Ik zou gewoon voor een dubbelgebroken bitje kiezen.
Want het werkt zachter voor de mond. Vooral als het paard nog gaat wisselen en een laaghangend rooster krijgt. Een enkelgebroken bit prikt dan zo in het rooster.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:32

Ik zelf kies altijd voor een dikke bustrens. Maar dikke watertrens is ook goed. Want het hangt toch af van het paard of hij een bit heeft waar hij mee wil spelen (wat met watertrens iets gemakkelijker gaat) of een bustrens wil die net iets stiller ligt. Als het bit maar dik is, dan is het goed.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:48

Desiree schreef:
Als het bit maar dik is, dan is het goed.


Dat is niet altijd waar hoor, te dik is ook niet goed, je moet kijken wat het beste past in de mond van je paard.

Dubbelgebroken vind ik over het algemeen wel fijn rijden, die werkt in op de tong. Om te beginnen kun je het beste eentje met een rond tussenstukje nemen, die werkt zachter in. Verder liever een bustrens dan een watertrens.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:00

Tessebes"]
[quote="Desiree schreef:
Als het bit maar dik is, dan is het goed.


Dat is niet altijd waar hoor, te dik is ook niet goed, je moet kijken wat het beste past in de mond van je paard.
[/quote]

Ik heb nooit mensen zien rijden met een te dik bit. Wel met een te scherp.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:03

Desiree"]
[quote="Tessebes"][quote="Desiree schreef:
Als het bit maar dik is, dan is het goed.


Dat is niet altijd waar hoor, te dik is ook niet goed, je moet kijken wat het beste past in de mond van je paard.
[/quote]

Ik heb nooit mensen zien rijden met een te dik bit. Wel met een te scherp.
[/quote]

Het is een tip, geen aanval. Wat je ermee doet, moet je zelf weten. Lachen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:13

ik rijd ook met dubbel gebroken, ook omdat mij verteld is dat ze ze zachter zijn Knipoog
En Buddy loopt er goed op!

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 10:17

Ik dacht dat een kneveltrens gewoon stil lag in de mond..
Goed dan maar een dubbelgebroken bustrens met rond tussenstuk.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:19

Ik heb altjid geleerd dat een dubbel gebroken bitje het zachtste bit is wat er is, ik begin ermee met mijn jonge paarden en rijd mijn oudere geklasseerde paarden er nog steeds mee Haha!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:22

ik rij altijd met dubbel gebroken bitten
mijn paard vind het ook fijner
en kan er makkelijk mee spelen waardoor hij wat fijner loopt

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:24

Desiree schreef:
Ik heb nooit mensen zien rijden met een te dik bit. Wel met een te scherp.


Als je bij een klein pony'tje een dik bit zou gebruiken (zoals bij mijn welshje) zit die mond toch wel heeel erg vol hoor, en dat zit echt niet fijn.
Ik gebruik zelf ook een dubbelgebroken bit, en dat gaat prima Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:25

Desiree"]
[quote="Tessebes"][quote="Desiree schreef:
Als het bit maar dik is, dan is het goed.


Dat is niet altijd waar hoor, te dik is ook niet goed, je moet kijken wat het beste past in de mond van je paard.
[/quote]

Ik heb nooit mensen zien rijden met een te dik bit. Wel met een te scherp.
[/quote]

Ik heb die mensen wel gezien, met een bit wat te dik was. Zo dik dat het paard de mond nog niet dicht kon doen en het de mond beschadigde.


Wij rijden bijna alle (jonge) paarden op een dubbelgebroken gebroken africhtingstrens van K&K. Imo een van de vriendelijkste en fijnste bitten.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:43

Ik koop voor het paard wat ik binnenkort in ga rijden ook een K&K dubbelgebroken bit. Ik denk dat ik voor de 18 mm ga.
Ik rijd 'mijn' IJslander ook met zo'n bit en ze reageert er een stuk prettiger op dan op haar enkelgebroken bit waar ik haar eerst mee reed. Ze is veel meer ontspannen en loopt er heerlijk op te kauwen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:22

Desiree"]
[quote="Tessebes"][quote="Desiree schreef:
Als het bit maar dik is, dan is het goed.


Dat is niet altijd waar hoor, te dik is ook niet goed, je moet kijken wat het beste past in de mond van je paard.
[/quote]

Ik heb nooit mensen zien rijden met een te dik bit. Wel met een te scherp.
[/quote]

**Meldt zich Bloos !**

Ik reed mijn paardje eerst met een heel dik bit. Ze is heel gevoelig in de mond en werd tijdens haar vorige carriere altijd met een heel dik bit gereden. Dus dacht ik dat het voor haar wel goed zou zijn om met hetzelfde bit verder te rijden. Een dik bit zou iig niet te scherp inwerken.

Na een poosje was het bit niet meer in orde en moest ik heel snel een ander pakken. Ik had alleen nog maar een dubbelgebroken bitje liggen, maar wel veel dunner en daarmee dus ook scherper. Van de ene op de andere dag had ik een compleet ander paard. Echt zo fijn op de hulpen, lekker luisteren en nu ontspande ze ook in de mond. Met dat dikke bit in had ze de mond wel eens open en probeerde ze erop te bijten.
Het vorige bit was eigenlijk zo dik dat de hulpen die ik daar gaf niet fijn meer doorkwamen. Nu komen ze wel heel fijn door. En ze is ook veel lichter op de hand geworden (ze was eerst trouwens ook al tamelijk fijn licht op de hand).

Nou, ik heb er iig weer iets bijgelleerd. Lachen

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:22

Alet schreef:
Ik koop voor het paard wat ik binnenkort in ga rijden ook een K&K dubbelgebroken bit. Ik denk dat ik voor de 18 mm ga.
Ik rijd 'mijn' IJslander ook met zo'n bit en ze reageert er een stuk prettiger op dan op haar enkelgebroken bit waar ik haar eerst mee reed. Ze is veel meer ontspannen en loopt er heerlijk op te kauwen.


he die heb ik ook gekocht voor straks met het inrijden van mijn welsh K jammer genoeg hebben ze alleemaal van die grote maten maar ja, ik zou ook kiezen voro een dubbelbroken bitje, maar niet te dik, ook weer niet met zn plat tussen stuk

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:34

Ik rijd nu een jaar (sinds ik mijn paardje heb) met een dubbelgebroken bustrens met rond tussenstukje. Kende de dubbelgebroken bitjes al van de ijslanders en dat reed ook altijd heel lekker.

Mijn paard vond een enkel gebroken bit écht niet fijn (volgens mij prikte de punt in haar gehemelte) en ben dus ook meteen overgestapt naar een dubbelgebroken --> als dat buigt blijft t tenminste mooi rond (de mond volgen) en ben daar dan ook zéér tevreden over!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:37

Levy"]
Ik heb altjid geleerd dat een dubbel gebroken bitje het zachtste bit is wat er is, ik begin ermee met mijn jonge paarden en rijd mijn oudere geklasseerde paarden er nog steeds mee Haha!
[/quote]

Ja en toch zijn er discussies over en de meningen erover verdeeld. Ik weet dus niet of dat nu werkelijk zo is. Ook in Bit heeft er ooit een artikel over in gestaan en daar kwam ook geen eenduidig antwoord uit voort.


[quote="MiZzLoVe"]
[quote="Desiree schreef:
Ik heb nooit mensen zien rijden met een te dik bit. Wel met een te scherp.


Als je bij een klein pony'tje een dik bit zou gebruiken (zoals bij mijn welshje) zit die mond toch wel heeel erg vol hoor, en dat zit echt niet fijn.
Ik gebruik zelf ook een dubbelgebroken bit, en dat gaat prima Lachen
[/quote]
Misschien is dat zo bij ponietjes, maar ik denk dat dikte en lengtes op elkaar afgestemd zijn. Maar dat weet ik niet, want ik rijd nooit op ponies.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:43

Ik had altijd een dubbel gebroken willen nemen, maar er was er een in de winkel een enkel gebroken trens met appel smaak... Bloos
In ieder geval, hij staat altijd te trappelen om het bitje in te doen nu hoor *LOL*